۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
  • کد خبر: 318307
اجرای موفق ۲ پروژه نفت دریایی در لاوان

عملیات اجرایی دو پروژه مهم صنعت نفت دریایی شامل تعویض قسمت فرسوده خط لوله اصلی ۱۸ اینچ انتقال نفت سکوی رسالت در ناحیه جزر و مدی و نصب پیگ‌لانچر مسیر خط لوله خروجی نفت سکوی رشادت به جزیره لاوان از سوی کارکنان شرکت نفت فلات قاره با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، این پروژه به همت شبانه‌روزی کارکنان متخصص سکوهای رشادت و رسالت و تیم زبده تعمیراتی منطقه لاوان، بازرسی فنی، بهره‌برداری، اچ‌اس‌ئی، تعمیرات دریایی ستاد و دیگر واحدهای ستادی و عملیاتی منطقه لاوان و حمایت و پشتیبانی رئیس منطقه و رئیس عملیات تولید انجام شد.

پس از مطالعه و بررسی کارشناسان و متخصصان واحدهای بهره‌برداری و تعمیرات منطقه لاوان مبنی بر لزوم انجام عملیات توپک‌رانی در میدان رشادت (خط ۱۸ اینچ مشترک با سکوی رسالت)، همچنین تعویض بخش‌های فرسوده رایزر خط اصلی انتقال نفت سکوی رسالت مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

این عملیات از یک سو با توجه به عمر بالای خط لوله سکوی رسالت (بیش از ۵۰ سال) و فرسودگی و سوراخ  شدن چند نقطه از آن در ناحیه جزر و مدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود و عدم اجرای به‌موقع آن سبب نشتی مقدار زیادی نفت به دریا می‌شد، از سوی دیگر عدم امکان توپک‌رانی خط لوله رشادت به علت اتصال نبودن محفظه ارسال توپک سبب کاهش عمر خط دریایی و امکان از دست رفتن تولید به علت فرسودگی و سوراخ شدن خط اصلی انتقال نفت این سکو می‌شد.

با توجه به اهمیت موضوع کارگروهی از متخصصان عملیات تولید، تعمیرات و بهره‌برداری و دیگر واحدهای مرتبط تشکیل شد و پس از طرح موضوع به بررسی ابعاد این عملیات پرداختند و پس از مطالعات مورد نیاز، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد قابلیت توپک‌رانی در سکوی رشادت و تعویض قسمت فرسوده خط سکوی رسالت انجام شد و نفرات زبده گروه‌های تعمیراتی سکو و منطقه لاوان برای اجرای این کار به خط شدند.

در ساعت ۶ صبح روز (سه‌شنبه، هشتم تیرماه) با هماهنگی بین دو سکو و منطقه، تولید سکوها متوقف و ایمن‌سازی خط برای اجرای پروژه به‌طور هم‌زمان آغاز شد. در عصر همان روز همکاران تعمیرات در کنار کارکنان متعهد سکو با سرعت و دقت عمل بالا برشکاری خط لوله را که به‌دلیل بالا آمدن آب دریا محدودیت زمانی اجرا داشت آغاز کردند و پس از برش ۲.۴۵ متر دیگر از خط لوله، اقدام به تنظیم کردن دو سر خط لوله برای جوش دادن با لوله جدید کردند.

در روز پایانی عملیات یعنی پنج‌شنبه، دهم تیرماه از ساعت ۶ صبح با تنظیم کردن لوله جدید در محل بریده شده، عملیات جوشکاری آغاز و تا ساعت ۲۳ و ۳۵ دقیقه به طول انجامید که پس از بررسی جوش‌ها از سوی کارشناسان بازرسی فنی، پایان موفق عملیات در سکوی رسالت اعلام شد.

در ادامه، گروه تعمیراتی منطقه به سکوی رشادت رفتند و به گروه تعمیراتی سکو و نفراتی که پیش از این به سکو اعزام شده بودند ملحق شدند و در روز جمعه، ۱۱ تیرماه پس از توقف تزریق آب، عملیات برشکاری آغاز و پس از بریدن کامل خط لوله و نصب استاپر در خط، زمینه برای جوشکاری و تنظیم کردن خط لوله و اتصال محفظه ارسال توپک مهیا شد. همکاران گروه تعمیرات – جوشکار و فیتر با سرعت عمل و تلاش بی‌وقفه به‌صورت شبانه‌روزی انجام تنظیم وجوشکاری پنج سرخط ۱۸ اینچ و دوسر ۱۲ اینچ (خطوط مورب و زاویه‌دار) را در شرایط آب‌وهوایی بسیار سخت و طاقت‌فرسا با موفقیت انجام دادند که نصب محفظه ارسال توپک و جوشکاری و تنظیم خطوط مختلف تا روز یکشنبه، ۱۳ تیرماه به‌طور شبانه‌روزی ادامه داشت تا اینکه خوشبختانه پروژه با موفقیت و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای در ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه بامداد یکشنبه پایان یافت.

پس از پایان کار و بررسی و آزمایش همه سرجوش‌ها از سوی بازرس اعزامی با دستور معاون منطقه هر دو سکو اقدام به استارت چاه‌ها و ازسرگیری تولید کردند.

با وجود شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسای آب‌وهوایی و مشکلات متعدد کار اقماری، کارکنان سکوها در نوک پیکان خط مقدم جبهه اقتصادی در مواقع لازم و اضطراری از جان مایه می‌گذارند تا به تجهیزات و تأسیسات این صنعت آسیب نرسد و کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن پایان یابد و مهم‌ترین وظیفه سکوها (تولید نفت‌ و گاز) متوقف نشود.

کد خبر 318307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =