بقا و موفقیت اوپک؛ مرهون ۶۰ سال همکاری و عقلانیت

وزیر نفت گفت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشورها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال، باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده‌اند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، دهم تیرماه) در یکصدوهشتادویکمین نشست اوپک که از دقایقی پیش آغاز شده است، پس از پخش نماهنگی که به مناسبت آخرین حضور وی در نشست ۱۸۱ عادی اوپک پخش شد، سخنانی به شرح زیر ایراد کرد: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها - آقایان 

از همه سخنان محبت‌آمیزی که گفته شد، صمیمانه تشکر می‌کنم.

به نظرم اوپک تنها سازمان اقتصادی جهان سوم است که در فعل و انفعالات اقتصادی جهان تأثیرگذار است. این سازمان بر اساس یک اصل طلایی تشکیل شده و به طرز بی‌نظیری نیز در طول عمر ۶۰ ساله خود موفق بوده است. این اصل، پذیرش ضرورت همکاری در عین رقابت و حتی اختلافات سیاسی میان اعضاست. این برای جهان سوم یک اصل طلایی است، زیرا به‌طور معمول کشورها در جهان سوم یا با هم خوب‌اند یا در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند.

قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشورها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه هم در این روابط سود برده‌اند.

اوپک در ۶۰ سال گذشته با رعایت این اصل، حتی در موارد زیادی سبب بهبود روابط سیاسی بین کشورها شده است و این کلام درستی است که وزیران اوپک به معنایی وزیران خارجه دوم کشورهایشان هم هستند.

تلاش جمهوری اسلامی به‌عنوان عضو مؤسس اوپک، همواره بر همکاری مؤثر با فعالان این عرصه، چه میان اعضای اوپک و چه دیگر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ استوار بوده است.

نخستین حضور من در نشست‌های اوپک به نشست جاکارتا در نوامبر سال ۱۹۹۷ میلادی برمی‌گردد. پس از آن در این مدت بازار نفت با فراز و نشیب‌های وسیعی روبه‌رو شد و طیف وسیعی از قیمت‌ها را از ۷ دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار تجربه کرد. خوشبختانه اوپک با تدبیر به‌خوبی توانست نه‌تنها از منافع اعضای خود دفاع کند، بلکه در جهت ثبات بازار نفت و تداوم سرمایه‌گذاری تولید و اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان برای عرضه به‌موقع و کافی قدم بردارد.

پس از ۶۰ سال از عمر اوپک، اینک با بازشدن باب همکاری اوپک و جمعی از دیگر تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، دوران جدیدی از حیات این سازمان آغاز شده است.

در ادامه این راه، مطمئنم که با همان تدبیری که اوپک ایجاد شد و در این سال‌ها با موفقیت به حیات خود ادامه داد و به بلوغ و توانمندی غیر قابل انکاری دست یافت، به کار خود همراه با دیگر تولیدکنندگان و در همکاری نزدیک با مصرف‌کنندگان ادامه خواهد داد.

اما در مورد خودم، دوباره از همه محبت‌ها و سخنان محبت‌آمیزی که ارائه شد تشکر می‌کنم.

من در آستانه ۷۰ سالگی، در زمانی که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با انتخاب جناب آقای رئیسی تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از فعالیت‌های رسمی و تمام‌وقت کناره‌گیری کنم و بازنشسته شوم.

از دوستان و همکارانم در اوپک انتظار و تقاضا دارم با همان محبتی که با من برخورد می‌کردند، با وزیر بعدی نفت ایران که ظرف کمتر از دو ماه آینده مستقر خواهد شد، همکاری و مساعدت کنند.

از جناب آقای دبیرکل و اعضای دبیرخانه، خانم‌ها و آقایان محترمی که در این سال‌ها در کنارشان بودم، تشکر می‌کنم و از فرصت استفاده کرده، از همه دوستان عزیز آقایان الرمحی، عبدالعزیز و نواک، وزیر محترم الجزایر و وزیر محترم ونزوئلا تشکر می‌کنم.

از خداوند متعال برای همه شما و خانواده‌های محترمتان سلامت و موفقیت مسئلت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمت الله»

کد خبر 318053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =