پژوهشگاه نفت می‌تواند در ارتقای فناوری راهگشا باشد

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، پژوهشگاه نفت را برگ برنده‌ای برای صنعت نفت دانست و گفت: بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این پژوهشگاه می‌تواند در ارتقای فناوری راهگشا باشد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، افشین جوان در نشست مشترک با رؤسا و مدیران ارشد این پژوهشگاه اظهار کرد: همواره در کنار همه شرکت‌های نفتی دنیا، شاهد حضور یک مرکز تحقیق و توسعه هستیم که به نظر می‌رسد در ایران این نقش مهم را پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند به‌عهده داشته باشد.

وی حضور پژوهشگاه را برگ برنده‌ای برای صنعت نفت دانست و اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت مجموعه‌ای است که می‌تواند تحولات را رصد کند و با شرکت‌های پیشرفته در ارتباط باشد و با حضور در کارگاه‌های تخصصی که از سوی ما برگزار می‌شود در جریان تازه‌ترین تحولات اوپک نیز قرار گیرد.

مدیرکل اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت تصریح کرد: پژوهشگاه می‌تواند به‌عنوان یک بازوی تحقیقاتی در کنار فعالیت‌ شرکت‌ها و سازمان‌های اجرایی انجام وظیفه کند که این موضوع ارتقای فناوری را نیز به همراه خواهد داشت.

جوان با تأکید بر اینکه در چند سال آینده مسائل مرتبط با آی‌تی و تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار خواهند شد، گفت: به نظر می‌رسد که یک بازوی تحقیقاتی و مهندسی که بتواند در مجامع و نشست‌های بین‌المللی حضور داشته باشد نیاز است، از این رو پژوهشگاه می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود این جایگاه را به خود اختصاص دهد.

تجاری‌سازی و نفوذ در بازارهای جهانی

وی به بازدیدی که از پایلوت‌ها و آزمایشگاه‌های این مجموعه انجام داد اشاره کرد و گفت: با فناوری جی‌تی‌ال از سال‌های گذشته آشنایی دارم و خوشبختانه این فناوریدر این مجموعه تولید شده است و اگر این فناوری به تجاری‌سازی گسترده‌ای دست یابد در زمینه‌های متعدد می‌تواند برای کشور کارگشا باشد.

مدیرکل اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت عنوان کرد: پژوهشگاه در زمینه‌های گوناگونی فعالیت کرده است، اما باید این دانش‌ها را به مرحله تجاری‌سازی برساند و در بازارهای جهانی نفوذ کند و همواره معتقدم این مجموعه می‌تواند به ارتقای ‌فناوری صنعت نفت نیز کمک کند.

توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه انرژی مهم است

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست گفت: امیدوارم برگزاری این نوع از نشست‌ها سر منشأ همکاری‌ها و گسترش روابط مشترک در آینده باشد زیرا توسعه همکاری‌های بین‌المللی و حضور در بازارهای تکنولوژی در حوزه انرژی برای این مجموعه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: مأموریت اصلی پژوهشگاه صنعت نفت توسعه تکنولوژی است و به عبارتی از نظر ماهیت، یک سازمان تحقیق و توسعه تکنولوژی محسوب می‌شود و بر همین اساس فعالیت‌های این مجموعه، از یک سو معطوف به تهیه و تولید تکنولوژی­‌های موردنیاز صنعت نفت است و از سوی دیگر به فناوری‌های نوظهور می‌پردازد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: رصد تکنولوژی‌های نوظهور که با سرعت در حال توسعه است، از وظایف مهم پژوهشگاه صنعت نفت است که این موضوع می‌تواند به صنعت نفت کشور کمک کند تا از چرخه فناوری در دنیا عقب نماند.

مهم نیست نفت زیر پای چه کسی است

توفیقی با بیان اینکه خلق ارزش افزوده اقتصادی از نفت و گاز، به فناوری‌های مرتبط با این حوزه وابسته است، گفت: امروزه در دنیا مهم نیست که نفت زیرپای چه کسی است، سود نفت از آن کسی است که دارای تکنولوژی است و نمی‌توان صرفاً ارزش نفت و گاز را بر مبنای قیمت آن پایه‌گذاری کرد و هر کشوری که فناوری مناسب در این زمینه داشته باشد می‌تواند گام‌های مؤثری را بردارد.

وی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت جزو خانواده صنعت نفت است و همه تلاش این مجموعه آن است که خلأهای موجود در تکنولوژی را پر کند و خوشبختانه در این زمینه با وجود محققان، کارشناسان و زیرساخت‌های مناسب، توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت این پژوهشگاه را مجموعه‌ای نمونه دانست و از زحمات مدیران سابق در شکوفایی این مجموعه قدردانی کرد و گفت: این مجموعه از نظر فضا، طراحی و امکانات آزمایشگاهی بسیار منحصربه‌فرد است و می‌تواند در بازار فناوری صنعت نفت و گاز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و قادر است صنعت نفت کشور را به صنعتی دانش‌بنیان تبدیل کند.

توفیقی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم از مزایای این همکاری بهره‌مند شویم و با راهنمایی‌های متخصصان حوزه اوپک و مجامع انرژی فصلی نو از فعالیت‌ها را برای پژوهشگاه صنعت نفت آغاز کنیم.

کد خبر 318295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =