پارک نوآوری و فناوری توسعه‌یافتگی صنعت نفت را رقم می‌زند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر گسترش توسعه‌یافتگی در صنعت نفت که در مسیر ایجاد پارک نوآوری و فناوری شکل می‌گیرد خواستار جذب بیشتر دانش و فناوری در صنعت نفت و گاز کشور شد و گفت: هم‌اکنون دو پتروپالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۶.۵ میلیون یورو در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی آقامحمدی امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در آیین بهره‌برداری از پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: در اقتصاد مقاومتی بخش نفت پررنگ‌ترین بخش است که با جزئیات به آن پرداخته شده، کما اینکه تحولات چشمگیری هم در زمینه دانش و فناوری در این عرصه اتفاق افتاده و همگام‌سازی با تحولات روز نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تولید نفت مساوی با خام‌فروشی نیست، اعلام کرد: ما بر همه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز در کشور به‌طور کامل واقف هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های بالادست به‌طور کامل انجام شده و در برنامه هفتم توسعه مبنای کارمان تکمیل بخش پایین‌دستی این حوزه است.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری‌های مرتبط با صنعت نفت در گذر زمان، حرکت جدی‌تر رقبا و همینطور کشورهای همسایه در عرصه تولید نفت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پیش‌بینی کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی در آینده نه چندان دور و همینطور حرکت جمعیت ایران به سمت سالخوردگی، همه و همه بر میزان اهمیت افزایش تولید نفت و گاز افزوده و کشور را در شرایط خاصی قرار داده است، عنوان کرد: خوشبختانه تحقیقات علمی وسیع و در عین حال توجیه‌پذیر از سوی دانشگاهیان و نخبگان صنعت نفت انجام شده است که پاره‌ای از این تحقیقات ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه در روز را برآورد کرده و تحقیقات دیگری امکان تولید ۷.۴ میلیون بشکه نفت در روز را اثبات کرده که همه این موارد هم براساس استدلال و کار علمی و کارشناسی انجام شده است.

آقامحمدی ادامه داد: بر اساس این یافته‌های علمی می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلار برای دستیابی به ظرفیت ۷.۴ میلیون بشکه تولید نفت در روز می‌توان به هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار فناوری دست یافت و این تنها و مهم‌ترین منبع توسعه‌یافتگی آینده صنعت نفت را رقم خواهد زد، به شرطی که وارد دولت و اقتصاد دولتی نشده و صنعت نفت نیز این امکان را تضمین و فراهم کند.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده پنجره جمعیتی کشور وارد دوره پیری خواهد شد و مهم است که در این دورنما، به یک کشور پیر فقیر تبدیل شدیم یا کشوری پیر و ثروتمند، ادامه داد: عبور از بحران جمعیت هم بدون تامین درآمد مردم امکانپذیر نخواهد بود و تامین درآمد منوط به استفاده درست از سرمایه‌های کشور از جمله منابع نفت و گاز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ساخت دو پتروپالایشگاه عظیم در کشور اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های اولیه برای ساخت این دو پروژه انجام شد و هم‌اکنون این پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶.۵ میلیون یورو در حال ساخت است.

آقامحمدی گفت: راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری نشان می‌دهد ظرفیت‌های بزرگی در صنعت نفت کشور در حال شکل‌گیری است و ضرورت دارد گروه بزرگی از فناوران و دانش‌بنیان‌ها جذب صنعت نفت شوند.

کد خبر 317433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =