نشست سران قوا برای حل مشکلات کارکنان صنعت نفت برگزار می‌شود

کمیسیون انرژی مجلس و وزیر نفت تصمیم گرفتند حل مشکل حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت در نشست سران قوا بحث و بررسی شود.

به گزارش شانا، مشکل حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و دولت و مجلس درصدد حل و رفع آن برآمدند؛ بیژن زنگنه هم عصر امروز (یکشنبه، ششم تیرماه) به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفت تا این مسائل با هفکری مجلسی‌ها زودتر به نتیجه برسد.

در این نشست که نمایندگانی از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و دستگاه‌های امنیتی حضور داشتند مقرر شد متنی توسط مجلس و دولت برای اصلاح قانون در اختیار شورای هماهنگی سران سه قوه قرار گیرد تا شاهد شتاب‌بخشی برای حصول نتیجه باشیم.

فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس پس از پایان این نشست مشترک در جمع خبرنگاران گفت: مشکلات حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت به چند بخش مانند مشکلات ایثارگران، طبقه‌بندی مشاغل و غیره تقسیم می‌شود، اما اولویت نشست امروز با مسئله اعتراض کارکنان صنعت نفت به دریافتی‌هایشان در سال ۱۴۰۰ بود.

وی افزود: در این نشست مقرر شد متنی توسط مجلس و دولت برای اصلاح قانون در اختیار شورای هماهنگی سران سه قوه قرار گیرد، اما قبل از تصویب این اصلاحیه، به دنبال مجوزی هستیم تا برای پرداخت علی‌الحساب به کارکنان صنعت نفت در اختیار وزارت نفت قرار داده شود تا با دیوان محاسبات به مشکل برنخورند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: همچنین به غیر از دو مسیر فوق، اصلاح قانون را با استفاده از آیین‌نامه داخلی مجلس مدنظر قرار داده‌ایم تا بتوانیم این مشکل را به طور کامل برطرف کنیم، این قول را به کارکنان صنعت نفت می‌دهیم که مسئولان به دنبال حل مشکلات آنها در اسرع وقت و در چند روز آینده هستند.

هم‌صدایی دولت و مجلس برای حل مشکلات نفتی‌ها

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس هم در این‌ باره به خبرنگار شانا گفت: برای حل مشکلات کارکنان صنعت نفت چند طرح مطرح و درباره راهکارهایی مانند استفاده از یک طرح دوفوریتی یا اصلاح قانون پرداخت، حل مشکل از طریق سران سه قوه یا استفاده از منابع داخلی وزارت نفت در چارچوب قانون بحث و بررسی شد.

وی با بیان اینکه همه اعضای حاضر در کمیسیون و مدعوین در این نشست، هم‌صدایی و هماهنگی خود را برای حل فوری و ضربتی مشکلات کارکنان صنعت نفت اعلام کردند، افزود: در همین هفته مشکلات کارکنان صنعت نفت با استفاده از منابع دولتی برطرف و نشست سران قوا به‌زودی نیز در این باره تشکیل می‌شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه کرامت انسانی کارکنان صنعت نفت باید حفظ شود، تصریح کرد: امروز نشست خوبی برای حل مشکلات کارکنان صنعت نفت برگزار شد که البته به نتایج این نشست نیز در آینده بسیار خوش‌بین هستیم.

ارائه مجوز به وزارت نفت برای پرداخت حقوق کارکنان

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مشکل حقوق کارکنان وزارت نفت به‌زودی رفع می‌شود، گفت: تا زمان حل شدن کامل این موضوع مقرر شد از طریق رئیس مجلس و کمیسیون انرژی مجوز لازم به وزارت نفت داده شود تا بتواند نسبت به پرداخت حقوق کارکنان اقدام کند.

وی افزود: با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و ابلاغ آن به وزارت نفت تلاش می‌کنیم مشکلاتی که برای کارکنان وزارت نفت رخ داده، حل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: در این نشست همچنین مقرر شد کمیته‌ای مشترک از کمیسیون‌های انرژی، امنیت ملی، برنامه و بودجه و اجتماعی تشکیل شود تا پیشنهادها و موارد مربوط به کمیسیون در این نشست بررسی شده تا بر اساس جمع‌بندی که در این کمیسیون مشترک انجام می‌شود، ‌ ادامه مسیر انجام شود.

نخعی با اشاره به اینکه در این نشست مقرر شد طرح ۲ فوریتی توسط کمیسیون پیشنهاد شود تا موضوع مشکلات حقوق کارکنان وزارت نفت برای همیشه برطرف شود، گفت: این کارکنان و متخصصان در شرایط سخت تحریمی به کمک صنعت بزرگ نفت آمدند و اجازه ندادند این صنعت که پایه و اساس اقتصاد کشور است متوقف شود، البته گلایه‌های به‌حقی نیز دارند که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: بیشتر این کارکنان مشمول افزایش ۲۵ درصدی حقوق نشدند و برخی از افزایش‌ها کمتر از ۲۵ درصد بوده است. حتی برخی کارکنان و متخصصان در مناطق عملیاتی با کاهش حقوق روبه‌رو شدند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ سقف حداقل حقوق ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و نظام پرداخت مالیات پلکانی نیز در این بخش دیده شده است، همچنین در این بخش تاکید شده که حقوق بیشتر از  ۱۵ برابر حداقل حقوق نباشد؛ در حالی که در گذشته این رقم ۲۱ برابر حداقل حقوق بود. این موضوع سبب شده که درصد بالایی از پرسنل وزارت نفت مشمول افزایش حقوق ۲۵ درصدی نشوند که طبیعی است اعتراض‌های صنفی را سبب می‌شود.

نخعی یادآور شد: موضوع اعتصاب مطرح نیست و اعتراض و گلایه‌ها صنفی هستند، امیدواریم با جمع‌بندی که امروز انجام شده است، این اعتراض‌ها از بین برود و حق و حقوق این کارکنان را پرداخت کنیم.

کد خبر 317898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =