۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
  • کد خبر: 319202
ضرورت اجرای سند حفظ و نگهداشت تولید پارس جنوبی در سال‌های آینده

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تدوین و ارائه سند حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد و تأکید کرد: لازم است در سال‌های آینده این سند با جدیت اجرا شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد مشکین‌فام امروز (یکشنبه، دهم مردادماه) در آیین تکمیل فعالیت‌های بخش دریایی میدان مشترک پارس جنوبی به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری و از عسلویه اظهار کرد: تولید و برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی هم‌اکنون به رقم روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با تولید روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲، ۲.۵ برابر شده است.

وی تولید تجمعی از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۹ را ۲۲۳ میلیارد مترمکعب معادل ۷۰ درصد کل تولید گاز کشور اعلام کرد و افزود: در مجموع نیز کل گاز برداشت شده میدان، از بدو توسعه این میدان تاکنون ۱۸۶۵ میلیارد متر مکعب بوده که طی هشت سال گذشته معادل ۱۳۰۰ میلیارد مترمکعب یعنی ۷۰ درصد کل تولید تجمعی بوده است.

نصب ۲۶ سکو از ۳۷ سکو

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه بخش فراساحل پارس جنوبی شامل حفاری چاه‌ها، نصب سکوهای سرچاهی و متعلقات مربوطه و لوله‌گذاری خطوط زیردریایی واصل بین سکوها و پالایشگاه‌های خشکی است، تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی شده که نزدیک به ۷۰ درصد آن معادل ۲۲۸ حلقه چاه با مجموع متراژ حفاری یک میلیون متر در هشت سال گذشته تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

مشکین‌فام با بیان اینکه در میدان مشترک پارس جنوبی ۳۷ سکوی سرچاهی نصب شده که نزدیک ۷۰ درصد آن معادل ۲۶ سکو به همراه متعلقات آن در هشت سال گذشته تکمیل، نصب و عملیاتی شده که وزن سازه‌های آن نزدیک ۲۵۰ هزار تن است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۷ سکو هر یک با ظرفیت ۲۸ میلیون متر مکعب در روز و ۲۰ سکوی دیگر هریک به ظرفیت تولید روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مجموع ۳۲۰۰ کیلومتر خطوط لوله دریایی برای انتقال گاز از سکوها به پالایشگاه‌های خشکی در بستر دریا نصب شده که بیش از ۶۷ درصد آن معادل ۲۱۶۰ کیلومتر، طی هشت سال گذشته نصب و راه اندازی شده است.

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس رقم سرمایه‌گذاری در میدان مشترک پارس جنوبی را در هشت سال گذشته نزدیک ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به تأسیسات فراساحل بوده است.

مشکین‌فام با اشاره به اینکه در سال‌های نخست توسعه پارس جنوبی عمده فعالیت‌های بخش فراساحل از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد که با تلاش مهندسان، پیمانکاران و سازندگان ایرانی و اعتماد و همکاری شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون کل عملیات مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری از سوی پیمانکاران و متخصصان ایرانی انجام می‌شود، افزود: شرکت نفت و گاز پارس افتخار دارد افزون بر مسئولیت توسعه کل میدان پارس جنوبی و چند میدان و پروژه دریایی دیگر در خلیج فارس، متولی بهره‌برداری پایدار و ایمن از همه تأسیسات فراساحل پارس جنوبی نیز باشد که تحقق اهداف تولیدی طی سال‌های گذشته را در پی داشته است.

وی از ساخت و نصب دو سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین فاز در حال توسعه این میدان مشترک یاد و تأکید کرد: تأسیسات موجود بر مبنای تولید متعارف و طبیعی از میدان طراحی و احداث شده که با توجه به روند طبیعی افت فشار و به تبع آن کاهش تولید از مخزن، ضروری است برنامه حفظ و نگهداشت تولید و مقابله با افت فشار در حوزه پارس جنوبی پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: همسو با این مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برنامه و سند حفظ و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را تدوین و ارائه کرده‌اند که لازم است در سال‌های آینده با جدیت اجرا شود.

مشکین فام در پایان از همه دست‌اندرکاران که در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 319202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =