۲ شناساگر شیمیایی در نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شد

کارشناسان معاونت مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موفق به ساخت دو شناساگر شیمیایی شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، هومن محمدشاهی، معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی این شرکت گفت: این شناساگرها شامل فروور و سولفاور بوده که پیش از این امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشت و با هزینه بالا از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شدند.

وی افزود: در شیمی، طیف وسیعی از شناساگرها برای اندازه‌گیری گونه‌های شیمیایی در نمونه‌های آب و پساب‌های صنعتی با استفاده از دستگاه‌های طیف‌سنج نوری به‌کار می‌روند که شناساگرهای فروور و سولفاور برای اندازه‌گیری یون‌های آهن و سولفات در این نمونه‌ها کاربرد دارند.

معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: ساخت این شناساگرها به‌منظور استقلال نسبی در تأمین مواد شیمیایی کلیدی و پرمصرف با برآورد هزینه تأمین نسبتاً بالا در ابتدای سال گذشته در برنامه کاری این معاونت قرار گرفت و پس از چند ماه تحقیقات علمی و آزمایشگاهی، کارشناسان متخصص در آزمایشگاه‌های تجزیه و ارزیابی‌های عمومی و عملیاتی مارون، به دانش سنتز و ساخت آنها دست یافتند.

محمدشاهی با بیان اینکه این شناساگرها به‌صورت انحصاری تولید شرکت آمریکایی HACH بوده و تهیه آنها به‌واسطه عدم تولید داخلی با مشکل همراه شده است، عنوان کرد: در ساخت شناساگر فروور (FerroVer)، از یک ترکیب شیمیایی استفاده می‌شود که تولید این ماده به‌صورت سفارشی و انحصاری از سوی کارخانه‌های تولیدکننده مواد شیمیایی در خارج از کشور برای متقاضی صورت می‌گیرد، از این رو کارشناسان آزمایشگاه‌های مرکزی (تجزیه و ارزیابی‌های عمومی) با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز این ماده و ساخت شناساگر فروور شدند.

وی ادامه داد: شناساگر سولفاور (SulfaVer) نیز با مطالعات و ارزیابی‌های آزمایشگاهی انجام‌شده در آزمایشگاه عملیاتی مارون، فرموله و تهیه شد.

معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: نتایج ارزیابی‌ها حاکی از برابری کیفیت با نمونه‌های وارداتی و صرفه اقتصادی ۱۰۰ و ۲۰ برابری به ترتیب برای شناساگرهای فروور و سولفاور است.

کد خبر 318370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =