۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
  • کد خبر: 322167
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به بوشهر در چهل و سومین روز کاری، تداوم انتصاب‌ها در صنعت نفت، معارفه مدیران جدید شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران در تهران و اهواز، ثبت بالاترین قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ پس از نشست اوپک پلاس و بحران گاز در جهان را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ششمین برنامه‌ کاری: وزیر نفت در ادامه سفرهای دوره‌ای و در چهل و سومین روز کاری خود به شهرستان جم در استان بوشهر رفت و ضمن بازدید از تأسیسات این منطقه اعلام کرد: با توجه به افت فشار میدان‌های گازی به حدود ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۶ تا ۸ سال آینده برای حفظ و نگهداشت تولید گاز نیاز است. اوجی همچنین در شورای اداری این شهرستان حاضر شد و ضمن تبیین برنامه‌های وزارت نفت برای نیروی انسانی پاسخگوی مهم‌ترین دغدغه‌های مردمِ شهرستان جم شد. وزیر نفت این را هم گفت که برای استان بوشهر ۳۶۰ پروژه در بخش‌های مختلف آموزشی، رفاهی، فرهنگی، راه و طرح‌های هادی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان تعریف شده که بی‌سابقه بوده است. بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز هم که وزیر نفت را در این سفر همراهی می‌کرد، گفت: وزارت نفت بالاترین اعتبار اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی را به استان بوشهر اختصاص داده است.

تداوم انتصاب‌ها در صنعت نفت: انتصاب‌ها، این هفته هم در صنعت نفت ادامه یافت. وزیر نفت نخستین روز این هفته (۱۰ مهرماه) محمدجواد باوند را به‌عنوان دستیار وزیر در امور فروش نفت، میعانات گازی و فرآورده‌ها و نظارت بر شرکت نیکو و در حکمی دیگر علیرضا ضیغمی را به‌عنوان «مشاور وزیر در امور محوله از جمله نظارت بر فروش اموال و دارایی‌های بابک زنجانی» منصوب کرد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم این هفته با صدور سه حکم علیرضا دانشی را به‌عنوان سرپرست شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، عبدالله عذاری اهوازی را به‌عنوان سرپرست شرکت نفت و گاز اروندان و علیرضا مهدی‌زاده را به‌عنوان سرپرست شرکت نفت فلات قاره ایران منصوب کرد. خجسته‌مهر همچنین در سه پیام جداگانه از زحمات احمد محمدی، مدیرعامل سابق شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا سلمان‌زاده، مدیرعامل سابق شرکت نفت فلات قاره ایران و جهانگیر پورهنگ، مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز اروندان قدردانی کرد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز این هفته ساجد کاشفی را به‌عنوان مشاور و رئیس دفتر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد.

احیای سمت‌های سازمانی در صنعت نفت: احیای سمت‌های سازمانی حذف‌شده در سطح صنعت نفت عنوان موضوعی بود که این هفته سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به اظهار نظر درباره آن پرداخت. مهدی علی‌مددی گفت: عمده اقدام‌های زیربنایی برای احیای ۱۰ هزار سمت سازمانی حذف‌شده در سطح صنعت نفت انجام شده و احیای این سمت‌ها در شرف نهایی شدن است. مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در نشستی با مدیر و رؤسای واحد مدیریت ساختار شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: احیای سمت‌های حذف‌شده سازمانی، کمک می‌کند تا با توان مدیریتی و تجربه نیروهای در حال کار و انگیزه بیشتر سازمانی، رشد و بهره‌وری در مجموعه را افزایش داد.

معارفه مدیران جدید در تهران و اهواز: آیین تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و سرپرست جدید شرکت نفت فلات قاره ایران در تهران و مدیرعامل پیشین و سرپرست جدید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان در اهواز برگزار شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و سرپرست جدید شرکت نفت فلات قاره ایران بر ضرورت تولید حداکثری در این شرکت تأکید و عنوان کرد: مدیران باید بدانند وقتی مسئولیت به آنان واگذار شده است، قرار نیست وارد هتل‌ پنج‌ستاره شوند، بلکه باید کفش پولادین بپوشند تا بتوانند در این عرصه کار را به‌خوبی پیش ببرند. خجسته‌مهر این را هم گفت که وقتی می‌گوییم نفت را سر سفره مردم بیاوریم، لزوماً به این معنا نیست که درآمد حاصل از فروش نفت را به مردم دهیم، بلکه باید فضا را برای بهره‌مندی مردم مساعد کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین امروز (۱۶ مهرماه) در آیین تودیع و معارفه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز عنوان کرد که نخستین انتظاری که از این شرکت داریم افزایش ظرفیت تولید نفت به مقدار زمان پیش از تحریم‌هاست و در شرکت نفت و گاز اروندان هم ابراز امیدواری کرد که با کمک یکایک کارکنان این شرکت جشن تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت در منطقه برگزار شود.

نشست اوپک پلاس، پرواز قیمت نفت و گاز: بیست‌ویکمین نشست اوپک پلاس شنبه این هفته (۱۲ مهرماه) برگزار شد، نشستی که موافقت ۲۳ کشور عضو را با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید در ماه نوامبر به همراه داشت. جواد اوجی، وزیر نفت پس از این نشست در واکنش به افزایش قیمت گاز در جهان عنوان کرد: ایران آماده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به رفع بحران انرژی در جهان کمک کند و توصیه من به تصمیم‌گیرندگان آمریکایی و اروپایی این است که از شرایط کنونی به‌وجودآمده درس عبرت بگیرند و برای کمک به فروکش کردن این بحران تحریم‌های ایران را لغو کنند.

قیمت نفت اما در واکنش به تصمیم اوپک پلاس  که بدون توجه به فشار کاخ سفید و در کمتر از نیم ساعت گرفته شد روند صعودی در پیش گرفت و با گذشتن از ۸۲ دلار به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید. این قیمت البته پایدار نماند و در ادامه هفته در کانال ۸۰ دلار و بار دیگر در پایان هفته و برای لحظاتی از ۸۳ دلار گذشت.

روند افزایشی قیمت گاز در جهان هم این هفته ادامه یافت و روز سه‌شنبه (۱۳ مهرماه) بنا بر گزارش اویل پرایس به معادل ۲۰۵ دلار برای هر بشکه نفت رسید. سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر وضع بازار گاز را بحرانی دانست و بر تلاش تولیدکننده و مصرف‌کننده برای گام برداشتن به‌سوی پدیده انتقال انرژی تأکید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم عامل اصلی بحران گاز در اروپا را فرآیند انتقال به‌سوی انرژی‌های پاک عنوان کرد. حالا که بحث گاز مطرح است این خبر را هم اعلام کنیم که عراق در حال گفت‌وگو با یک شرکت خارجی فعال در حوزه انرژی برای اکتشاف گاز در صحرای غربی این کشور است.

سایر اخبار: فسادستیزی، اولویت نخست صندوق بازنشستگی صنعت نفت، تمایل شرکت‌های نفت و گاز روسیه برای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران، لزوم راه‌اندازی سامانه الکترونیک حقوقی فراگیر در شرکت ملی گاز و معرفی علی صالح‌آبادی به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی دیگر اخبار در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آخرین وضع گازرسانی به استان کرمان قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود گزارش «گازرسانی به پهناورترین استان ایران به کجا رسید؟» را بخوانید.

کد خبر 322167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =