هجدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس آغاز به‌کار کرد

هجدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس که هفدهمین نشست خود را کوتاه برگزار کردند و رأی به تداوم افزایش تدریجی تولید دادند به نظر می‌رسد در نشست امروز (جمعه، یازدهم تیرماه) با چالش افزایش عرضه یا ثابت نگه‌داشتن رقم تولید روبه‌رو باشند.

افزایش روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه‌ای عرضه اوپک پلاس هم‌اکنون مطرح است و از روسیه و قزاقستان به‌عنوان حامیان اصلی این سناریو نام برده می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند روسیه به شدت از سوی شرکت‌های این کشور برای افزایش تولید تحت فشار است.

عربستان به‌عنوان رئیس نشست وزارتی اوپک پلاس هم آن‌گونه که از خبرها به گوش می‌رسد موافق افزایش عرضه بیشتر از توافق به بازار نفت در ماه اوت نیست.

مقدار کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس با اجرای تعهدها در ماه ژوئیه به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد؛ همان رقمی که در توافق ۲۴ فروردین‌ماه  ۱۳۹۹ (۲۰ آوریل ۲۰۲۰) برای سال ۲۰۲۱ آمده است.

گمانه‌زنی‌های دیگر اما حکایت از آن دارد که اعضای اوپک پلاس در نشست امروز درباره تمدید محدودیت عرضه پس از آوریل سال ۲۰۲۲ مذاکره خواهند کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که کمیته فنی مشترک اوپک پلاس درباره ابهام‌های قابل توجه و ریسک اشباع عرضه نفت در سال میلادی آینده (۲۰۲۲) هشدار داد.

اعضای اوپک پلاس نشان دادند قابل پیش‌بینی نیستند و شرایط در هاله‌ای از ابهام است، باید تا پایان این نشست صبر کرد. آیا ۲۳ عضو اوپک پلاس امروز به اجماع می‌رسند؟!

وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دهمین نشست فوق‌العاده به‌صورت ویدئوکنفرانس که ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ (۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) برگزار شد متعهد شدند تولید نفت خود را در سه مرحله کاهش دهند. در مرحله نخست کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در روز برای ماه مه و ژوئن ۲۰۲۰ در دستور کار قرار گرفت، در مرحله دوم برنامه‌ریزی شد عرضه نفت خام به‌مدت ۶ ماه از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و در مرحله سوم نیز تصمیم گرفته شد در بازه زمانی یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام اوپک کاهش یابد.

کد خبر 318047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =