مجموعه ۴ جلدی تقویم و تاریخ صنعت نفت ایران منتشر شد

انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به‌منظور مستندسازی تاریخ صنعت نفت ایران، دو مجموعه «تاریخ صنعت نفت ایران» و «تقویم تاریخ صنعت نفت ایران» را در چهار جلد منتشر کرد.

به گزارش شانا، این مجموعه که رویدادهای این صنعت را از آغاز تا ابتدای سال ۱۴۰۰ شامل می‌شود، به بررسی فراز و نشیب‌هایی می‌پردازد که در یکصد و چند سال گذشته بر صنعت نفت گذشته و ضعف و قوت‌هایی که در عرصه‌های مختلف، جایگاه کنونی آن را رقم زده است.

در جلدهای نخست تاریخ و تقویم صنعت نفت ایران شاهد جدالی طولانی از امتیاز دارسی تا لغو قرارداد کنسرسیوم و آثار آن بر روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور هستیم و جلدهای دوم به رویدادهای پس از انقلاب در صنایع نفت می‌پردازد که با لغو کل قراردادها، دو مفهوم تحریم و توسعه در آن نقش‌آفرینی کردند.

در این میان، سرمایه و دانش فنی به‌عنوان عوامل اصلی راه‌اندازی واحدهای صنعتی، تحت تأثیر تحریم قرار داشت و البته در نقطه مقابل، تجربه و خودباوری حرف نخست را می‌زد که مجموعه حاضر به بازگویی داستان این کشاکش و نتیجه آن می‌پردازد.

روشی که این کتاب در قالب آن به صنعت نفت ایران نظر افکنده، مبتنی بر رویداد، روند و نتیجه است. مضمون آن اصالت بخشیدن به رویدادها و تدوین روندها و بررسی نتایج مادی و معنوی آنهاست. رویدادهایی که از زیر زمین آغاز و تا آشپزخانه‌ها و سبک زندگی و خزانه کشور منتهی می‌شوند، سپس در موجی دیگر، سیاست و ادبیات و فرهنگ اجتماعی و بوم زیست را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این روند، آنچه برای همه دست‌اندرکاران گردآوری اسناد و اطلاعات، بررسی و تحلیل، تحریر و ویرایش مجموعه در درجه نخست اهمیت قرار داشت، دقیق و مستند بودن مندرجات و روشنی و شفافیت تحلیل‌ها، بدون جانبداری بود. این مجموعه نیز مثل هر کار پژوهشی دیگر، باوجود تلاش بسیار، به یقین از ایراد و اشکال خالی نخواهد بود. به همین دلیل، با کمال امتنان از صاحب‌نظران حوزه نفت و تاریخ تمنا می‌کنیم دیدگاه‌های اصلاحی و انتقادی خود را درباره مجموعه به انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت منتقل کنند تا در ویرایش‌های بعدی استفاده شود.

کد خبر 319980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =