ارائه خدمات مجازی پژوهشگاه نفت به گروه‌های فناور

مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت از راه‌اندازی سرویس ارائه خدمات مجازی به گروه‌های فناور معرفی‌شده به این مرکز خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، فلور شایق، رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه با اشاره به اینکه مرکز نوآوری در هفته پژوهش سال ۹۸ از سوی وزیر نفت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد، گفت: به فاصله یک ماه بعد از این افتتاح، شیوع کرونا در کشور را داشتیم که این موضوع آسیب‌هایی را بر فعالیت مراکز نوآوری وارد کرد.

وی پژوهشگاه صنعت نفت را بزرگ‌ترین مجموعه تحقیقاتی در صنعت نفت و حتی منطقه توصیف کرد و افزود: در ذیل مسئولیت‌های اجتماعی تلاش کردیم با ایجاد مرکز نوآوری، اقدام به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در حوزه‌های مرتبط کنیم و از آنجایی که حضور گروه‌های فناور در مراکز نوآوری به‌دلیل برگزاری رویدادهای مختلف مهم است، با شیوع این ویروس در کشور فعالیت‌ها در این مرکز مختل شد.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: با وجود همه این موانع توانستیم به‌عنوان نخستین مرکز نوآوری نفت و انرژی با چهار شتاب‌دهنده مطرح این حوزه قراردادهای همکاری منعقد کنیم که از آن جمله می‌توانیم به قرارداد همکاری بین مرکز نوآوری پژوهشگاه با شتاب‌دهنده آیتک که یک شتاب‌دهنده فعال حوزه انرژی است و در حوزه‌های نرم، فناوری نو و هوشمندسازی فعالیت دارد قرارداد داشته باشیم.

شایق با تأکید بر اینکه چند گروه این شتاب‌دهنده به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده‌اند، عنوان کرد: این شتاب‌دهنده دو گروه فناور خود را که به مرحله سرمایه‌گذاری رسیدند به این مرکز معرفی کردند.

وی شتاب‌دهنده حوزه آب و انرژی را از دیگر موارد همکاری این مرکز نوآوری با اکوسیستم نوآوری کشور عنوان کرد و گفت: این شتاب‌دهنده همکاری خود را با این مرکز در قالب قراردادی با ما شروع و دو گروه فعال خود را برای توسعه فناوری مشترک به این پژوهشگاه معرفی کرده است که با یکی از گروه‌ها در آستانه امضای قرارداد هستیم.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: با این گروه قراردادی در زمینه «توسعه غشاهای میکرو فیلتراسیون با حفرات متغیر» امضا خواهد شد و این گروه در پایلوت آب پردیس انرژی و محیط‌زیست مستقر می‌شوند.

شایق به سومین همکاری این مرکز با شتاب‌دهنده ایده‌پردازان که در حوزه توسعه فناوری‌های نفت است اشاره کرد و افزود: این شتاب‌دهنده رویکرد تحقیقاتی خود را به سمت انجام تحقیقات مطالعاتی، راهبردی و اقتصادی برده است و با شتاب‌دهنده چهارم قرار است در زمینه طرح فناورانه آنها در زمینه «استفاده از سیستم‌های زمین‌گرمایی» طرح مشترکی داشته باشیم.

پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز نوآوری

وی اظهار کرد: ما افزون بر همکاری با این چهار شتاب‌دهنده به این نتیجه رسیدیم که توانایی جذب و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا و استقرار آنها در پژوهشگاه را داریم.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان جذب‌شده در این مرکز نوآوری فعال در حوزه سیستم‌های غشایی است که قرارداد استقرار سه ساله با این شرکت امضا شده است.

شایق با تأکید بر اینکه فناوری تولیدشده در این شرکت آماده عرضه به بخش‌های صنعتی است، اظهار کرد: فرآیند پذیرش شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها ادامه دارد و پس از بررسی ایده‌ها، از آنها برای استقرار در این مرکز نوآوری حمایت خواهد شد.

وی با اشاره به معیارهای پذیرش گروه‌های فناور معرفی‌شده از سوی شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: زمانی که شتاب‌دهنده‌ها گروه‌هایی را برای استقرار در این مرکز معرفی می‌کنند، ما تنها عملکرد و کارنامه فعالیت شتاب‌دهنده‌ها را ارزیابی و پس از دریافت برنامه عملیاتی این شتاب‌دهنده‌ها در مرکز، آنها را پایش می‌کنیم و دیگر کاری نداریم که گروه‌های معرفی‌شده چگونه ارزیابی می‌شوند زیرا شتاب‌دهنده‌ها خودشان روی طرح‌های فناور سرمایه‌گذاری و با ارزیابی‌هایی که روی گروه‌ها انجام می‌دهند، بهترین گروه‌ها را به ما معرفی می‌کنند.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت درباره شرایط پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: ما شرکت‌ها را از نظر سطح آمادگی فناوری تولیدشده، ترکیب اعضا، طرح کسب‌وکار و مطالعات بازار آنها، درخواست‌های شرکت‌ها از مرکز نوآوری و موفقیت آنها در بازار ارزیابی می‌کنیم.

شایق با اشاره به استقرار سه ساله یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در این مرکز گفت: این شرکت در TRL حدود ۶ و ۷ بوده، به این معنا که فناوری این شرکت آماده عرضه به صنعت است و قراردادهایی نیز امضا کرده بود و قرار است ما در بازاریابی این شرکت را حمایت کنیم تا بتوانند با کمک پژوهشگاه محصول خودشان را به واحدهای عملیاتی ارائه کنند.

برگزاری رویداد تاب‌آوری صنعت نفت در تابستان امسال

وی از برگزاری رویداد مجازی با همکاری ستاد انرژی معاونت علمی در تابستان امسال خبر داد و گفت: این رویداد با موضوع «تاب‌آوری صنعت نفت» برگزار می‌شود.

رئیس مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرک علمی  - تحقیقاتی اصفهان افزود: در این شهرک حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت مستقرند که طبق این تفاهم‌نامه می‌توانند از خدمات مجازی مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت بهره‌مند شوند.

شایق تأکید کرد: با فعال شدن سایت این مرکز امیدواریم به جای استقرار گروه‌ها در این مرکز، بتوانیم به‌صورت مجازی خدمات موردنیاز را به آنها ارائه دهیم.

وی خدمات آزمایشگاهی با نرخ ترجیحی، منتورینگ، بهره‌مندی شرکت‌ها از آزمایشگاه‌ها و پایلوت‌های منحصربه‌فرد موجود در پژوهشگاه صنعت نفت در قالب همکاری‌های مشترک را از جمله زمینه‌های حمایتی این مرکز از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: ما در حال طراحی طرحی در زمینه ارائه خدمات مجازی هستیم و بنا داریم در آن افراد با قرار گرفتن در شبکه این مرکز از خدمات مرکز بهره‌مند شوند.

کد خبر 317122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =