ضرورت پیاده‌سازی سامانه «هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت» در شرکت انتقال گاز

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران بر ضرورت پیاده‌سازی سامانه هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) برای بررسی مدیریت بهای تمام‌شده و آگاهی از هزینه‌های انتقال و خدمات در همه مناطق عملیاتی تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مهدی جمشیدی‌دانا در نشست بهای تمام‌شده که با حضور اعضای هیئت رئیسه شرکت انتقال گاز و مدیران و هیات رئیسه مناطق عملیاتی از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: مدیریت هزینه‌ها شامل نوعی سامانه برنامه‌ریزی و کنترل به‌منظور اندازه‌گیری بهای تمام‌شده منابع صرف‌شده برای انجام فعالیت‌های اصلی سازمان است.

وی با بیان اینکه براساس الزام‌های قانونی از جمله برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه و همسو با اصل ۴۴ قانون اساسی، ملزم به اجرای سامانه بهای تمام‌شده و بودجه‌بندی طبق فعالیت هستیم، افزود: در شرکت انتقال گاز ایران، سامانه هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت (ABC) از سال ۹۷ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ به‌طور اجرایی در ستاد و مناطق مستقر شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: آگاهی از بهای تمام‌شده فعالیت‌ها، ضمن رفع ابهام‌های موجود، این اطمینان را در عوامل تولید و خدمات به‌وجود می‌آورد تا با حذف فعالیت‌هایی که هزینه انتقال گاز را افزایش می‌دهد، گام‌های مطمئن‌تری در تداوم فعالیت‌ها و مدیریت هزینه‌ها برداشته شود.

جمشیدی‌دانا تخصیص هزینه‌های شرکت به‌طور مطلوب‌تر، تعیین بهای تمام‌شده محصولات به‌طور منطقی و دقیق، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در آینده، مدیریت و ارزیابی صحیح فعالیت مدیران و استفاده بهینه از منابع موجود را از دیگر مزایای استقرار این سامانه برشمرد.

وی با بیان اینکه بهای تمام‌شده انتقال گاز همسو با اهداف و موضوعات راهبردی شرکت خواهد بود، اظهار کرد: به‌کارگیری این روش هزینه‌یابی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها از طریق حذف فعالیت‌های بدون ارزش افزوده و غیرسودمند یا یافتن راه‌های جدید و اقتصادی برای انجام فعالیت‌های با ارزش و اثربخش منجر شود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز تصریح کرد: لازم است با همفکری و توانمندی همدیگر سامانه ABC را به‌طور کیفی‌تر در سازمان پیاده‌سازی کنیم و پشتیبان آن باشیم، زیرا بحث پشتیبانی بسیار مهم است و باید با هم‌افزایی و همدلی در پیاده‌سازی این سامانه، پیشگام باشیم و در جایی که به پیمانکار نیاز باشد، از توانایی پیمانکار بهره ببریم.

جمشیدی‌دانا تأکید کرد: همه مناطق عملیاتی باید به سامانه بهای تمام‌شده ABC به‌عنوان یک الزام بنگرند و بر آن اساس حرکت کنند، زیرا این موضوع راهکاری مناسب برای مدیریت دارایی‌های فیزیکی و محاسبه کیفی انضباط مالی سازمان است.

وی در پایان گفت: استقرار این سامانه برای شناسایی و حذف هزینه‌های بدون ارزش افزوده، تعیین کارایی و اثربخشی همه فعالیت‌های اصلی سازمان، شناسایی و اندازه‌گیری فعالیت‌های جدید برای بهبود عملکرد سازمان و تصمیم‌های آینده سازمان مؤثر و مفید است.

کد خبر 317184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =