ارزش ذخایر نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب افزایش یافت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به نتایج مطالعات کارشناسی در پهنه مخازن هیدروکربنی این شرکت گفت: بررسی‌های دو سال اخیر نشان‌دهنده افزایش ۱۱۵ میلیارد دلاری ارزش ذخایر قابل تولید نفت در گستره فعالیت مناطق نفت‌خیز جنوب است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، احمد محمدی با اشاره به جزئیات نتایج مطالعات انجام شده در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای برآورد منابع نفتی در مخازن موجود این شرکت گفت: نتایج مطالعات دو سال گذشته کارشناسان این شرکت نشان می‌دهد که حجم نفت درجای موجود در ۶ میدان - مخزن رامشیر آسماری، کوپال آسماری، کوپال بنگستان، منصوری بنگستان، نرگسی آسماری - جهرم و قلعه نار آسماری ۹ میلیارد بشکه بیشتر از برآوردهای پیشین است که این به معنای افزوده شدن یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون بشکه به حجم ذخایر قابل تولید این شرکت با احتساب ضریب بازیافت مخازن یادشده است.

وی اظهار کرد: بر اساس قیمت موجود هر بشکه نفت به ارزش تقریبی۷۰ دلار، درآمد حاصل از فروش این حجم نفت از مخازن هیدروکربنی، افزون بر ۱۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته در طول سال‌های بهره‌برداری قابل برداشت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یادآور شد: حجم اضافه‌شده به ذخایر درجای مخازن هیدروکربنی در اختیار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بدون محاسبه و پیش‌بینی اکتشاف میدان‌های جدید نفتی است و از طریق شناسایی لایه‌های نفتی و مطالعات و محاسبات فنی روی اطلاعات کسب‌شده از مخازن هیدروکربنی موجود شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه شده است.

محمدی با تأکید بر اینکه تمامی منابع نفتی در مخازن قابل برداشت نیست، گفت: به‌واسطه فناوری‌های در دسترس، ضریب بازیافت در گستره فعالیت این شرکت به‌طور میانگین حدود ۲۸ درصد است، اما با فناوری‌هایی روز و انجام اقدام‌های افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR) این مقدار قابلیت افزایش خواهد داشت.

وی افزود: باید توجه داشت که افزون بر بحث فناوری، مقدار استخراج نفت از مخازن به ویژگی‌های طبیعی هر مخزن نیز بستگی دارد.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران با ۴۵ میدان نفتی در گستره‌ای افزون بر ٧٠ هزار کیلومتر مربع در محدوده پنج استان جنوب و جنوب غرب کشور، حدود ۸۰ درصد نفت خام و ۱۶ درصد گاز کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی میدان‌های بزرگی همچون اهواز، گچساران، مارون، آغاجاری، کرنج و پارسی و بی‌بی‌حکیمه قرار دارند.

کد خبر 320258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =