استفاده از نمودارنگار در چاه‌های تولیدی نفت‌خیز جنوب

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای نخستین بار موفق به استفاده از روش نمودارنگار در چاه‌های تولیدی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، رامین روغنیان، معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی این شرکت گفت: با استفاده از این روش می‌توان نمودار فشار ته‌چاهی برحسب دبی تولیدی را رسم کرد و نمودار IPR هر لایه تولیدی را به‌دست آورد و در نتیجه می‌توان اطلاعات مهمی همچون شاخص بهره‌دهی و (AOF (Absolute Open flow  را به‌دست آورد.

وی افزود: این روش نو نمودارنگاری در چند دبی مختلف سرچاهی (حداقل دو دبی متفاوت) انجام می‌شود. برای این منظور از کاهنده‌های مختلفی استفاده می‌شود که برای هر کاهنده دبی نواحی تولیدی و به تبع آن مقدار فشار ته‌چاهی متفاوت است.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره اهمیت نمودارنگار تولید توضیح داد: ابزارهای نمودارنگار تولید یکی از راه‌های به ‌دست آوردن مقدار، منبع و نوع سیالات تولیدی از چاه‌ها هستند که در برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی تولید از مخزن از آنها استفاده می‌شود.

روغنیان ادامه داد: این عملیات در خردادماه امسال‌ در چاه اهواز ۱۳۴ اجرا شد، به گونه‌ای که افزون بر خروجی متداول نمودارنگار تولید، اطلاعات مخزنی مهمی پیرو راندن نمودار یادشده به‌دست آمد که در برنامه‌ریزی و مدیریت مخزن کمک شایانی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: دلیل استفاده از این نمودار در چاه یادشده شناسایی منشأ آب ورودی به چاه به‌منظور کنترل آب تولیدی، بررسی یکپارچگی چاه و بهینه‌سازی تولید بوده است که به‌وسیله امکانات موجود در دکل حفاری شامل کاهنده چندراهه و امکان جریان دادن چاه در سه دبی مختلف با راهبری و نظارت مهندسی بهره‌برداری این معاونت به انجام رسید.

معاون مهندسی نفت مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرد: با استفاده از روش فوق دینامیک جریان چندفازی در چاه مشاهده و جبهه آب ورودی به چاه با دقت بالا رصد شد و سرانجام نتایج استفاده از این روش سبب افزایش دقت تحلیل مهندسی و کاهش زمان تصمیم‌گیری و به‌تبع آن کاهش هزینه‌ها شد.

کد خبر 318605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =