بیست‌ویکمین نشست اوپک‌پلاس دقایقی پیش آغاز شد

بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در حالی امروز (دوشنبه، ۱۲ مهرماه) به‌صورت ویدئو کنفرانس گرد هم آمدند که قیمت نفت در فاصله دو نشست این ائتلاف به بالاترین سطح در سه سال اخیر رسید و ششم مهرماه (۲۸ سپتامبر)  از ۸۰ دلار برای هر بشکه گذشت؛ قیمتی که با واکنش کاخ سفید همراه شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید فردای ثبت بالاترین قیمت نفت در سه سال اخیر (۲۹ سپتامبر) اعلام کرد: کاخ سفید همچنان با اوپک درباره قیمت نفت مذاکره می‌کند و همه ابزارهای ممکن برای رسیدگی به این مسئله در حال بررسی است. کاخ سفید در ماه اوت نیز نگرانی خود را نسبت به قیمت‌های بالای نفت اعلام کرده بود.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان دهند.

محتمل‌ترین نتیجه دیدار امروز وزیران اوپک پلاس ادامه توافق کنونی است، اما سناریوهایی همانند افزایش تولید به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز برای یک ماه هم مطرح است که احتمال اجرایی شدن آن در ماه اکتبر به‌دلیل آنکه اوپک‌پلاس در نشست ماه سپتامبر درباره تولید این ماه تصمیم (افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید) گرفته، صفر است.

اگر قرار باشد عرضه ائتلاف اوپک پلاس افزایش یابد باید منتظر این افزایش در ماه نوامبر بود.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹ (کرونا)، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 322127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =