۲۲ محصول جدید پتروشیمی با اجرای طرح‌های پیشران تولید می‌شود

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۳۳ طرح پیشران با مجموع ظرفیت ۳ میلیون تن اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های پیشران ۲۲ محصول جدید در صنعت پتروشیمی تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن عباس‌زاده امروز (دوشنبه، هفتم تیرماه) در نشستی با خبرنگاران در تشریح طرح‌های توسعه‌ای و رویکرد جدید تکمیل زنجیره ارزش اظهار کرد: در زنجیره ارزش صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست، مهم‌ترین حلقه که از خام‌فروشی جلوگیری، زنجیره را تکمیل و از منابع هیدروکربوری ایجاد ارزش می‌کند، صنعت پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۷ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است که از این تعداد سه شرکت تأمین یوتیلیتی هستند، افزود: این مجتمع‌ها پارسال حدود ۴۰ میلیون تن معادل ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز سوخت و خوراک از بالادست دریافت کردند که حدود ۳۵ میلیون تن محصول نهایی تولید شد، از این مقدار ۲۵  میلیون تن صادر و حدود ۱۰ میلیون تن در داخل عرضه شد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ۳۳۰ گرید پلیمری و ۴۰ نوع ماده شیمیایی از این صنعت به صنایع داخلی عرضه می‌شود و حدود ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ در زیرمجموعه این صنعت فعال هستند.

عباس‌زاده کمک به تنظیم بازار ارزی کشور را یکی از اقدام‌های انجام‌شده در چند سال اخیر دانست و گفت: شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از تعهد خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده‌اند.

۴۸ طرح توسعه‌ای در حال اجراست

وی با اشاره به اینکه ۴۸ طرح توسعه‌ای در قالب جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی در حال اجراست، تصریح کرد: این طرح‌ها ظرفیت این صنعت را ۴۵ میلیون تن افزایش خواهند داد و به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که ۸ میلیارد دلار آن تاکنون هزینه شده و مابقی در سال‌های آتی هزینه و جذب می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۱۱ طرح باقیمانده از جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت را با ۱۰ میلیون تن افزایش به ۱۰۰ میلیون تن می‌رساند، افزود: ۳ طرح از این ۱۱ طرح، در شهرهای اردبیل، خمین و گچساران اجرا شده‌اند که برای نخستین بار واحد پتروشیمی در این شهرها ساخته شده است.

عباس‌زاده، دو طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در جهش دوم را از طرح‌های تأمین خوراک برشمرد و گفت: دو طرح خاص پلی‌پروپیلن خمین و پلیمر پادجم که به سمت تولید ABS می‌رود، محصولات مورد نیاز کشور را تولید خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های سی‌وهشت‌گانه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا افق ۱۴۰۴ تکمیل می‌شوند، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ها، ۱۰ شهر خارج از قطب‌های پتروشیمی دارای پتروشیمی می‌شوند که به توسعه منطقه‌ای صنعت پتروشیمی در کشور کمک می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یک طرح تأمین خوراک، یک طرح جمع‌آوری گازهای مشعل برای تأمین خوراک بیدبلند خلیج فارس با هدف کاهش آثار زیست محیطی، طرح PDH سلمان فارسی به‌عنوان نخستین طرح PDH، نخستین طرح GTPP در اسلام‌آباد با فناوری بومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دو طرح GTP در قطب (هاب) مکران از جمله طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی هستند.

بی‌نیازی ایران از وادارت پلی‌پروپیلن

عباس‌زاده با اشاره به هفت طرح تولید پلی‌پروپیلن گفت: حدود ۱.۷ میلیون تن پلی‌پروپیلن در قالب طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی به ظرفیت این محصول در صنعت افزوده خواهد شد و ایران در گریدهای عمومی از واردات این محصول بی‌نیاز می‌شود.

وی به رویکرد جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تأکید و تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و افزود: تنوع سبد محصولات می‌تواند تنوع بازارهای هدف محصولات صنعت پتروشیمی را هم افزایش دهد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزایش ارزش میانگین هر تن محصول را از سیاست‌های این شرکت عنوان کرد و ادامه داد: با تکمیل زنجیره ارزش، ارزش میانگین هر تن محصول افزایش می‌یابد.

عباس‌زاده با بیان اینکه پارسال ۶۷۵ هزار تن کالای پتروشیمی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار وارد شده است، اظهار کرد: با آنالیز این محصولات، بر ۴۰ قلم کالای عمده وارداتی تمرکز و طرح‌های پیشران تعریف شد که این طرح‌ها همسو با تکمیل زنجیره هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پیشران ۳۳ طرح با مجموع ۳ میلیون تن ظرفیت هستند، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های پیشران ۲۲ محصول جدید در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: طرح‌های پیشران در زنجیره پروپیلن ۱۳ طرح، در زنجیره متانول ۶ طرح، در زنجیره اتیلن پنج طرح، در زنجیره بنزن دو طرح و یک طرح زنجیره اوره، یک طرح زنجیره ملامین و یک طرح زنجیره بوتیلن تعریف شده‌اند.

کد خبر 317930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =