بومی‌سازی دستگاه حمل نفر در سکوهای گازی پارس جنوبی

رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از بومی‌سازی نوع جدیدی از دستگاه حمل نفر در سکوهای پارس جنوبی با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان داخلی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، قنبر خادمی با اشاره به تدوین و پیاده‌سازی نظام‌نامه ساخت داخل در این شرکت از اواخر سال ۹۷ گفت: با توجه به اهمیت برداشت ایمن و پایدار گاز از سکوهای گازی پارس جنوبی و ضرورت رفع موانع ناشی از شرایط تحریم در زمینه تأمین قطعات و تجهیزات بخش فراساحل، بومی‌سازی کالاهای مورد نیاز با اولویت مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از دو سال گذشته به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس متناسب با نیازهای تعمیراتی سکوهای پارس جنوبی، از سال‌های گذشته به روش‌های مختلفی در زمینه ساخت داخل فعالیت داشته و دستاوردهایی نیز رقم خورده است، تصریح کرد: در ادامه این رویکرد، با شکل‌گیری کمیته ساخت داخل، به‌صورت نظام‌مند بر این موضوع تمرکز شده است و فرآیند داخلی‌سازی در جریان تبادل مستمر اطلاعات با شرکت‌های سازنده، پیگیری و نهایی می‌شود.

رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس روند و نتایج همکاری با سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را مطلوب ارزیابی کرد و از داخلی‌سازی چند تجهیز خارجی از جمله بردهای الکتریکی و نوعی جدید از دستگاه حمل نفر (MAN TRANSFER BASKET) در سکوهای پارس جنوبی خبر داد.

خادمی درباره کاربرد دستگاه حمل نفر گفت: با توجه به شرایط کار در بخش فراساحل و ضرورت جابه‌جایی ایمن نیروی انسانی در محیط‌های غیرهمسطح از جمله سازه‌های عظیم موجود در دریا، دستگاه حمل نفر به‌عنوان وسیله دسترسی و انتقال کارکنان به مکان‌های مرتفع استفاده می‌شود.

وی بومی‌سازی دستگاه حمل نفر سری X-904 را نتیجه موفق همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی دانست و گفت: با توجه به انحصار تولید دستگاه حمل نفر مدل X-904 توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی و مشکل تأمین این کالا با وجود شرایط تحریمی، داخلی‌سازی این دستگاه در دستور کار قرار گرفت و پس از حدود یک سال فعالیت‌های فشرده مهندسی معکوس، کار به سرانجام رسید و نمونه نخست پس از انجام آزمون‌های لازم به سکو ارسال شد.

به گفته رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، ساخت سری X-800 این دستگاه که از جنبه‌های مهندسی نسبت به مدل X-904 دارای پیچیدگی کمتری است، پیش از این از سوی شرکت یادشده تکمیل و به‌کارگیری شده بود.

خادمی با بیان اینکه کالاهای داخلی‌سازی‌شده در مقایسه با نمونه‌های خارجی دارای اختلاف قیمت چندبرابری هستند، کاهش ارزبری و مقرون‌به‌صرفه بودن تجهیزات ساخت داخل نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی را از مزیت‌های مهم توجه به داخلی‌سازی تجهیزات عنوان کرد و گفت: قیمت تقریبی این محصول بومی‌سازی‌شده، یک‌چهارم نمونه خارجی آن برآورد می‌شود که با توجه به پرکاربرد بودن مصرف آن در پارس جنوبی و دیگر مجموعه‌های صنعت فراساحل، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت داخل را زمینه‌ساز رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی دانست و گفت: همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با مجموعه صنعت نفت افزون بر صرفه اقتصادی و تأمین تجهیزات مورد نیاز در شرایط تحریم، در زمینه رفع موانع تولید موثر بوده است و سبب ارتقای سطح دانش فنی، خودباوری و در نتیجه خودکفایی کارکنان در تأمین نیازهای داخلی با توجه به ظرفیت‌های موجود و شکست انحصار تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از سوی شرکت‌های خارجی می‌شود.

کد خبر 318387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =