۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
  • کد خبر: 320191
گزیده‌های نفتی هفته

رأی اعتماد نمایندگان مجلس به جواد اوجی، دیدار وزیر نفت با مدیران ارشد صنعت نفت، افزایش قیمت نفت، امضای عهدنامه مدیران دولت مردمی و انتشار مجموعه چهار جلدی تقویم و تاریخ صنعت نفت ایران را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوجی در طالقانی: جواد اوجی، گزینه پیشنهادی وزارت نفت در دولت سیزدهم این هفته توانست پس از دفاع از برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی با کسب ۱۹۸ رأی موافق از مجموع ۲۸۶ رای ماخوذه راهی طبقه ۱۵ ساختمان طالقانی شود. اوجی در نشست دفاعیه خود در جلسه علنی مجلس، مهم‌ترین چالش‌های صنعت نفت را برشمرد و با تأکید بر اینکه  بیان چالش‌ها، نفی‌کننده تلاش‌های انجام‌شده نیست، بیان کرد: صنعت نفت در شرایط تحریم در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است و همه تلاش خود را برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات به‌کار خواهیم بست.

جواد اوجی پنجشنبه (چهارم شهریورماه) و فردای گرفتن رأی اعتماد وارد ساختمان وزارت نفت شد و در نخستین روز کاری خود پس از ادای احترام به شهدای گمنام دفاع مقدس در مقبرةالشهدای ساختمان مرکزی وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: صنعت نفت برای عبور از چالش‌های پیش‌رو نیازمند عزم جدی کارکنان است.

وزیر نفت همچنین در پنجشنبه شلوغ کاری با مدیران ارشد و کارکنان صنعت نفت در سالن شهید بهشتی دیدار و ساعاتی بعد در نشست شورای معاونان وزارت نفت شرکت کرد. اوجی مهم‌ترین اولویت داخلی صنعت نفت را تأمین سوخت زمستانی و اولویت خارجی این صنعت را پس گرفتن سهم ایران از بازار نفت و رسیدن به جایگاه واقعی در اوپک دانست.

اوجی همچنین امروز (جمعه، پنجم شهریورماه) میزبان بیژن زنگنه، وزیر پیشین نفت شد و پس از پایان این دیدار اظهار کرد: بی‌شک مهندس زنگنه زحمات زیادی را برای اعتلا و جایگاه صنعت نفت کشور متحمل شده‌اند که نهایت تشکر و قدردانی را داشته و برایشان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم. زنگنه هم پس از این دیدار گفت: بنده وظیفه خودم می‌دانم که از تجارب و از آنچه در سال‌های متمادی به‌دست آورده‌ام در اختیار دوستان و همکاران عزیزم قرار دهم، زیرا معتقدم این تجارب شخصی نیست و متعلق به ملت ایران است و من هم برای توسعه صنعت نفت، سربلندی ملت ایران و مقابله با تحریم‌های مستکبرانه علیه کشور هر کاری که از دستم بر می‌آید، انجام می‌دهم و دریغ نخواهم کرد.

از فروش ذخایر راهبردی تا افول تقاضای نفت: وزارت انرژی آمریکا این هفته اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا برای پیروی از قانون تصویب‌شده در سال ۲۰۱۵، حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود را می‌فروشد. کنگره آمریکا در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت فدرال باید هزینه‌های تحقیقات پزشکی و مدرنیزه کردن این تأسیسات را از ذخیره‌سازی‌ راهبردی نفت این کشور تأمین کند. این هفته همچنین تحلیلگران پلتس اعلام کردند که اگر جهان براساس نقشه راه هیئت میان‌دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) سازمان ملل متحد پیش برود، زمان اوج و افول تقاضای جهانی نفت خام و میعانات گازی چهار سال دیگر خواهد بود و در سه دهه پس از آن ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

از دیگر اخبار بین‌الملل در هفته جاری باید به ترمیم قیمت نفت و گذشتن از ۷۱ دلار، افزایش صادرات نفت عربستان در ژوئن ۲۰۲۱ و اعلام صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه نیاز اروپا به گاز روسیه تا ۲۵ سال دیگر برطرف می‌شود، اشاره کرد.

عهدنامه دولتی‌ها: نخستین نشست هیئت دولت سیزدهم پنجشنبه این هفته (چهارم شهریورماه) پس از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به ۱۸ وزیر از ۱۹ وزیر پیشنهادی برگزار شد. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در این نشست اظهار کرد: خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به‌کار گیرند و در این راه، شب و روز نداشته باشند. اعضای هیئت وزیران همچنین در این نشست «عهدنامه مدیران دولت مردمی» را امضا کردند. سیدابراهیم رئیسی همچنین صبح پنجشنبه (چهارم شهریورماه) در آیین تجدید میثاق دولت سیزدهم با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بیان کرد: دولت سیزدهم نیاز دارد همه مردم از هر سلیقه و گروهی همراه دولت باشند و دولت خود را متعلق و خدمتگزار به همه آحاد مردم می‌داند و تکلیف دولت این است که خدمتگزار همه ملت باشد.

سایر اخبار: پیام خداحافظی زنگنه با کارکنان صنعت نفت، ۶ هزار میلیارد ریال پروژه بالادستی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت، افزایش ۱۰ درصدی بومی‌سازی صنعت گاز در سال ۱۴۰۰، تدوین سند راهبرد مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پتروشیمی و انتشار مجموعه ۴ جلدی تقویم و تاریخ صنعت نفت ایران از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

کد خبر 320191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =