۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
  • کد خبر: 321048
اوپک ۶۱ ساله شد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ۶۱ سال پیش در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی طی کنفرانسی در بغداد متولد شد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، اوپک به افتخار تجلیل از تاریخ و میراث غنی و منحصربه‌فرد این سازمان در شصت‌ویکمین سالروز تأسیس این سازمان نائل آمده و این فرصتی برای تأمل در گذشته و نگاهی به آینده این نهاد بین‌المللی است.

۶۱ سال پیش و در کنفرانسی که طی روزهای ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی در بغداد با حضور نمایندگان پنج کشور تولیدکننده نفت برگزار شد، اوپک پا به عرصه حیات گذاشت. فواد روحانی از ایران، طلعت الشیبانی از عراق، احمد سید عمر از کویت، عبدالله الطریقی از عربستان و خوان پابلو پرز آلفونزو از ونزوئلا نمایندگان این کشورها بودند.

با نگاهی به گذشته، ممکن است به نظر برسد که تشکیل این سازمان اجتناب‌ناپذیر بوده است، در حالی که هریک از اعضای بنیانگذار اوپک با اهداف، انتظارها و اولویت‌های متفاوتی وارد بغداد شدند، آنها تشخیص دادند که منافع مشترک بر هر گونه اختلافی پیشی گرفته است. آنها به این نتیجه رسیدند که همکاری همیشه نتایج بهتری در پی دارد و اتحاد منبع قدرت است.

این روحیه هر فصل از تاریخ اوپک را تحت تأثیر قرار داده است، تأسیس این سازمان نتیجه همکاری، گفت‌وگو و سازش بوده و این مسئله به وضوح در رویکرد اجماعی اوپک و همه موفقیت‌های این سازمان در ۶۱ سال اخیر مشخص است.

روح نشست بغداد به‌تازگی در تلاش‌های جمعی کشورهای عضو اوپک و ۱۰ کشور تولیدکننده نفت غیراوپک برای پاسخگویی به کاهش شدید تقاضای نفت ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا احیا شده، فرآیند «توافقنامه همکاری» با الهام از چشم‌انداز بنیانگذاران اوپک، در ۱۸ ماه اخیر نقشی اساسی در بهبود بازارهای جهانی نفت داشته است.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک به مناسبت شصت‌ویکمین سالروز تأسیس این سازمان گفت: جهان از سال ۱۹۶۰ به طرز غیرقابل تصوری تغییر کرده است. چالش‌هایی که کشورهای عضو ما در سال ۱۹۶۰ با آن روبه‌رو بودند بسیار متفاوت از امروز بود.

وی ادامه داد: با این حال، در همه لحظه‌های متلاطم شصت‌ویک سال اخیر، تعهد اوپک به همکاری بین‌المللی، گفت‌وگو و انجام اقدام‌های مسئولانه همسو با منافع تولیدکنندگان  و مصرف‌کنندگان نفت و اقتصاد جهانی بی‌وقفه بوده است.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: در «روز اوپک» از تلاش خستگی‌ناپذیر نسل‌های مختلف سران دولت‌ها، وزیران، فرمانداران و دیگر کارشناسان بلندپایه خارج و داخل دبیرخانه، دبیران کل، مدیران و کارکنان حوزه‌های مرتبط که همه آنها نقش مهمی در موفقیت‌های این سازمان ایفا کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

شصت‌ویک سال پس از تأسیس اوپک، تمرکز این سازمان همچنان تعادل و ثبات بازار نفت است و گفت‌وگو میان همه ذی‌نفعان صنعت انرژی را به‌ویژه از طریق توافقنامه و منشور همکاری ترویج می‌دهد و در جست‌وجوی یافتن راه‌حل‌هایی برای بعضی از چالش‌های اصلی پیش روی بشر مانند آب و هوا، توسعه پایدار و کاهش فقر انرژی است.

کد خبر 321048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =