اوجی می‌تواند ایران را به بازارهای گازی بازگرداند

مدیرعامل پیشین شرکت انتقال گاز ایران معتقد است: اکنون فردی باید در رأس وزارت نفت بنشیند که به مسائل گاز و نفت کشور مسلط باشد که نگاه کلان و راهبردی آقای اوجی بی‌شک چاره‌ساز و به نفع صنعت نفت کشور است.

رضا الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به انتخاب «جواد اوجی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم، او را فردی کلان‌نگر در مسائل توصیف و اظهار کرد: زمانیکه آقای اوجی به شرکت گاز آمدند من مدیر عامل شرکت انتقال گاز بودم. استنباط من این است که ایشان به لحاظ شخصیتی، فردی است که به مدیران و تیم مدیریتی‌اش بها می‌دهد یا حداقل من که با ایشان کار کردم شاهد این موضوع بودم و من با ایشان راحت کار کردم. 

وی ادامه داد: ما همواره مسائل کلان کشور را می‌دیدیم و ایشان هم به مسائل کلان ملی توجه داشت و از ما حمایت می‌کرد؛ از سویی همکاری ایشان با نمایندگان مجلس خیلی خوب بود؛ می‌توان گفت که تعامل ایشان با بیرون از شرکت ملی گاز ایران مطلوب بود و وزارت نفت هم‌اکنون وزیری می‌خواهد که با توجه به مشکلات جدی که کارکنان دارند، بتواند این ارتباطات را کنترل کند و کسی باشد که ارتباطات بیرونی او خوب باشد.

از کمک به مسائل نیروی انسانی فروگذاری نمی‌کرد

مدیرعامل پیشین شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه «استنباط من این است که ایشان قطعا وزارت نفت را به جلو می‌برد و به سرمایه انسانی هم توجه دارد»، تصریح کرد: در آن مدتی که من با ایشان کار می‌کردم همواره درباره کمک به مسائل نیروی انسانی فروگذاری نمی‌کرد؛ ما یک شرکت عملیاتی بودیم و هفت تا هشت هزار نیرو با قومیت‌های مختلف از جای‌جای کشور در این شرکت کار می‌کردند اما هر زمان که من بحث نیروی انسانی را با آقای اوجی جلو می‌بردم، ایشان استقبال می‌کرد یعنی در برخورد با نیروی انسانی مناعت طبع داشت.

الماسی یادآور شد: در صنعت نفت اصل و مدار، نیروی انسانی است، ایشان هم در زمان تصدی بر شرکت ملی گاز ایران از این مجموعه‌ها حمایت می‌کرد و ما هم همواره حمایت ایشان را برای حل مشکلات نیروی انسانی داشتیم زیرا به تصور من نیروی انسانی پاشنه آشیل امروز صنعت نفت است و باید به آن توجهی جدی شود.

وی همچنین گفت: ازسویی یکسری مسائل را در حوزه سرمایه‌گذاری داریم و اکنون یکی از مسائل جدی ما در صنعت نفت بخش توسعه و سرمایه‌گذاری است یعنی در بالادستی حفظ تولید یا بازگشت تولید به ظرفیت پیشین که این یک بخش در تولید نفت است؛ در تولید گاز ما مشکلات عدیده‌ای در بالادستی داریم که آن هم افت فشار است که در مخازن گازی کشور اتفاق افتاده است و ظرفیت پالایشگاه‌ها خالی است که باید برای این ظرفیت خالی چاره‌اندیشی شود.

اوجی نگاه کلان و راهبردی دارد

مدیرعامل پیشین شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: استنباط من این است که با توجه به تجربه‌ای که آقای اوجی در صنعت گاز و نفت دارد و با ترکیب این دو جایگاهی که در آنها کار کرده است، می‌تواند دستاورد خوبی برای نفت و گاز کشور بیافریند؛ اکنون فردی باید بیاید و در رأس وزارت نفت بنشیند که به مسائل گاز و نفت کشور مسلط باشد که آن نگاه کلان و راهبردی آقای اوجی بی‌شک چاره‌ساز و به نفع صنعت نفت کشور است. 

الماسی در ادامه درباره چالش‌هایی که اکنون ایران در حوزه گاز دارد، اظهار کرد: ما بازارهایمان را به هر دلیلی از دست داده‌ایم در حالی که ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های گاز منطقه است اما این نقش را در صادرات نداریم و نتوانستیم همکاری خوبی را با ترکمنستان داشته باشیم؛ آن زمان آقای اوجی مقداری مسائلمان را با ترکمن‌ها حل کرد و هم‌اکنون واجب است که باز با ترکمن‌ها مسائل را حل کنیم زیرا آنها در حوزه سوآپ گاز ظرفیت خوبی دارند که در سال‌های اخیر توجه کافی به آن نشد.

وی افزود: ما می‌توانیم آن نقش را با توجه به گستردگی شبکه گاز کشور ایفا کنیم زیرا ایران در مرزهای کشورهای همسایه ارتباط خوبی دارد و می‌توانیم خیلی راحت از ترکمنستان گاز بگیریم و به ترکیه و عراق گاز دهیم.

نفوذ در بازارهای منطقه؛ از مسائل مهم پس از تولید نفت و گاز

مدیرعامل پیشین شرکت انتقال گاز ایران ضمن تاکید بر پرونده صادرات گاز به پاکستان، یادآور شد: اینها مسائل کلانی است که آقای اوجی آن مدتی که در گاز بود به آنها اشراف داشت و من فکر می‌کنم یکی از مسائل جدی ما بعد از تولید نفت و گاز، نفوذ در بازارهای گاز منطقه است. چرا صادرات گاز نباید کنار صادرات فرآورده‌های نفتی مورد توجه باشد؟

الماسی همچنین با بیان اینکه اهمیت گاز در بُعد صادرات اهمیتی راهبردی است، گفت: این اهمیت راهبردی معادله ارتباطات کشورها را با هم تغییر می‌دهد. ما فقط عراق و ترکیه را میبینیم، نوع گفتمان آنها فرق می‌کند و برای این باید کسی باشد که این تعاملات را پایدار کند، قوت بخشد و آن نقشی که ما در هاب گازی می‌توانیم انجام دهیم را بدست آورد. 

وی در پایان تاکید کرد: شرکت گاز در این سال‌ها فقط توزیع‌کننده گاز در کشور شده است و این نقش بسیار کوچکی است آن هم برای شرکتی که چهار یا پنجمین شرکت گاز جهان است؛ این خیلی مضحک است که ما انقدر از دنیا عقب مانده‌ایم و من فکر می‌کنم آقای اوجی با تدبیر و شناختی که از صنعت نفت و گاز دارد بتواند این مسائل را خوب پیش ببرد.

کد خبر 319742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =