لزوم انتخاب وزیر نفت اصلح برای مقابله با چالش تأمین درآمد

مشاور وزیر نفت با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و اولویت‌های کاری وزارت نفت گفت: با توجه به رویارویی با چالش تأمین درآمد، وزیر نفت از مهم‌ترین اعضای کابینه جدید به‌شمار می‌آید و امیدوارم با وجود اقبال مناسبی که به آقای اوجی در بدنه صنعت نفت ایجاد شده است، مسیر عبور از این چالش هموار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن دلاویز در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع «موافقان و مخالفان کابینه رئیسی چه می‌گویند؟»، واکنش کارکنان صنعت نفت را به معرفی «جواد اوجی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت مثبت خواند و افزود: به‌طور طبیعی انتظار می‌رود وزیری که از بدنه صنعت نفت است، اشراف بیشتری بر چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این وزارتخانه داشته باشد.

وی کاهش انگیزه‌ سرمایه انسانی، کاهش سرمایه‌گذاری، پایین بودن ضریب بازیافت نفت، استهلاک تجهیزات و شدت مصرف بالای انرژی را از جمله چالش‌های پیش روی وزارت نفت خواند و افزود: متأسفانه نه‌تنها در صنعت نفت، بلکه سرمایه اجتماعی در سطح کشور در سال‌های اخیر با کاهش محسوس روبه‌رو شده و ترمیم اعتماد عمومی برای پیشبرد اهداف اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرعامل پیشین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به چالش‌هایی مانند پایین بودن ضریب بازیافت مخازن نفتی، تأسیسات فرسوده و... که عمدتاً در کمبود سرمایه و فناوری‌های روز ریشه دارند، بر ضرورت رفع تحریم و حل موانع مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف به‌منظور تسهیل فرآیند جذب سرمایه در کشور تأکید کرد و گفت: متوسط ضریب بازیافت نفت در کشور حدود ۲۵ درصد است و طبق برآوردها به بیش از ۲۰ میلیارد دلار اعتبار برای بهسازی و نوسازی تأسیسات و تجهیزات نفتی  نیاز داریم.

دلاویز تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان در حال انجام است و بیم آن می‌رود که در دهه‌های آینده، استخراج انرژی‌های فسیلی موضوعیت خود را از دست بدهد، بنابراین باید از حجم عظیم ذخایری که در زیر زمین وجود دارد، به بهترین شکل استفاده کرد.

وی در ادامه به چالش شدت مصرف انرژی در کشور که ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، اشاره کرد و مقابله با آن را منوط به برنامه‌ریزی‌ کلان و همراهی دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار خواند.   

وی ابراز امیدواری کرد که انتخاب اوجی و نگاه مثبت بدنه صنعت نفت با این انتخاب، به رفع بهتر چالش‌های پیش روی صنعت نفت منتهی شود.

مشاور وزیر نفت درباره دیگر گزینه‌های پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم عنوان کرد: برخی وزرای پیشنهادی مانند وزرای پیشنهادی نفت، اطلاعات، راه و شهرسازی، کشور، دفاع و میراث جزو نقاط قوت کابینه به‌شمار می‌روند و متأسفانه برخی گزینه‌های پیشنهادی مانند وزیر آموزش و پرورش به نوعی معرفی شده‌اند که تصور می‌شود قرار است دوره کارآموزی را در وزارتخانه مربوطه سپری کنند؛ حال آنکه وزارتخانه جای کارآموزی نیست و باید از کارآمدترین‌ گزینه‌ها استفاده شود.

کد خبر 319912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =