قرارداد دانش فنی و مهندسی تولید کک سوزنی امضا شد

قرارداد دانش فنی و مهندسی پروژه تولید کک سوزنی بین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تولید سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی در پالایشگاه یادشده امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، قرارداد دانش فنی و مهندسی پروژه تولید کک سوزنی بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۳ تیرماه) با حضور غلامحسین رمضان‌پور، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در محل پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

از جمله اهداف اصلی این پروژه ساخت الکترودهای گرافیتی به‌منظور تداوم تولید در صنایع فولاد کشور به روش کوره قوس الکتریکی (چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور و نیاز به ۹۴ هزار تن الکترود گرافیتی در سال) و نیز کاهش مازوت تولیدی و ایجاد حاشیه سود بیشتر برای پالایشگاه است.

شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند به‌عنوان کارفرما، پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان پیمانکار و شرکت مهندسی طرح و پالایش نیز به‌عنوان مشاور مدیریت در این پروژه (PMC) معرفی شده‌اند.

تولید سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی

با اجرایی شدن این پروژه سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی کلسینه‌شده با محتوای سولفور حداکثر wt ۰.۵۵ درصد تولید می‌شود.

خوراک اصلی واحد ککر، GSO تولیدی واحد RFCC پالایشگاه است که برای تأمین بخش اعظم این خوراک، ابتدا VB تولیدی واحد تقطیر در واحد SDA به دو محصول میانی DAO و PITCH تبدیل و PITCH تولیدی به واحد قیرسازی فرستاده می‌شود. dao تولیدی نیز ابتدا برای تصفیه به واحد RCD ارسال می‌شود و از آنجا خوراک واحد RFCC شده و ته‌مانده برج MAIN COLUMN آن (CSO تولیدی) طی فرآیندهای پیش‌تصفیه و حذف ذرات جامد و جداسازی برش‌های سبک و سنگین محصول CSO به روش تقطیر، سولفورزدایی برش‌های سبک در یک فرآیند تصفیه هیدروژنی یا اکسیژنی (HDS OR ODS)، اختلاط مجدد دو برش و ارسال آن به واحد کک‌سازی تأخیری و تبدیل به کک سوزنی خام (Green Needle Coke) و محصولات سبک و میان تقطیر و ارسال کک سوزنی خام برای نهایی‌سازی مشخصات به واحد کلسیناسیون به کک سوزنی تبدیل می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیون یورویی پروژه

طبق برآورد اولیه توسط پژوهشگاه صنعت نفت ایران، سرمایه‌گذاری مورد نیاز واحدهای یادشده حدود ۲۹۰ میلیون یوروست.

تاکنون مطالعات آزمایشگاهی، بررسی‌های فنی - اقتصادی اولیه و فاز امکان‌سنجی این پروژه اجرایی شده و مطالعات پایلوتی و طراحی پایه (Basic Design) و مرحله EPC پروژه در حال انجام و پیش روی پروژه است.

به گزارش شانا، تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند بهمن‌ماه سال ۹۸ با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمـان توسعـه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از طرف وزارت صمت امضا شد.

پایلوت این واحد در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور فراهم و کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

کک سوزنی از محصولاتی است که از سوی آمریکا تحریم شده است، این محصول شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود.

بخش اعظم کک تأخیری تولیدی به‌صورت قطعات سخت، متخلخل و با شکل‌های نامنظم است که به‌دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.

کد خبر 318167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =