پایش و ارزیابی مستمر فعالیت پیمانکاران طرح‌های پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پروژه‌های در حال ساخت پارس جنوبی به‌طور مستمر از سوی کارفرما بررسی و ارزیابی می‌شود تا با رفع موانع پیش رو، اجرای این طرح‌ها با سرعت بیشتری دنبال شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در حاشیه بازدید دو روزه (سوم و چهارم خردادماه) از آخرین مراحل پیشرفت طرح‌های پارس جنوبی در منطقه کنگان و عسلویه اظهار کرد: بر اساس تعهدهایی که به وزارت نفت داده شده و بنا بر ضرورت تکمیل پروژه‌های باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی، نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ به عنوان آخرین پالایشگاه این میدان مشترک در آینده نزدیک به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

وی با اشاره به نظارت مستمر کارفرما بر کنترل اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ در بخش خشکی افزود: تعهدات پیمانکاران در همه واحدهای در حال ساخت این بخش به‌طور مستمر پایش می‌شود و در صورت بروز مشکل، علل آن شناسایی و ریشه‌یابی می‌شود تا خللی در برنامه زمان‌بندی ازپیش‌تعیین‌شده ایجاد نشود.

روشن شدن مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی؛ به‌زودی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از برنامه‌ریزی برای به عملیاتی شدن نخستین واحد فرآیندی پالایشگاه فاز ۱۴ خبر داد و گفت: واحد ۱۲۲ که سوخت مصارف داخلی پالایشگاه از طریق آن تأمین می‌شود، از مدت‌ها پیش آماده بهره‌برداری است، اما به‌دلیل بروز اشکالی جزئی در مسیر خط لوله رابط بین خط ششم سراسری و واحد ۱۲۲، راه‌اندازی این بخش با اندکی تأخیر روبه‌رو شده است که با رفع آن و پس از تزریق گاز شیرین به این واحد، در آینده نزدیک مشعل پالایشگاه فاز ۱۴ روشن می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره به پیشرفت مطلوب فعالیت‌های اجرایی آخرین پالایشگاه پارس جنوبی، انسجام، تقویت و یکپارچه‌سازی فعالیت پیمانکاران را برای دستیابی به اهداف این طرح ضروری عنوان کرد و افزود: خوشبختانه تمامی اعضای کنسرسیوم پالایشگاه فاز ۱۴ به بالاترین سطح از همکاری رسیده‌اند و امیدواریم به‌زودی نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه این فاز تحویل گروه راه‌اندازی شود.

وی از آمادگی نخستین اسکله بارگیری و صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) بندر سیراف پارس با ظرفیت بارگیری ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت خبر داد و گفت: با همکاری شرکت ملی گاز در روزهای آینده شناورهای صادرات گاز مایع با پهلوگیری در این بندر، محموله‌های گاز مایع تولیدشده در پالایشگاه فاز ۱۹، پتروپالایش کنگان و پالایشگاه فازهای ۲۲-۲ پارس جنوبی را بارگیری می‌کنند و عازم مقاصد صادراتی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضع پیشرفت پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ (DMC) نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز به پیشرفت قابل قبولی رسیده است و مطابق برنامه هدف‌گذاری شده، تیرماه امسال آماده راه‌اندازی می‌شود.

به گفته مشکین‌فام، این شرکت همچنین به سفارش شرکت ملی گاز ایران، در حال ساخت واحدی کوچک برای بازیافت گازهای مشعل در بندر منطقه پارس ۱ است که پیش‌بینی می‌شود تا اواخر مردادماه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی درباره وضع پیشرفت طرح نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت که برای تأمین کمبود برق مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در مناطق عسلویه و کنگان در حال ساخت است، توضیح داد: مراحل توسعه این نیروگاه در شرایط مطلوبی قرار دارد و با انجام آزمون نهایی و آمادگی نخستین توربین بخار این طرح، به‌زودی نخستین بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت با ظرفیت تولید برق ۱۶۰ مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد.

درخواست هند برای بررسی رئوس قرارداد میدان فرزاد «ب»

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره اخبار منتشرشده در بعضی از رسانه‌های خارجی مبنی بر تماس دولت هند با ایران پس از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» با شرکت «پتروپارس» اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شده، هندی‌ها هر زمان که تمایل به مشارکت و سرمایه‌گذاری در توسعه این میدان گازی داشته باشند، می‌توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند و پس از بررسی و قبول شرایط از سوی شرکت ملی نفت به‌عنوان کارفرما، به این طرح ورود کنند.

مشکین‌فام با اشاره به لزوم تسریع در اجرای این قرارداد گفت: به هر حال نمی‌توان فعالیت‌های توسعه‌ای این میدان را متوقف کرد و بر اساس تصمیم شرکت ملی نفت ایران، توسعه میدان فرزاد «ب» با شرایطی که پیش از این اعلام شد، به شرکت پتروپارس واگذار شده است. از سوی دیگر هندی‌ها به‌صورت رسمی درخواست کرده‌اند تا از رئوس مطالب قراردادی این طرح مطلع شوند که موضوع در حال بررسی است.

کد خبر 316748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =