۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
  • کد خبر: 321982
سقوط ارزش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۲۰

ارزش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، آمار ارائه‌شده در بولتن آماری سالانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز پنجشنبه (هشتم مهرماه) نشان داد ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل فروپاشی تقاضا و قیمت‌ها با شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار سقوط کرد.

بر اساس آمار منتشرشده در این بولتن، ارزش مجموع صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۱ میلیارد دلار رسید، این رقم در سال ۲۰۱۹، ۵۶۲ میلیارد دلار بود.

تقاضا و قیمت‌های نفت در سال گذشته میلادی، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت و شکست توافق اوپک و روسیه (متحد اصلی این سازمان) در مارس سال ۲۰۲۰ درباره نحوه واکنش به کاهش مصرف ناشی از محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار کرونا و محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، سبب تشدید کاهش قیمت‌ها شد.

هنگامی که ائتلاف اوپک و متحدانش (از جمله روسیه) به توافق رسیدند، مقدار عرضه نفت به بازار را به‌طور قابل توجهی کاهش دادند و این مسئله سبب کاهش ارزش صادرات آنها و بهبود قیمت‌های نفت – پس از سقوط بی‌سابقه در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ – شد.

براساس بولتن آماری سالانه اوپک، میانگین ارزش اسمی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۰ به ۴۱ دلار و ۴۷ سنت برای هر بشکه رسید که کمتر از ۶۴ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه در سال ۲۰۱۹ بود. این رقم نشان‌دهنده کاهش ۲۲ دلار و ۵۷ سنتی قیمت هر بشکه نفت (معادل ۳۵.۲ درصد) بود. سطح نوسان قیمت۱۲ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه معادل ۳۰.۳ درصد نسبت به میانگین سالانه بود.

در نتیجه ارزش صادرات نفت اوپک که در بسیاری از موارد منبع اصلی و ضروری درآمدهای دولتی اعضای اوپک است، سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به مقدار چشمگیری کاهش یافت.

کد خبر 321982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =