صنعت نفت در شرایط تحریم، خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است

وزیر پیشنهادی نفت ضمن برشمردن مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات فرا روی صنعت نفت و برنامه‌های اولویت‌دار خود برای مقابله با این چالش‌ها، گفت: صنعت نفت در شرایط تحریم در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است و همه تلاش خود را برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات به‌کار خواهد بست.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، سوم شهریورماه) در جلسه بررسی صلاحیت وزیران دولت سیزدهم در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از حسن اعتماد رئیس‌جمهوری برای معرفی‌اش به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت و تشکر از نمایندگانی که در موافقت یا مخالفت با وی در این جلسه صحبت کردند، در همان ابتدا، در پاسخ به صحبت‌های الیاس نادران، نماینده‌ای که در مخالفت با وی صحبت کرده بود، اظهار کرد: لازم می‌دانم از آنجا که برادر عزیزم آقای نادران به مسئله‌ای درباره اموال شخصی من که در فضای مجازی مطرح شده است اشاره کرد، در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان محترم اعلام کنم اگر غیر از دارایی‌های شخصی که خدمت آقای رئیسی اعلام کرده‌ام، دارایی دیگری روی این کره خاکی مطابق آنچه در فضای مجازی به من نسبت داده شده است وجود داشته باشد، آن اموال به نام دیگران منتقل شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال فعالیت مرتبط با صنعت نفت داشته‌ام و با پاکدستی خدمت کرده‌ام و فسادستیز هستم، تصریح کرد: گفته‌اند اوجی مازراتی دارد، من اگر از نزدیک هم این خودرو را ببینم تشخیص نمی‌دهم.

مهم‌ترین چالش‌ها و اولویت‌ها

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه صنعت نفت از اصلی‌ترین مزیت‌های اقتصادی کشور است، به سهم بیش از ۹۵ درصدی این صنعت در تأمین انرژی کشور و سهم مهم آن در تولید ناخالص ملی و نقش قابل‌توجه این صنعت در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: عرصه‌های فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، تأمین کالا و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت، عرصه‌های جهاد روزمره ما با استکبار جهانی است.

اوجی ادامه داد: صنعت نفت در جنگ تمام‌عیار اقتصادی در بخش‌های مختلف خود به‌دلیل مشکلات مزمن ساختاری، بی‌تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها و فشار ناشی از تحریم‌های ظالمانه دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی است و بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب، نیازمند اعمال جراحی در سطوح مختلف صنعت نفت است و غیر از مسیر تحول، راهکار دیگری برای برون‌رفت از وضع موجود باقی نمانده است.

اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم»

وی با بیان اینکه با اتکا به مدیریت جهادی، اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم»، بهره‌مندی از ظرفیت‌های فراوان کشور، به‌کارگیری جوانان انقلابی، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و حمایت دولت و نمایندگان مجلس می‌توان از چالش‌های موجود عبور کرد، در تبیین مهم‌ترین چالش‌ها و اولویت‌های صنعت نفت اعلام کرد: فروش نفت خام و میعانات که به لحاظ تحریم‌های ظالمانه به‌شدت کاهش یافته است، توسعه میدان‌های مشترک و بهره‌برداری حداکثری از آنها، همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت که در سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است، از جمله این موارد است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه نیاز به حفظ و نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی کشور و ناترازی گاز، پرهیز از خام‌فروشی و ضرورت توسعه زنجیره ارزش به‌ویژه در صنایع تکمیلی پتروشیمی، نیاز به بازسازی و نوسازی تجهیزات و تأسیسات صنعت نفت که عمری بیش از ۵۰ سال دارند، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، ساماندهی وضع سرمایه انسانی صنعت نفت و به‌ویژه نیروهای ارکان‌ثالث، گازرسانی روستایی، ضرورت توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به‌ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار، الزام توسعه صنعت نفت به‌صورت متوازن و همه‌جانبه و پایدار و مبارزه با فساد را از دیگر موارد برشمرد.

اوجی بر استفاده از مدیران کارآمد و انقلابی و فسادستیز، حمایت از ساخت داخل، ارتقا و اثربخشی دانشگاه صنعت نفت، استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و ضرورت به‌کارگیری دیپلماسی قوی انرژی تأکید کرد و گفت: توجه به این دغدغه‌ها و حل این مشکلات و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رویکرد بنده در وزارت نفت خواهد بود.

اعلام چالش‌ها، نافی تلاش‌ها نیست

وی با یادآوری اینکه دستاوردها و افتخارهای و زحمات کارکنان خدوم وزارت نفت در مسیر تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی طی این سال‌ها را نباید نادیده گرفت، افزود: بیان چالش‌ها، نفی‌کننده تلاش‌های انجام‌شده نیست.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه، بر تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات گازی تأکید کرد و گفت: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته است و رقیبان بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کرده‌اند که برون‌رفت از تحریم‌ها و احیای بازارهای ازدست‌رفته، مستلزم امکانات جهادی و حرفه‌ای است که با حمایت دولت محترم، مجلس و شورای عالی امنیت ملی عبور از این شرایط امکان‌پذیر خواهد بود.

رویکرد در قبال تحریم؛ فعال یا منفعل؟

اوجی ادامه داد: آنچه امروز مطرح است اینکه وزیر نفت برای مقابله با تحریم‌ها رویکرد فعال در پیش گیرد یا موضعی انفعالی داشته باشد و منتظر اقدام‌های محافل سیاسی و بین‌المللی بماند؟ روی دشمن ملت برای رفع تحریم حساب کند یا به توانمندی جوانان برای عبور از تحریم تکیه کند؟

وی در پاسخ به این ابهام‌ها گفت: اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیروهای متخصص توانمند و استفاده از توان همه نیروهای خدوم کشور و اتخاذ رویکرد فعال برای دور زدن تحریم‌ها پیش می‌رویم و با استفاده از تجربه‌های موجود و دیگر روش‌ها که امکان بازگویی آن نیست، اقدام‌های مهمی را برای فروش نفت در پیش خواهیم گرفت، همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت از گزینه تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها یاد کرد و گفت: وقتی مسئولیت شرکت ملی گاز را به‌عهده داشتم، صنعت گاز تحریم و فروش و واردات گاز و فرآورده‌های گازی با مشکل روبه‌رو شد، اما با تهاتر کالا با گاز وارداتی، تحریم‌ها را دور زدیم، در حالی ‌که بهترین روابط را با دولت ترکمنستان داشتیم، اگر صنعت نفت تحریم بود، صنعت گاز هم تحریم بوده است.

اوجی با ابراز امیدواری به شناسایی بازارهای جدید، با بیان اینکه نیازمند اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ هستیم که در اسرع وقت خدمت شما نمایندگان تقدیم می‌شود، یادآور شد: امیدوارم با طی کردن مسیر پیشرفت و توسعه زنجیره ارزش، روزی برسد که شما از من بخواهید فروش نفت را تعطیل و خام‌فروشی را متوقف کنیم.

تعیین تکلیف توسعه و تولید حداکثری در میدان‌های مشترک

وی در ادامه گفت: من به آقای رئیسی قول دادم که ان‌شاءالله در این دولت تعین تکلیف توسعه و تولید حداکثری در میدان‌های مشترک نفت و گاز در دستور کار قرار گیرد. بنده شاید در توسعه بیش از ۱۰ میدان نفتی مشارکت داشته‌ام و کامل به قراردادها اشراف دارم، منابع و ذخایر زیرزمینی نفت و گاز جزو انفال و متعلق به همه مردم و نسل‌هاست بنابراین از انجام هر اقدامی که سبب افزایش ظرفیت تولید صیانت‌شده نفت متناسب با ذخایر موجود کشور باشد دریغ نمی‌کنم. بدیهی است که این اقدام‌های اساسی سبب بهره‌مندی کشور از افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: برنامه دیگر جمع‌آوری گازهای همراه مشعل و جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن است. پایداری تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌های کشور هم با همکاری وزارت نفت انجام می‌شود و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی هم در دستور کار است.

اوجی تأکید کرد: زمانی که من به شرکت ملی گاز رفتم ۷ هزار روستا گازرسانی شده بود و روزی که پس از چهار سال آنجا را ترک کردم بیش از ۱۵ هزار روستا به شبکه گاز متصل بود و گازرسانی ۴۰ هزار روستا را هم در دستور کار داشتیم.

وی ادامه داد: در زمینه تأمین سوخت موردنیاز و افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخازن گاز طبیعی در نقاط راهبردی کشور که متأسفانه در این چند سال مغفول مانده است هم برنامه داریم. در طول ۵۰ سال عمر شرکت ملی گاز تنها در دو میدان و مخزن گاز طبیعی ذخیره‌سازی انجام شد و در همان دورانی بود که بنده مسئولیت شرکت ملی گاز ایران را به‌عهده داشتم.

برای واردات گاز طبیعی از ترکمنستان برنامه داریم

وزیر پیشنهادی نفت تکمیل طرح‌های پالایش گاز، احداث خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار و گازرسانی به صنایع جدید و تعیین تکلیف قرارداد واردات گاز طبیعی از کشور ترکمنستان را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد.

اوجی تصریح کرد: کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف جزو برنامه‌های جدی بنده است؛ ما چاره‌ای جز اصلاح الگوی مصرف نداریم و باید اصلاح نظام تعرفه‌گذاری پلکانی بر مشترکان پرمصرف را پیش بگیریم که برای اجرای این قانون در بخش‌های مختلفِ مصرف باید نظام استاندارد اعلام شود و سیاست‌های تشویقی کاهش شدت انرژی از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را برای این کار استفاده می‌کنیم.

حرکت برای کاهش خام‌فروشی

وی با بیان اینکه کاهش خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده صنایع پایین‌دستی به‌ویژه در صنایع پتروشیمی از برنامه‌های ماست، افزود: یکی از راه‌های دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها تبدیل نفت خام به فرآورده است، زیرا در این دوران در فروش فرآورده مشکلات کمی داشتیم.

به گفته وزیر پیشنهادی نفت، از اقدام‌های مهم در برنامه کار، اجرای طرح‌های ارتقای کمّی و کیفی پالایشگاه‌های موجود کشور با هدف افزایش تولید محصولات با ارزش بالاتر به‌ویژه تأمین خوراک پتروشیمی است.

اوجی با اشاره به تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی در مجلس، گفت: می‌توانیم از ظریفت این قانون استفاده کنیم و با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برنامه‌های مدونی برای حمایت از توسعه زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی و تسری تخفیف‌های خوراک به صنایع پایین‌دستی و حمایت از احداث پارک‌های صنایع پتروشیمی داریم.

وی یادآور شد: بی‌شک از توسعه پتروپالایشگاه‌ها از سوی بخش خصوصی برای تأمین نیاز داخل و صادرات فرآورده و محصولات پتروشیمی هم حمایت می‌کنیم.

تلاش برای جذب سرمایه‌گذار

وی یکی از سرفصل‌های مهم در توسعه صنعت نفت را جذب سرمایه‌گذاری دانست و افزود: برای آن به کمک دولت و مجلس و شرکت‌های توانمند بخش خصوصی نیاز داریم که با سرمایه‌گذاری در بلندمدت ضمن تأمین امنیت آنها، با گسترش ابزارهای سرمایه‌گذار، تکمیل ساختار جذب و اعمال سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از جمله بازار سرمایه برای پروژه‌های صنعت نفت تلاش می‌کنیم.

به گفته وزیر پیشنهادی نفت، از دیگر راهکارها برای تأمین مالی، مردمی‌سازی اقتصاد نفت و گاز و جذب سرمایه‌های مردمی و مشارکت آنها در پروژه‌های صنعت نفت است.

اوجی با بیان اینکه تهاتر نفت خام و میعانات با پیمانکاران و سازندگان کالا نیز در دستور کار است، اظهار کرد: از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی هم بهره می‌بریم و با توجه به ماهیت پروژه‌های صنعت نفت امکان تأمین مالی از محل سپردن ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی هم در بانک‌های عامل وجود دارد.

استفاده از توان توافق جامع راهبردی با کشورهای دوست

وی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌ها، استفاده از توان مؤسسه‌های مالی، بانک‌ها، نهادها و بنگاه‌های اقتصادی و یکی دیگر از راهکارها برای جذب سرمایه‌گذار هم بهره‌گیری از توان توافق جامع راهبردی با کشورهای همسو و دوست است.

وزیر پیشنهادی نفت، ساماندهی سرمایه انسانی صنعت نفت و تربیت نیروهای متخصص و متعهد، حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی صنعت نفت به‌عنوان سربازان خط مقدم اقتصادی کشور را از مسائل راهبردی دانست و بیان کرد: کارکنان صنعت نفت در این سال‌ها با وجود فعالیت‌های جهادی و تولید ثروت برای کشور در این شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، مورد بی‌توجهی، بی‌مهری و بی‌تدبیری‌ها واقع شدند و امروز نارضایتی و بی‌انگیزگی در بدنه نیروی انسانی این صنعت وجود دارد.

توجه جدی به ایثارگران

اوجی با بیان اینکه شاهد خروج کارکنان متخصص این صنعت هستیم که در صورت رأی شما نمایندگان به بنده برای رفع این مشکلات اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم، گفت: ساماندهی و توجه جدی به ایثارگران و نیروهای ارکان ثالث و شفافیت و مبارزه با فساد برنامه دیگر ماست.

وی اظهار کرد: راهکار ما ایجاد شفافیت و توجه جدی به گلوگاه‌های فساد و مدیریت تعارض منافع است که برای آن راه‌اندازی سامانه شفافیت مناقصه‌ها، تقویت سامانه شفافیت قراردادها و پروژه‌های توسعه‌ای، ایجاد سامانه عملکرد، نصب تجهیزات اندازه‌گیری دقیق در نقاط مبادلات نفت و گاز انجام خواهد شد.

امضاهای طلایی حذف می‌شوند

وزیر پیشنهادی نفت بر شناسایی گلوگاه‌های فساد و تشدید نظارت در آنها، حذف امضاهای طلایی از شیوه‌های قانونی و مقرراتی و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی با توسعه سامانه مدیریت مصرف و به‌روزآوری سامانه هوشمند کارت ساخت، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی برای محرومیت‌زدایی، اهتمام جدی به نیازها و مشکلات مردم به‌ویژه در حوزه‌هایی که صنعت نفت در آنجا مسئولیت دارند تأکید کرد.

خود را نماینده مردم محروم می‌دانم

اوجی با بیان اینکه خود را نماینده مردم محروم، مرزی و حاشیه‌نشین می‌دانم، افزود: در وزارت نفت بخش خاصی را مسئول اجرا و پیگیری مسئولیت‌های اجتماعی می‌کنم. هر شرکتی هم که در صنعت نفت و در پروژه‌های آن کار می‌کند باید بخشی از هزینه‌های خود را به پروژه‌های محرومیت‌زدایی اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: اینجانب دغدغه‌های جدی شما نمایندگان برای تأمین قیر موردنیاز شهری و روستایی را درک و تلاش می‌کنم با اصلاح و شفاف کردن تأمین منابع مالی آن در بودجه در باقیمانده زمان امسال با همکاری دیگر دستگاه‌ها، اقدام‌های جدی انجام شود.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین گفت: ارتقای فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف افزایش ساخت داخل، در اجرای اقتصاد مقاومتی و علم و فناوری از موضوع‌های اصلی است. امروز بازار خدمات فنی و مهندسی و تولیدهای شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت و گاز کشور حدود ۵ میلیارد دلار است که تلاش می‌کنیم عمده خدمات فنی و مهندسی و تولیدهای این شرکت‌ها و کالاهای این صنعت را از سازندگان و شرکت‌های داخلی بخریم و برای تقویت آنها هم‌افزایی توان سازندگان و خرید تضمینی کالاهای راهبردی را محقق کنیم.

احیای سهم و جایگاه ایران در اوپک و بازارهای نفت

اوجی با اشاره به حمایت جدی از پارک‌های فناوری به‌منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت، گفت: دیپلماسی قوی و تنظیم روابط بین‌الملل در حوزه نفت و گاز با استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌الملل منطقه‌ای از جمله اوپک، مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) برای حفظ و پس گرفتن سهم و جایگاه ایران در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و بازارهای نفت را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما گسترش همکاری با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس و دریای خزر برای اکتشاف و تولید سرمایه‌گذاری مشترک در میدان‌های نفت و گاز خواهد بود.

وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد: تقویت جایگاه حکمرانی وزارت نفت به‌عنوان نماینده حاکمیت در اعمال اصل مالکیت بر منابع نفت و گاز، تفکیک نقش حکمرانی و تصدی‌گری وزارت نفت از شرکت ملی نفت و شفاف‌سازی رابطه مالی دولت و نفت و تنظیم اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در برنامه است.

کد خبر 320092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =