توجه ویژه وزیر پیشنهادی نفت به ساماندهی سرمایه انسانی

نماینده گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ساماندهی سرمایه انسانی از مهم‌ترین اولویت‌ها در برنامه وزیر پیشنهادی نفت است و با توجه به اینکه ایشان از بدنه این صنعت است، در برنامه ارائه‌شده توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته‌اند.

رمضانعلی سنگدوینی در این باره به خبرنگار شانا گفت: همه کارکنان صنعت نفت از جمله رسمی، قراردادی و شرکتی که در مراکز ستادی و مناطق عملیاتی کار می‌کنند، در تلاش هستند زنجیره تولید نفت تا تأمین سوخت کشور دچار اختلال نشود از این رو باید به مشکلات و چالش‌های پیش روی این کارکنان توجه ویژه کرد.

وی افزود: این کارکنان شرایطی ویژه دارند و اگر فردی تنها یک شبانه‌روز در سیری، هرمز، عسلویه، خارک و ... بماند شرایط را درک می‌کند، این‌ کارکنان در سکوها در شرایط سخت کار می‌کنند، در جزیره خارک ۲۰ روز خانواده را نمی‌بینند و در هر شرایطی از جمله بیماری و مشکلات و ... نمی‌توانند کار را رها کنند و در کنار خانواده باشند و این مشکلات و شرایطی است که این عزیزان متحمل می‌شوند و همه ما وظیفه داریم پشتیبانی کنیم تا دچار استرس مضاعفی نباشند.

نماینده گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه کارکنان صنعت نفت به‌ویژه در مناطق عملیاتی در خط مقدم جنگ اقتصادی با کشورهایی که ما را تحریم کردند، حضور دارند، گفت: این کارکنان می‌توانند با ارقام و اعداد بسیار بالا در کشورهای حاشیه خلیج فارس جذب شوند، اما هیچ‌گاه دفاع مقدس خود از صنعت نفت و کشور و مردم را رها نکردند و نفروختند و وظیفه ما پشتیبانی و حفظ این نیروهاست.

سنگدوینی با تأکید بر اینکه ما در مجلس بحث ساماندهی نیروهای بخش قراردادی و پیمانکاری، ایثارگری را در دستور کار قرار دادیم، گفت: اگر فردی نفتی نباشد و اقتصاد نفت را نشناسد، درک شرایط سخت و بحرانی نیروی انسانی برایش ملموس نیست. در مجموعه صنعت نفت همه در تهران کار و زندگی نمی‌کنند و ستادی نیستند، همچنین در استان‌ها نیز تنها تعدادی ستادی هستند، اما تعداد زیادی از کارکنان عملیاتی هستند که در مناظق عملیاتی، جزایر و سکوها در شرایط سخت کرونا و گرمای بالای ۵۰ درجه کار و جانفشانی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات کارکنان صنعت نفت گفت: با توجه به شرایطی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش آمد و در بحث حقوق کارکنان، ۲۱ برابر حداقل خالص تبدیل شد به ۱۵ برابر حداقل ناخالص، مشکلات و نارضایتی‌هایی برای کارکنان رسمی صنعت نفت به‌ویژه نیروهای عملیاتی به‌وجود آمد که به لطف خداوند بخشی از آن از طریق مصوبه هیئت وزیران و شورای عالی امنیت ملی حل شد.

بازنگری در ساختار سازمانی صنعت نفت

نماینده گرگان در مجلس با اشاره به برنامه‌های «جواد اوجی» برای حل بحران سرمایه انسانی در صنعت نفت، جلب رضایت و انگیزه شغلی کارکنان، استفاده از توانمندی مدیران و متخصصان فسادستیز و شایسته‌سالاری، ساماندهی قالب‌های قراردادی پرشمار و بازنگری در ساختار سازمانی صنعت نفت را از جمله برنامه‌های ارائه‌شده توسط ایشان در حوزه منابع انسانی برشمرد و گفت: وزیر پیشنهادی نفت خوشبختانه صنعت نفتی است و از نزدیک با مسائل و مشکلات این صنعت آشناست و باید به ایشان فرصت داد تا این اقدام‌ها را در صنعت اجرایی کند.

سنگدوینی تأکید کرد: از حدود هشت سال گذشته صنعت نفت استخدام جدید نداشته است و می‌توان با اجرای آزمون افرادی را که دارای تجربه و تخصص کافی در صنعت هستند، استخدام کرد. پیش از تصویب قانون بودجه ۱۴۰۰ کارکنان قراردادی و شرکتی نیز تجمعاتی در مجلس داشتند و خواستار ساماندهی وضع خود بودند.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم با نشست‌هایی پرشمار که با صنعت نفت داشتیم، بحث طبقه‌بندی مشاغل را پیگیری کنیم که خوشبختانه درباره نیروهای شرکتی اجرایی شد، قرار بود این طرح درباره نیروهای قراردادی نیز اجرایی شود و در نشست‌هایی که مجلس با معاون وزیر و معاون منابع انسانی داشت، متعهد شدند، اما متأسفانه مغفول ماند و همه این مسائل باید در دوره جدید ساماندهی شود و مطمئنم آقای اوجی این موارد را پیگیری می‌کند.

نماینده گرگان در مجلس تأکید کرد: معاون و مدیر نیروی انسانی که وزیر پیشنهادی نفت در این زمینه معرفی می‌کند، باید در این زمینه متخصص و پیگیر و دلسوز مسائل انسانی باشد و افزون بر آن با صنعت نفت آشنا باشد.

سنگدوینی با اشاره به اینکه کار مجلس ایجاد تعادل و حفظ عدالت در همه بخش‌های اجتماع است، گفت: کارکنان قلب صنعت نفت کشور هستند و باید به آنها توجه ویژه شود.

وی افزود: آقای اوجی هم در نشست‌های کمیسیون متعهد شده است پیگیری کند، ما هم به‌عنوان مطالبه‌گر و نماینده در کمیسیون انرژی پیگیری می‌کنیم و همان‌طور که از ایشان دفاع می‌کنیم، مطالبه نیز خواهیم داشت تا به امید خدا ساماندهی و رسیدگی به نیروی انسانی اجرایی شود.

نماینده گرگان در مجلس تأکید کرد: این را به جرأت می‌گویم اولویت نخست و اصلی آقای اوجی باید ساماندهی نیروی انسانی باشد و اگر این ساماندهی و رسیدگی به مشکلات نیروی انسانی در همه رده‌ها رسیدگی شود، این نیروها همچون گذشته، اما با فراغ بال بیشتر دانش و تخصص خود، زندگی و حتی جانشان را برای این صنعت می‌گذارند.

سنگدوینی با تأکید بر اینکه ما در مجلس با هیچ وزیری تعارف نداریم، گفت: این مردم در شرایط سخت کرونایی، معیشتی، اقتصادی و بیکاری جوانانشان به میدان انتخابات آمدند و آقای رئیسی را انتخاب کردند و وظیفه ما نیز این است که به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

دوره سخت کاری وزیر نفت دولت سیزدهم

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه نفت از منابع اصلی تأمین اقتصاد کشور است، گفت: این صنعت نیازمند فردی است که بتواند در شرایط سخت تحریمی مشکلات آن را حل کند و آقای اوجی با توجه به پیشینه و سوابق خوبی که دارد و افزون بر آن از بدنه صنعت نفت بوده، گزینه خوبی در شرایط کنونی است.

سنگدوینی همچنین با تأکید بر اینکه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بودجه سال جاری از صنعت نفت است، گفت: این صنعت حساسیت بسیار بالایی دارد و لازم است فردی که وارد عرصه صنعت نفت می‌شود، هم صنعت نفت را بشناسد و هم تجربه کرده باشد و از دل این صنعت باشد. خوشبختانه آقای اوجی دانش‌آموخته نفت و فارغ‌التحصل دانشکده نفت آبادان است. از سال ۶۴ ایشان را می شناسم و مسیر را به ‌صورت پلکانی طی کرده، از رده کارشناسی بالا آمده و تا سمت معاونت را نیز تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه اوجی را از نزدیک می‌شناسم و ایشان نیرویی سالم، صادق، باتجربه و متخصص است، گفت: خوشبختانه شرایط ایشان در مجلس مساعد است و امیدواریم با رأی اعتماد بالایی به‌عنوان وزیر نفت انتخاب شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دوره پیش روی وزیر نفت آینده را دوره سخت کاری دانست و گفت: بحث فروش نفت، کاهش خام‌فروشی نفت با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، افزایش صادارت فرآورده به کشورهای همسایه، دست‌نخورده ماندن برخی ذخایر، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و همکاری با کشورهای بزرگ نفتی دنیا، تأمین سوخت صنایع و مردم در فصل‌های سرد و کمبود گاز در زمستان از جمله چالش‌های پیش روی ایشان است و امیدواریم با شناختی که از آقای اوجی داریم و تجارب ایشان در بالادست و پائین دست صنعت نفت، این مسائل را دنبال و حل‌وفصل کنند.

کد خبر 319936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =