۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
  • کد خبر: 317773

جمعیت زیر پوشش شبکه گاز رسانی در ایران به ۹۵.۱ درصد رسید

زنگنه: بهینه‌سازی مصرف گاز ضرورت است، پارس جنوبی دیگری نداریم
جمعیت زیر پوشش شبکه گاز رسانی در ایران به ۹۵.۱ درصد رسید

وزیر نفت با اشاره به پوشش ۹۵.۱ درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی تأکید کرد: بدون اجرای طرح‌های بهینه‌سازی به‌ویژه در نیروگاه‌های حرارتی نمی‌توانیم در آینده تراز بین تولید و مصرف گاز را حفظ کنیم، زیرا ما پارس جنوبی دیگری نداریم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، سوم تیرماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت اظهار کرد: وزارت نفت با اتکا به افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از سال ۹۲ تاکنون و مجموعه اقدام‌های انجام‌شده در زمینه توسعه شبکه انتقال و گاز طبیعی موفق شد تعداد روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی را از ۱۴ هزار در سال ۹۲ به نزدیک ۳۵ هزار روستا در سال ۹۹ که معادل ۲.۵ برابر است، برساند.

وی با بیان اینکه با اقدام‌های انجام‌شده پوشش گازرسانی کل کشور اکنون به ۹۵.۱ درصد رسیده که رقمی بی‌نظیر در دنیاست، یادآور شد: در سال ۹۲ به‌منظور انتخاب روشی بهینه برای تأمین انرژی مورد نیاز شهرها و روستای محروم از گاز یک مشاور دانشگاهی انتخاب شد و گزینه‌هایی مختلف شامل استفاده از برق در این مناطق، انرژی‌های نو، گاز مایع به‌صورت شبکه، سی‌ان‌جی محلی، ال‌ان‌جی محلی و ادامه وضع کنونی بررسی شد.

وزیر نفت در تبیین این مطالعه دانشگاهی توضیح داد: خروجی این مطالعه این نتیجه را به ما داد که  از میان گزینه‌های مختلف تأمین انرژی تا هزینه معادل ۲ هزار دلار برای هر مشترک، گازرسانی اقتصادی‌تر است، بنابراین گازرسانی با خط لوله به شهرها و روستاها به‌عنوان گزینه بهینه و برتر در دستور کار قرار گرفت، همه این گزینه‌ها در سال ۹۲ و پیش از اینکه هیچ اقدامی شده باشد بررسی شده است.

تدوین سند گازرسانی دولت تدبیر و امید

زنگنه با اشاره به اینکه تاکنون به بیش از ۲۰ هزار روستا با بیش از یک میلیون و ۷۷۰ هزار خانوار و ۱۹۴ شهر با نزدیک ۶۵۰ هزار خانوار گازرسانی شده است، افزود: هم‌اکنون  ۹۸.۴ درصد جمعیت شهری و ۸۴.۶ جمعیت روستایی و در مجموع بیش از ۹۵ درصد کل جمعیت کل کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال ۹۲ جمعیت شهری ۹۵ درصد و جمعیت روستایی ۵۴ درصد و در مجموع ۸۵ درصد زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

وی تصریح کرد: جزئیات کامل گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان‌های مختلف کشور در قالب سندی، تدوین و در اختیار شما (رئیس جمهوری) قرار گرفته که سند مهمی است، این سند در اختیار مردم هم گذاشته می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در کنار فعالیت‌ها برای احداث شبکه توزیع گاز شهری و روستایی از سال ۹۲ تاکنون، اقدام‌های زیادی برای جلوگیری از حبس گاز در منطقه پارس جنوبی و ایجاد زیرساخت گازرسانی به مناطق کم‌برخوردار انجام شد، گفت: افزودن ۸۴ واحد توربوکمپرسور جدید به شبکه انتقال گاز کشور و احداث بیش از ۵ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز از جمله خطوط لوله ششم و نهم سراسری از جمله این اقدام‌هاست که با انجام آن امکان افزایش ۹۰ درصدی صادرات گاز هم فراهم شد.

زنگنه ادامه داد: مجموعه طرح‌های گازرسانی و انتقال گاز با استفاده از ظرفیت بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر انجام شده که هیچ تحمیل بار مالی به بودجه دولت نداشته و تنها از محل ایجاد درآمد جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که به قیمت امروز معادل ۱۳ میلیارد دلار است، گفت: از این رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرهای کوچک و ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه شبکه انتقال گاز هزینه شده است.

افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی

وزیر نفت با بیان اینکه گاز طبیعی جایگزین سوخت مایع شده و مصرف‌کننده جدید ایجاد نشده و در واقع نوع سوخت مصرف‌کنندگان تغییر یافته است، اظهار کرد: بدان معنا که گازرسانی در تراز کل انرژی مصرفی کشور تغییر قابل ذکری برجای نگذاشته است و ما معادل ۱۱ میلیارد لیتر سوخت مایع را با گازرسانی به داخل خانه آنها بردیم.

زنگنه به کاهش مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۲۰ درصد در سال ۹۹ ( یک سال استثنایی در مصرف بسیار بالای برق در کشور بود) اشاره کرد و با بیان اینکه با این اقدام انتشار آلاینده‌ها در هوا کاهش یافته است، تصریح کرد: گازرسانی زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی و حفاظت محیط زیست شده است، اکنون دیگر برای کسی صرف نمی‌کند که به جنگل برود و هیزم تهیه کند یا بوته از بیابان بکند، آثار گازرسانی بر محیط زیست در سال‌های آینده پدیدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه گازرسانی اشتغال‌زایی فراوانی به همراه داشته و امکان توسعه کسب‌وکارهای کوچک مانند ایجاد گلخانه‌ها در روستاها فراهم شده است، افزود: یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر توسعه گازرسانی بوده است که ما توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.  

وزیر نفت ادامه داد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود بیش از ۲۶ میلیارد دلار آزاد شده و صادرات فرآورده نفتی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ بیش از چهار برابر شده است.

گاز در منطقه سیستان 

زنگنه با بیان اینکه طرح‌های گازرسانی به ۲۱ شهر، ۹ استان، ۲۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و ۴۶۶۴ واحد صنعتی در ۲۷ استان با هزینه ۶ هزار ۳۳۰ میلیارد تومان امروز به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار کرد: در ادامه این اقدام‌ها اکنون گازرسانی به ۲۵۰۰ روستا مشتمل بر ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مشتمل بر ۱۲۷ هزار خانوار از جمله تکمیل انتقال گاز به زابل، خاش، میرجاوه، چابهار، بندرلنگه و کیش در حال اجراست.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در بحث گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان که همواره مورد توجه شما (رئیس جمهوری) بوده است گازرسانی به منطقه سیستان، خاش، پالیزان و میرجاوه در مجموع با هزینه ۲ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه پیشرفت فیزیکی خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و کنارک اکنون ۸۲ درصد است و طبق برنامه تا پایان سال باید به نتیجه برسد، افزود: البته با طرحی ابتکاری تا پایان امسال (۱۴۰۰) گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک با گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) (به‌وسیله خط لوله ایرانشهر تغذیه می‌شود) به نتیجه می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: در هرمزگان که مدت‌ها بود شبکه داخلی گاز بندرعباس اجرا شده بود و بنا بر دلایلی با استقبال مردم روبه‌رو نشد امیدوارم با دستور و موافقتی که شما (رئیس جمهوری) برای اعطای وام قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی برای مشترکان متقاضی صادر کردید گازرسانی تسریع شود.

صرفه‌جویی دیگر انتخاب نیست، اجبار است
 
وی در ادامه با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت گاز و برق و اینکه برق به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز در بخش صنعتی است، تأکید کرد: بی‌شک بهینه‌سازی مصرف گاز و افزایش ظرفیت تولید گاز از دستاوردهای مهم این دولت است.

وزیر نفت از اعمال تعرفه‌های تشویقی و تنبیهی برای ایجاد انگیزه در مصرف‌کنندگان گاز و اجرای طرح‌هایی مانند بهینه‌سازی سامانه موتورخانه‌ها و دیگر طرح‌های بهینه‌سازی به‌عنوان بعضی از اقدام‌ها این دولت در زمینه بهینه‌سازی نام برد و اظهار کرد: برای ریل‌گذاری آینده سند «تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران تا افق ۱۴۲۰»، سند «نحوه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های گازی منطقه عمومی غرب خلیج فارس» و سند «تولید، نگهداشت تولید و میدان پارس جنوبی» تدوین شده که در بردارنده همه تجارب این دولت و صنعت نفت و ریل‌گذاری برای دولت آینده است.

زنگنه با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی و بهینه‌سازی در همه این برنامه‌ها یک اجبار است و دیگر انتخاب نیست، ادامه داد: بدون صرفه‌جویی و بهینه‌سازی امکان تأمین گاز کشور میسر نمی‌شود. ما پارس جنوبی دیگری نداریم که بتوانیم روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از آن برداشت کنیم. پارس جنوبی به پایان رسیده است و پس از آن دیگر باید تولید آن را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: بدون اجرای طرح‌های بهینه‌سازی به‌ویژه در نیروگاه‌های حراراتی ما نمی‌توانیم در آینده تراز نبودن تولید و مصرف گاز را حل کنیم، یارانه پرداختی عملی در شرایط کنونی در بخش گاز سالانه حدود ۳۵  تا ۴۰ میلیارد دلار است.

مصرف گاز و روستاها

وزیر نفت از بهره‌برداری چهار ایستگاه تقویت فشار گاز در استان‌های فارس و خوزستان  با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان دیگر طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد نام برد و افزود: این طرح شامل تأسیسات تقویت فشار صفاشهر، تقویت فشار بیدبلند، تقویت فشار حسینیه و تقویت فشار فراشبند می‌شود.  

زنگنه گفت: طرح شیرین‌سازی برش سبک مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا نیز با ظرفیت سالانه ۳۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی هم امروز با دستور شما (رئیس جمهوری)به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پایان از مدیران کنونی و پیشین شرکت ملی گاز ایران که در هشت سال گذشته زحمات فراوانی برای گازرسانی کشیدند قدردانی و ابراز امیدواری کرد مردم استفاده حداکثری را از این اقدام‌ها ببرند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش رئیس جمهوری درباره اینکه به‌طور میانگین چند میلیون مترمکعب گاز به روستاها تخصیص داده می‌شود، گفت: میانگین مصرف سالانه گاز هر خانوار طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران ۲ هزار مترمکعب است به آن معنا که روزانه حدود ۱۵ میلیون مترمکعب گاز در این مدت برای روستاها اضافه شده است.

کد خبر 317773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =