برقراری توازن بین تولید و مصرف؛ اولویت صنعت گاز در دولت سیزدهم

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف گاز، برقراری توازن میان تولید و مصرف را اولویت صنعت گاز در دولت سیزدهم دانست.

سعید پاک‌سرشت در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به معرفی «جواد اوجی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت به سابقه همکاری‌اش با او اشاره و اظهار کرد: من در دوره‌ چند ساله با ایشان همکاری نزدیک داشتم. ویژگی‌های کاری آقای اوجی بسیار مثبت است، از این جهت که به‌طور کامل نسبت به مسائل حوزه‌های صنعت نفت و گاز اشراف دارد و ویژگی بسیار خوب ایشان قاطعیت در کارهاست.

وی ادامه داد: یکی از افتخارهایی که در آن دوره نصیب مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز شد حضور در طرح بومی‌سازی توربین ملی بود که جسارت و قدرت تصمیم‌گیری ایشان یکی از عوامل کلیدی در به ثمر رسیدن این طرح بود؛ خیلی‌ها در آن زمان برای چنین تصمیمی که می‌توانست تبعات زیادی داشته باشد اما و اگر می‌آوردند، اما قاطعیت و تصمیم‌گیری آقای اوجی و شتاب بخشیدن به کار سبب شد ما با بخش خصوصی که در واقع شرکت اوتی‌سی (OTC) بود بتوانیم این کار را قاطعانه و سریع پیش ببریم.

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: نتیجه کار هم آن شد که توربین ملی حاصل از انجام آن کار مشترک امروز دیگر در صنعت گاز موجود باشد و بسیاری از نگرانی‌هایی را که بابت تأمین، تعمیر و دسترسی به این تجهیز بود برطرف کند.

تاکید بر «سلامت کاری»

پاک‌سرشت با بیان اینکه «وجود چنین مدیرانی در رأس صنعت نفت و گاز می‌تواند به شتاب بخشیدن در امور و تصمیم‌گیری‌های قاطع کمک کند»، افزود: سلامت کاری ایشان نکته دیگری است. به هر حال ما در صنعتی با ابعاد بسیار گسترده کار می‌کنیم و انتظارها و توقع‌ها از افراد زیاد است، اما ایشان بر سلامت کار بسیار دقت دارد. 

وی با اشاره به چالش‌های کنونی در صنعت نفت و گاز کشور، گفت: وزارت نفت به دلایل مختلف و به‌ویژه در حوزه گاز با مشکلاتی روبه‌روست. شاید یکی از مهم‌ترین آنها پاسخگویی به مصارف بالای گاز است که ما این معضل را پیش رو داریم و در چند سال گذشته این روند افزایش مصرف همچنان شتاب گرفته است.

برقراری توازن بین تولید و مصرف؛ اولویت نخست صنعت گاز

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: ما نگران این هستیم که تولید گاز کشور که اکنون به اوج خود هم رسیده است در چند سال آینده پاسخگوی مصرف بسیار بالا نباشد، پس نخستین اولویت را حداقل در صنعت گاز برقراری توازن میان تولید و مصرف می‌دانم که موضوع بسیار مهمی است. 

پاک‌سرشت همچنین اظهار کرد: امروزه مشتریان گاز زیاد و البته بسیار حیاتی هستند و ما نمی‌توانیم مصرف خانگی و مصارف خوراک نیروگاه‌ها و صنایعی را که به گاز وابسته شدند، همچنین صادراتی که برای آن ایجاد تعهد کرده‌ایم نادیده بگیریم. این مسائل نشان می‌دهد که باید برای تولید گاز فکر اساسی می‌کردیم و بنا به دلایل مختلفی نشده است، یعنی ما نتوانستیم افزایش تولید دهیم و فشار مخازن کشور در حال کاهش است و روندی نزولی را از این به بعد در کاهش فشار به‌ویژه در مخازن مشترک داریم که ممکن است نگرانی‌های زیادی ایجاد کند.

ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی

وی با بیان اینکه «نخستین دغدغه ما توازن میان تولید و مصرف است»، افزود: به نظر من شاید راهکار تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف باشد که بسیار مهم است. ما در صنعت نفت و گاز یا در مجموع در حوزه انرژی باید توجه به بهینه‌سازی را بیشتر از پیش دنبال کنیم. قانون بسیار موجود است اما موفقیت و نتیجه خیلی اندک بوده است.

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: موضوع مورد توجه دیگر تلاش برای افزایش تولید است، همان‌طور که ما سعی می‌کنیم مصرف را بهینه کنیم و کاهش دهیم از طرف دیگر باید به فکر افزایش تولید باشیم که بخشی از افزایش تولید به توسعه فناوری برمی‌گردد.

پاک‌سرشت گفت: راه‌حل آن تاحدودی مشخص است و خیلی وقت‌ها درباره آن صحبت شده‌. برای این کار هم چشم امیدمان به خارجی‌ها بود که آنها بیایند و برای ما این کار را انجام دهند که موفق نشدیم، پس باید به فکر تأمین فناوری از هر راهی که ممکن است باشیم، زیرا دیگر خیلی دیر می‌شود و ما باید از فناوری‌های پیشرفته خارجی و توسعه توان داخلی برای رفع این نقیصه کمک بگیریم تا ان‌شاءالله شاهد این افزایش تولید در آینده نزدیک باشیم.

تکیه بر توان داخلی

وی یادآور شد: تا سه سال دیگر در نقطه اوج مصرف هستیم و بعد احتمال کاهش تولید را خواهیم داشت، پس این نکته بسیار مهم است و تامین فناوری و تامین اقلام حیاتی صنعت نفت و گاز از طریق توان داخلی که همیشه در مورد آن بحث شده (یعنی بومی‌سازی) باید در دستور کار قرار گیرد. اگرچه خیلی از این کارها انجام شد و خوشبختانه بخش عمده‌ای از فناوری‌هایمان را داخلی کرده‌ایم، همچنان بعضی مسائل حیاتی را داریم.

مدیر پیشین پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در پایان اظهار کرد: بومی‌سازی فناوری‌ها، تأمین نیازها از طریق مجموعه‌های داخلی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به مسائل توسعه از حیاتی‌ترین اقدام‌هایی است که باید پیش رو داشته باشیم. البته دغدغه‌های زیادی هست که به‌طور حتم آقای اوجی با توجه به اشرافی که به این مسائل دارد حل‌وفصل می‌کند.

کد خبر 319893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =