۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
  • کد خبر: 320449
بیستمین نشست وزارتی اوپک پلاس آغاز شد

بیستمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ۲۳ عضو ائتلاف اوپک پلاس امروز (چهارشنبه، ۱۰ شهریورماه) در شرایطی گرد هم آمدند که آمریکا، اوپک و متحدانش را برای افزایش تولید نفت به‌منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین در این کشور تحت فشار قرار داده است، هرچند منابع مطلع می‌گویند با وجود این فشار تغییری در برنامه ائتلاف اوپک پلاس داده نمی‌شود.

کمیته فنی اوپک پلاس (JTC) هم که پیش از دیدار وزیران ائتلاف اوپک پلاس ارزیابی خود را از عوامل بنیادین بازار ارائه می‌دهد در نشست دیروز خود پیش‌بینی کرد بازار نفت امسال ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه خواهد داشت، اما در سال ۲۰۲۲ با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود.

این کمیته انتظار دارد تقاضای جهانی نفت امسال طبق پیش‌بینی قبلی این کمیته ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز و در سال آینده ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

ائتلاف اوپک پلاس پس از مذاکرات نفس‌گیر و بدون نتیجه در نشست هجدهم، در نوزدهمین نشست توافق کردند مجموع تولید اعضا از ماه اوت ۲۰۲۱ ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تسهیل ‌شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نشست امروز اوپک پلاس بر تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف تأکید خواهد کرد و تغییری در برنامه عرضه نفت در ماه سپتامبر ایجاد نخواهد شد، با این وجود باید صبر کرد؛ اوپک پلاس در نشست‌های اخیر نشان داده غیرقابل پیش‌بینی است.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰ به میزان ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 320449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =