۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
  • کد خبر: 316989
بیانیه پایانی هفدهمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس

هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) در بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

به گزارش شانا، به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، هفدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس (ONOMM) امروز (سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس در هفدهمین نشست به بررسی تقویت مداوم بنیان‌های بازار، نشانه‌های روشن بهبود تقاضای نفت و کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در پی بهبود شرایط اقتصادی بیشتر نقاط جهان به‌دلیل تسریع برنامه‌های واکسیناسیون پرداختند.

در این نشست همچنین از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DoC) استقبال شد، مجموع پایبندی اعضا (از جمله مکزیک) به کاهش تولید نفت در ماه آوریل ۱۱۴ درصد اعلام شد که بیانگر روند پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده در این توافقنامه است.

در ادامه نشست وزارتی اوپک پلاس با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع موجود درباره چشم‌انداز آن:

بر تعهد کشورهای شرکت‌کننده حاضر در توافقنامه همکاری برای برقراری توازن پایدار در بازار همسو با منافع متقابل کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، اقتصادی و مطمئن نفت برای مصرف‌کنندگان و بازگشت عادلانه سرمایه تأکید شد.

بر ادامه تعهد به توافق دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در آوریل ۲۰۲۰ (اصلاح‌شده در ژوئن، سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۰، و ژانویه و آوریل ۲۰۲۱) برای بازگرداندن تدریجی ۲ میلیون بشکه در روز از کاهش عرضه توافق‌شده با سرعت تعیین‌شده و با توجه به شرایط بازار تأکید شد.

در عین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱، با توجه به درخواست کشورهای متخطی تأکید شد، همچنین مقرر شد برنامه‌های جبرانی باید مطابق بیانیه پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک ارائه شود.

بار دیگر تصمیم پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک درباره تعدیل تولید ماه ژوئیه ۲۰۲۱، با توجه به بررسی بنیان‌های بازار تأیید شد.

اعضا نیز بر لزوم ادامه ارائه مشاوره و نظارت دقیق بر بنیان‌های بازار و ادامه نشست‌های ماهانه اوپک و غیر اوپک تا پایان دوره تعیین‌شده در دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ تأکید کردند.

در پایان مقرر شد هجدهمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس یکم ژوئیه ۲۰۲۱ ( دهم تیرماه) برگزار شود.

کد خبر 316989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =