نصب شیرهای ایمنی ارتقایافته در چاه‌های سراجه قم

شیرهای ایمنی درون‌چاهی (subsurface safety valve) ارتقا یافته در منطقه عملیاتی سراجه قم در اقدامی ابتکاری و با همت متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی نصب شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، غلامرضا نصیرایی، مدیر فنی این شرکت گفت: بر اساس پیگیرهای انجام‌شده، فرآیند ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز شیرهای درون‌چاهی با هدف بهینه‌سازی و ارتقای شیرهای پیش‌گفته با صرفه‌جویی اقتصادی ۷ میلیون یورویی برای عملیات تعمیر چاه‌ها بدون نیاز به استفاده از دکل حفاری انجام شد.

وی افزود: این شیرها با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی و با همکاری خدمات فنی چاه‌های نفت و گاز زاگرس جنوبی و نظارت مهندسی بهره‌برداری ستاد در چهار حلقه از مجموع ۹ حلقه چاه با موفقیت نصب شد و پنج حلقه چاه دیگر نیز در حال نصب است.

مدیر فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: در این روش ابداعی، بهینه‌سازی قطعات داخلی شیرهای ایمنی با هزینه مالی و زمان اجرایی بسیار کمتر بدون نیاز به استفاده از دکل تعمیراتی، معادل حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان برای ۹ حلقه چاه است.

نصیرایی اظهار کرد: فشار موردنیاز برای باز کردن شیرهای مدنظر با انجام اقدام‌های اصلاحی از ۱۵۰۰ پام به ۴۰۰ پام کاهش یافته که این الگو می‌تواند برای موارد مشابه و در دیگر چاه‌های شرکت ملی نفت ایران استفاده و بهره‌برداری شود.

وی گفت: با توجه به تبدیل چاه‌های سراجه قم از تولیدی به تزریق/ بازتولید و به‌تبع آن افزایش فشار عملیاتی، با نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی بهینه‌شده، شاهد کاهش ریسک‌های فنی و عملیاتی خواهیم بود.

مدیر فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اهمیت انجام ایمن عملیات ذخیره‌سازی و بازتولید گاز سراجه قم بیان کرد: نفت مناطق مرکزی ایران با تزریق گاز در ماه‌های نخست سال و بازتولید آن در فصول سرد سال به میزان بیش از یک میلیارد مترمکعب نقشی بسزا در تأمین پایدار انرژی موردنیاز و پشتیبانی شبکه سراسری گاز کشور ایفا می‌کند.

کد خبر 318713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =