زنگنه: تولید روزانه تا ۶.۵ میلیون بشکه نفت در دستور کار قرار گیرد

وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران تأکید کرد و گفت: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک با تأکید بر افزایش تولید نفت ایران اظهار کرد: ما به‌راحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند.

وی افزود: به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد باید رساندن مقدار تولید نفت به رقم روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد، این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و در عین حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در سیاست کلی نظام در زمینه انرژی که در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، بر افزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌شده‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌ تأکید شده است، تصریح کرد: نفت فقط قدرت اقتصادی نیست، نفت قدرت امنیتی و سیاسی کشور را بالا می‌برد.

زنگنه ادامه داد: نگویید بازار برای نفت وجود ندارد، می‌توان برای آن بازار پیدا کرد، عراق که هیچ‌گاه تولیدش از روزانه ۳ میلیون بشکه فراتر نمی‌رفت اکنون تولید خود را به ۵ میلیون بشکه در روز رسانده است و برایش بازار هم دارد؟! آن وقت ایران نمی‌تواند برای افزایش تولید نفت خود بازار پیدا کند؟! باید اراده داشت. برای انجام هر کاری اراده و تدبیر وجود داشته باشد موفقیت حاصل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید روزانه نفت به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه وابستگی نیست، بلکه استقلال از نفت است، زیرا اگر پول نفت در بخش خصوصی سرمایه‎گذاری و ثروت زیرزمینی به روزمینی تبدیل شود ما از بودجه نفتی فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: توصیه من به دولت آینده رساندن تولید نفت به رقم روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است، من دیگر در صنعت نفت نخواهم بود، در هیچ کار دولتی هم نخواهم بود، اما دلم برای ایران می‌سوزد، حاضرم تجربه‌ها و اطلاعات خود را در اختیار آیندگان قرار دهم.

وزیر نفت گفت: بدانید زمان زیادی طول نمی‌کشد که کنوانسیون‌هایی تشکیل می‌شوند تا تولید نفت کشورها را محدود کنند و اجازه ندهند کشورها و دولت‌ها تولید نفت داشته باشند، بنابراین تا زمان داریم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم، زیرا محدودیت‌های بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود، ما باید به‌سرعت تولیدمان را بالا ببریم و این هدف عملی است.

زنگنه افزود: در موضوع افزایش تولید نفت اصل مهم مدیریت و فناوری است نه تأمین تجهیزات، تجهیزات قابل تأمین است و هم‌اکنون ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در ایران ساخته می‌شود که با ۲۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

ناچار به تداوم و نگهداشت تولیدیم

وی با بیان اینکه ما شرایطی داریم که ناچاریم برای تداوم و نگهداشت تولید و افزایش بازیافت گاز اقدام‌هایی انجام دهیم، تصریح کرد: قرارداد بازآرایی فشارافزایی میدان گازی نار امضا شده است و به‌زودی برای میدان کنگان هم نیز امضا می‌شود. مهم‌ترین کار در این بخش نگهداشت تولید در پارس جنوبی است که طبق برآوردها به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و موضوعی اجتناب ناپذیر است، انجام این کارها سبب افزایش اشتغال در کشور می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تقویت فشار گاز و مرکز تفکیک در زاگرس جنوبی ضامن تأمین خوراک پالایشگاه پارسیان است، افزود: با انجام این کار ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خوراک اتان، بوتان، پروپان و میعانات گازی تولید و یک زنجیره در بخش پایین‌دستی ایجاد می‌شود، اگر ما این سرمایه‌گذاری را انجام نمی‌دادیم در آینده در تأمین پایدار خوراک مطابق آنچه طراحی شده بود دچار مشکل می‌شدیم.

زنگنه با تأکید بر به‌کارگیری نیروهای بومی و مسئولیت اجتماعی اجرای این طرح اظهار کرد: دوستان اصرار دادند پس از تکمیل یک طرح نیروها در زمان بهره‌برداری نیز به‌کار گرفته شوند. این اصرار، سرمایه‌گذاری‌ها را متوقف می‌کند، ما برای به‌کارگیری این نیروها باید جریان سرمایه‌گذاری در کشور را زنده نگه داریم، تخصص نیرویی که در کار توسعه کار می‌کند با نیروی بهره‌برداری فرق می‌کند، اکنون جریان توسعه به‌دلیل سرمایه‌گذاری دچار ضعف است.

وی تصریح کرد: صنعت نفت اگرچه در سال‌های تحریم کارهای بسیار بزرگی در بخش سرمایه‌گذاری انجام داده، اما نیاز صنعت نفت و کشور چند برابر این سرمایه‌گذاری است، این مقدار سرمایه‌گذاری پاسخگوی ظرفیت نیروی انسانی کشور نیست.

وزیر نفت به طرح‌هایی که در منطقه پارسیان و کنگان برای افزایش تولید گاز وجود دارد اشاره کرد و با بیان اینکه ما این طرح‌ها را به‌عنوان طرح‌های ضربتی تعریف کردیم، گفت: البته ضربتی بدان معنا نیست که روی آن فکر نشده، طرح‌هایی است که پیش‌تر تعریف و میدان آن مشخص شده بود، اما زمان اجرای این طرح‌ها را به آینده موکول کرده بودیم، تأخیر در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و نبود اصلاح قیمت در کنار رشد مصرف گاز سبب شد اجرای این طرح‌ها برای تأمین گاز مورد نیاز مردم شتاب گیرد.

به گفته زنگنه، همه این طرح‌ها آماده است و مجوز آن را از وزارت امور اقتصاد و دارایی خواهیم گرفت و ان‌شاء‌الله دولت آینده تصمیم نهایی را درباره اجرای این طرح‌ها خواهد گرفت، ما تعهدی ایجاد نمی‌کنیم.

وی در ادامه درباره مطالعه توسعه میدان آزادگان با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های امروز فراتر از مطالعه میدان است، افزود: البته اقدام اجرایی نیست، بلکه ارائه پیشنهاد فنی و مالی برای امضای قرارداد توسعه است و باید ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای آن پیشنهاد تأمین مالی ارائه شود و اصل را  نیز باید بر این بگذاریم که این منابع از داخل تأمین شود.

۳ آرزوی وزیر نفت

وزیر نفت با بیان اینکه به‌عنوان یک مهندس چند آرزو در بخش عملیاتی داشتم از فعال شدن شرکت‌های GC (پیمانکاران عمومی) به‌عنوان نخستین آرزوی خود نام برد و افزود: هم‌اکنون چند شرکت فعال در این زمینه داریم.

زنگنه تصریح کرد: شکل‌گیری شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) دیگر آرزویم بود. برای جا انداختن این شرکت‌ها رنجی بسیار کشیدم، عده‌ای به اسم انقلابی‌گری گفتند «عاقبت گرگ‌زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود» گفتند این شرکت‌های گرگ‌زاده‌اند و نوکران شرکت‌های خارجی می‌شوند، آقای آقامحمدی یکی از افرادی بود که در جا افتادن این شرکت‌ها به ما کمک کرد.

وی گفت: سومین آرزویم حضور مؤثر شرکت‌های ایرانی در بخش معاملات خارجی نفت خام و فرآورده‌های نفتی بود. این شرکت‌ها با فشاری که در زمان تحریم‌ها آمد، شکل گرفت و ما به‌طور مؤثری توانستیم شرکت‌های بازرگانی در بخش نفت خام و فرآورده‌های نفتی به‌وجود بیاوریم. ان‌شاء‌الله این شرکت‌ها پس از تحریم بماند و این ظرفیت که با هزینه مالی، فکر و مدیریتی ایجاد شده، آسیبی نبیند.

افتخارهای خود را بزرگ بداریم نگوییم کاری نکردیم

وزیر نفت با بیان اینکه با وجود تحریم‌های مالی تجهیزاتی و فناوری با اتکا به توانمندی داخل کارهای بزرگی در صنعت نفت انجام شده است، افزود: ظرفیت برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده، این کار مهمی است، کسی که یک بشکه نفت بیشتر تولید کرده باشد، این موضوع را متوجه می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه اگر به این مقدار ظرفیت تولید، ۶۰ هزار بشکه میدان نفتی آذر را نیز اضافه کنیم این مقدار به ۴۶۰ هزار بشکه می‌رسد، تصریح کرد: فعالیت در میدان‌های مشترک جزو درخشان‌ترین فعالیت وزارت نفت بوده است. این کارها در شرایطی انجام شد که ما حتی اجازه واردات ورق و لوله را هم نداشتیم، زیرا تحریم بودیم.

وی گفت: اهداف برنامه ششم توسعه برای شرایط تحریمی تنظیم نشده بود، اگر تحریم نبود ما چند برابر می‌توانستیم کار کنیم. البته تحریم که آمد نه‌تنها توقف نکردیم، بلکه به رکوردهای افتخارآفرینی برای جمهوری اسلامی رسیدیم، ما باید افتخارهای خود را بزرگ بداریم، نه اینکه آن را خراب کنیم و بگوییم هیچ کاری نکردیم.

وزیر نفت با بیان اینکه کاری که در میدان نفتی آزادگان در حال انجام است، گام نخست ماست، افزود: ضریب بازیافت ۵.۵ درصدی از این میدان اصلاً شایسته نیست. یعنی از بیش از ۲۱ میلیارد بشکه نفت درجای این میدان، ۵.۵ درصد برداشت می‌کنیم. اگر بتوانیم یک درصد ضریب بازیافت این میدان را افزایش دهیم، ۲۰۰ میلیون بشکه نفت بیشتر تولید می‌شود که ارزش آن با نفت ۵۰ دلاری معادل ۱۰ میلیارد دلار است.

زنگنه اظهار امیدواری کرد قرارداد مطالعه میدان آزادگان در مدت زمان تعیین‌شده ۶ ماه به پایان برسد و در فهرست افتخارهای کشور ثبت شود، البته اگر خارجی‌ها بخواهند می‌توانند اضافه شوند.

وی در پایان از همه دست‌اندرکاران این طرح‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد برای مطالعه میدان آزادگان قدردانی کرد.

کد خبر 316902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =