آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه پساب پتروشیمی کارون

عملیات اجرایی طرح احداث تصفیه‌خانه پساب پتروشیمی کارون آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی کارون، آیین آغاز به‌کار ساخت پروژه احداث تصفیه‌خانه پساب این شرکت با حضور محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان و معصومه مرادزاده، رئیس محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز دوشنبه (دهم خردادماه) برگزار شد.

علیرضا صدیقی‌زاده، مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در این آیین گفت: با پیگیری‌ها و دیدگاه‌های محیط زیست استان خوزستان و منطقه تصمیم گرفتیم پروژه‌ای صددرصد ایرانی برای تصفیه پساب‌های مجتمع داشته باشیم که در این مسیر از کمک‌ها و دانش دانشگاه صنعتی اصفهان بهره بردیم و این دانشگاه لایسنسور پروژه است.

وی تأکید کرد: تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت این پروژه به بهره‌برداری برسد.

پروژه‌ای تأثیرگذار در محیط زیست

محمدجواد اشرفی، مدیرکل سازمان محیط زیست استان خوزستان نیز در این آیین با اشاره به لزوم پایبندی شرکت پتروشیمی کارون به اصول محیط زیست و مجاورت منطقه ویژه با خوریات و دریا گفت: پروژه تصفیه‌خانه پساب شرکت پتروشیمی کارون از پروژه‌های تاثیرگذار در محیط زیست استان است.

وی ضمن ابراز خرسندی از پایبندی کارون به الزام‌های محیط زیستی و تلاش‌ها و زحمات سال‌های اخیر مجموعه کارون اظهار کرد: پروژه تصفیه‌خانه پساب از ثمره‌های پیگیری‌ها و اقدام‌های این شرکت بود و از عزمی که در این مجموعه وجود داشت توانست به چنین ثمری برسد.

استفاده دوباره از پساب‌ها

معصومه مرادزاده، رئیس محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این آیین با اشاره به دو واحد پیش‌تصفیه شرکت پتروشیمی کارون گفت: پتروشیمی کارون پیش از ارسال پساب‌های تولیدشده به شرکت فجر انرژی خلیج فارس آنها را در این دو واحد تصفیه می‌کند، اما با احداث این واحد می‌تواند در داخل شرکت کار تصفیه را انجام دهد.

وی ادامه داد: با این اتفاق خوشایند شرکت می‌تواند بخشی از این پساب را به مجتمع برگرداند و از این پساب‌ها دوباره برای مصرف شرکت استفاده شود.

شرکت پتروشیمی کارون در سه حوزه هوا، خاک و پسماند جزو شرکت‌هایی است که در شرایط بسیار مناسب از لحاظ استانداردها قرار دارد. به همین دلیل، برای ارتقای کیفیت پساب‌های این شرکت پروژه تعریف و مرحله نخست پایلوت و مقیاس آزمایشگاهی آن در نیمه دوم سال ۹۶ انجام شد. پس از حصول نتایج مطلوب این پروژه با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان در نیمه دوم سال ۹۷ وارد بحث مهندسی پایه و تفصیلی در مقیاس صنعتی شد.

کار این پروژه از اسفند ۹۹ با آغاز شمع‌کوبی مقدماتی برای آزمون PDA ادامه یافت و بخش عمده‌ای از طراحی فنی و فرآیندی انجام شده و بخش مهندسی خرید در حال انجام است و امید می‌رود با پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ این پروژه نیز به پایان برسد، همچنین در طراحی این تصفیه‌خانه از چند متد روز دنیا استفاده شده و با تلفیق روش‌هایی مانند UV، اوزناسیون، برج کربن و... این تصفیه‌خانه به یکی از تصفیه‌خانه‌های منحصربه‌فرد دنیا در صنعت پتروشیمی و پساب ایزوسیانات تبدیل شود.

شرکت پتروشیمی کارون شرکت‌های پیشروی محیط زیست در زمینه مدیریت آلاینده‌های هوا، آلاینده‌های خاک و پسماند است که با انجام اقدام‌هایی نظیر طرح مدیریت نشتی‌ها، طرح مدیریت ریزش‌ها و ایزولاسیون برخی واحدهای فرآیندی در بالادست توانسته حجم رواناب‌ها را به‌خوبی مدیریت کند.

کد خبر 316931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =