افزایش ۵۰ درصدی توان صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر ماهشهر

رئیس پایانه صادراتی بندر ماهشهر گفت: با اجرای طرح توسعه، ظرفیت ذخیره‌سازی این پایانه صادراتی با ۵۰ درصد افزایش از یک میلیارد لیتر به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر و توان پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر از ۴۵ هزار تن به ۱۰۵ هزار تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین علیزاده صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه) در نشست با اصحاب رسانه در بندر ماهشهر با اشاره به ضرورت افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و توان انتقال صادراتی این پایانه اظهار کرد: از حدود سال ۱۳۸۵ شمسی بحث توسعه این پایانه با توجه به زمینه‌سازی برای افزایش تولید فرآورده‌های نفتی پالایشگاه نفت آبادان و مجتمع‌های همجوار در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بندر صادراتی ماهشهر قدمتی ۸۵ ساله دارد و با هدف زمینه‌سازی برای صادرات فرآورده‌های نفتی ساخته شده است، تأکید کرد: این بندر در زمان جنگ تحمیلی ی به‌دلیل دور بودن از تیررس حمله‌ها یکی از بنادر راهبردی کشور بود و امروز هم همچنان از بنادر مهام صادراتی کشور به شمار می‌آید.

رئیس پایانه صادراتی ماهشهر گفت: اجرای این پروژه از سال ٨۶ وارد مرحله اجرا شد و تا سال ٩٨ به پیشرفت ٨٠ درصدی رسید، اما در دو سال گذشته مهم‌ترین بخش کار یعنی ظرفیت انتقال و پهلوگیری پایانه بیش از دو برابر شد.

علیزاده با اشاره به اینکه از هشت بارانداز فعال در این پایانه، هم‌اکنون پنج بارانداز به‌طور کامل با تنوع فرآورده‌های نفتی، عملیاتی شده است، تصریح کرد: قدرت انتقال فرآورده در پایانه صادراتی ماهشهر سه برابر و این موضوع سبب شده است قدرت عرضه بیش از تقاضا باشد، در نتیجه خدمات به کشتی‌ها به مقدار قابل توجه‌ای افزایش یابد.

وی مهم‌ترین هدف توسعه پایانه صادراتی بندر ماهشهر را گره‌گشایی و رفع تنگناها در حوزه صادرات و ذخیره فرآورده‌های نفتی برشمرد و گفت: با وجود تنگناهایی که داشتیم، توانستیم درآمدهای صادراتی‌ از محل توسعه این پایانه را حداقل دو برابر کنیم.

رئیس پایانه صادراتی بندر ماهشهر اظهار کرد: با اقدام‌های انجام‌شده، این بندر به یکی از بنادر راهبردی ایران بدل می‌شود زیرا در خاورمیانه نیز چنین ظرفیتی نداریم.

کد خبر 318220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =