تشریح اولویت‌های کاری اوجی در جمع مدیران و کارکنان وزارت نفت

وزیر پیشنهادی نفت در تشریح اولویت‌های کاری خود، ضمن تاکید بر ضرورت تکریم منابع انسانی، رفع چالش‌های فروش نفت، حفظ و نگهداشت تولید، بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های مشترک، جذب سرمایه و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش، ابراز امیدواری کرد که با گرفتن رای اعتماد از مجلس، وزارت نفت با همراهی مدیران و کارکنان توانمند خود گام‌های بلندی در مسیر ارتقای این صنعت و خدمت به مردم بردارد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (شنبه، ۲۳ مردادماه) در نشست با جمعی از مدیران و کارکنان صنعت نفت که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا به‌صورت محدود در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) برگزار شد، ابتدا به‌ خلاصه‌ای از سوابق کاری خود در بخش‌های مختلف صنعت نفت اشاره کرد و در ادامه به تشریح بعضی از مهمترین اولویت‌های کاری خود با هدف رفع چالش‌های پیش روی صنعت نفت پرداخت.

وزیری از جنس نفت

وی ضمن اشاره به فارغ‌التحصیلی‌اش از دانشگاه صنعت نفت گفت: کار خود را پس از فارغ‌التحصیلی، روی دکل ۷۸ فتح ملی حفاری با شست‌وشوی رزوه‌های کیسینگ آغاز کرده و به جز شرکت ملی حفاری ایران، در مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی گاز ایران فعالیت داشته و از کار کارشناسی تا مدیریتی، پله‌ها را به‌تدریج طی کرده است. در سال‌های اخیر هم با فعالیت در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان، در حوزه پیمانکاری صنعت نفت فعال بوده و در این حوزه نیز تجربه اندوخته است.

تداوم جهش‌ها در گازرسانی

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم به دوران حضورش در شرکت ملی گاز ایران و پیشبرد دیپلماسی گازی در جریان قرارداد الحاقی دوم با ترکمنستان، عراق و پاکستان در دولت دهم اشاره کرد و گفت: آن زمان تحول گازرسانی آغاز شد و این روند بعدها نیز با تلاش‌های مجموعه شرکت ملی گاز ایران ادامه یافت، به طوری‌که امروز بیشتر مناطق به منطقه سبز تبدیل شده‌اند.

گذر از چالش‌ها با تکیه بر فرصت‌ها

اوجی در همین زمینه به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۹۰ و توقف امکان نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب انباشت دو یا سه نوبت بدهی گاز ایران به ترکمنستان شد که توانستیم در آن مقطع زمانی، با مذاکراتی که انجام شد، بخش عمده این بدهی را در قالب تهاتر کالا جبران و پرداخت کنیم. صنعت نفت، ساختار منجسم، نیروهای توانمند و فرصت‌های ارزشمندی دارد که با تکیه به آن می توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

پشتیبانی از سرمایه انسانی

وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت در توسعه اقتصادی کشور نقش کلیدی دارد و در حوزه امنیتی می‌تواند بسیار راهگشا باشد، ادامه داد: یکی از امتیازهای ویژه این کشور، صنعت نفت آن است و پشتیبان اصلی این صنعت، سرمایه انسانی گرانقدر، مدیران توانمند و بدنه کارشناسی متعهد و تخصصی هستند که با اتکا به آنها می‌توان از چالش‌های پیش روی صنعت نفت عبور کرد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم بر اهمیت تکریم منابع انسانی تاکید کرد و گفت: به‌عنوان فردی که در بخش‌های مختلف صنعت نفت اعم از حفاری، مهندسی نفت، بهره‌برداری، پتروشیمی و ... در خشکی یا دریا، روی سکو و سر چاه کار کرده‌ام، با سختی‌های کار در مناطق عملیاتی به خوبی آشنایی دارم. ما باید با قانع کردن مجلس محترم و دولت و سران قوا، ارزش کار کارکنان صنعت نفت را جا بیندازیم و اجازه ندهیم این کارکنان مورد قضاوت‌های نادرست قرار گیرند. چرا باید فضا به شکلی باشد که سرمیاه انسانی صنعت نفت از این صنعت بیرون رود و جذب شرکت‌های خارجی شود؟

اوجی با این توصیف درباره اهمیت منابع انسانی، یادآور شد: یکی از برنامه‌های اصلی بنده، پشتیبانی از سرمایه انسانی صنعت نفت است.

تحریم‌های سخت و چالش فروش نفت

وی با بیان اینکه با گذشت بیش از ۷۰ سال از ملی شدن صنعت نفت، هنوز انتظارها از این صنعت آن‌طور که باید محقق نشده است، بیان کرد: امروز در بخش فروش نفت چالش‌هایی وجود دارد و شرایط تحریم به مراتب سخت‌تر از دوره‌های گذشته است. در دوره قبلی تحریم، معافیت فروش نفت تا یک میلیون بشکه وجود داشت اما در این دوره، چنین معافیتی در کار نیست و البته معتقدم با پتانسیل‌های موجود در وزارت نفت، بهره‌مندی از توان نیروهای متخصص و متعهد، استفاده از توان بخش خصوصی و به‌کارگیری روش‌های مختلف می‌توان اتفاقات خوبی در این زمینه رقم زد.

استقبال از همکاری مدیران متخصص و فسادستیز

مدیرعامل پیشین شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در صورت اخذ رای اعتماد، از همکاری نیروها و مدیران توانمند، کارآمد، متخصص، ماهر، دلسوز و فسادستیز استفاده خواهم کرد، افزود: با توجه به شرایط خاص فعلی، هر که در این مسیر قدم پیش بگذارید، ایثار کرده است. برخی گفته‌اند اوجی نیروهایی از ستاد اجرایی یا بنیاد مستضعفان با خود می‌آورد، به هیچ عنوان؛ صنعت نفت آنقدر نیروهای توانمند دارد که من باید در خدمت آنان کار کنم. فقط برای خدمت آمده‌ام. از خدا بخواهیم توفیق خدمت به ما بدهد تا بتوانیم دل مردم را شاد کنیم.

ضرورت جذب سرمایه

وی بر حفظ و نگهداشت تولید و اهمیت سرمایه‌گذاری به‌عنوان دیگر اولویت‌های صنعت نفت تاکید کرد و گفت: صنعت نفت برای ادامه راه و حفظ امنیت انرژی کشور، به سرمایه نیاز دارد، باید به این منظور راهکارهایی عالمانه و حساب‌شده یافت و بر مبنای آن عمل کرد.

دیگر اولویت‌ها

اوجی به اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی هم اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد هر آنچه تولید شود مصرف شود، راه به جایی نمی‌بریم. ابزارهای خوبی در این زمینه وجود دارد که باید استفاده شود.

وزیر نفت پیشنهادی دولت، بر ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش با هدف ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، تکمیل توسعه و بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های مشترک، تداوم روند بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت و استفاده از دانش روزآمد و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: باید با اتکا به مدیران توانمند و جهادی و کارکنان مجرب صنعت نفت، از ظرفیت‌های موجود به نحو بهینه استفاده کنیم؛ صنعت نفت باید بدرخشد و امیدوارم با همراهی مجلس محترم و سرمایه انسانی ارزشمند نفت، روزها، ماه‌ها و سال‌های خوبی را در کنار هم تجربه کرده و به اعتلای این صنعت کمک کنیم.

کد خبر 319776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =