طرح ملی انتقال نفت گوره - جاسک به‌بهره‌برداری رسمی می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تزریق نفت در مسیر طرح راهبردی انتقال نفت گوره - جاسک انجام شده و نفت در آخرین مراحل رسیدن به جاسک است، گفت: این طرح عظیم در روزهای آینده با حضور رئیس‌جمهوری به ‌بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مسعود کرباسیان با بیان اینکه مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح ملی گوره - جاسک به‌نحو مطلوب در شرف انجام است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود دو ماه است که تلمبه‌خانه شماره ۲ و دیگر بخش‌های عملیاتی در وضعی پایدار برای انتقال نفت به پایانه جاسک قرار دارند و تزریق و انتقال نفت به خط در وضعی پایدار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نفت به‌زودی به پایانه انتهایی این طرح می‌رسد و در پایانه جاسک نیز با اقدام‌های انجام‌شده، آمادگی برای دریافت و سپس بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از همه ارکان شرکت ملی نفت ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس که هر دو بخش خشکی و دریایی این طرح را در کمترین زمان ممکن و در شرایط سخت تحریم و به‌ویژه شیوع ویروس کرونا به ثمر رساندند و به بهترین نحو آماده کردند و شرکت‌های ایرانی مشارکت‌کننده طرح که بیش از ۲۵۰ شرکت توانمند داخلی را شامل می‌شود، قدردانی کرد.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: تجهیزات مورد نیاز این طرح با استفاده از توان ایرانی ساخته شده و بیش از ۹۱ درصد از آنها کاملاً ساخت ایران هستند؛ از جمله پمپ‌های استفاده‌شده در این طرح به‌کل ایرانی بوده و این پمپ‌ها اکنون عملیاتی هستند و پس از چند مرحله آزمون در این مرحله وضع پایداری دارند؛ تختال و ورق ترش، خطوط لوله انتقال نفت، شیرهای ۴۲ اینچ، خطوط و تأسیسات مورد نیاز برق و پوشش خاص لوله‌ها در برابر خوردگی نیز از دیگر موارد هستند.

بر اساس این گزارش، انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، در جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود. این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

کد خبر 318710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =