افزایش ۵۰۰ درصدی گازبها در انگلیس/ شکاف بی‌سابقه بین عرضه و تقاضای گاز در بریتانیا

مجری شبکه ملی برق انگلیس در گزارشی از افزایش ۵۰۰ درصدی گازبها از ابتدای سال ۲۰۲۱ خبرداد و اعلام کرد که با توجه به شکاف بیش از روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعبی بین عرضه و تقاضای گاز، در زمستان امسال با افزایش تقاضا و محدودیت عرضه برق روبه‌رو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، اپراتور شبکه ملی برق بریتانیا (NG.L) روز پنجشنبه (۱۵ مهرماه) درباره چشم‌انداز گاز زمستانی خود مدعی شد که بریتانیا ظرفیت کافی را برای پاسخگویی به تقاضای زمستان امسال دارد، این در حالی است که اپراتور سیستم برق این کشور درباره محدودیت منابع برق هشدار داد.

این گزارش چشم‌انداز گاز پس از آن منتشر شد که قیمت گاز بریتانیا برای نخستین بار در هفته جاری از سه پوند (چهار دلار) به ازای هر ترم (واحد گرمایشی گاز که معادل ۱۰۰ هزار بی‌تی‌یو است) فراتر رفت و از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافت.

قیمت بالای گاز قیمت برق را نیز افزایش داده، زیرا حدود ۴۰ درصد از تولید برق بریتانیا وابسته به گاز است.

بر اساس گزارش چشم‌انداز گاز زمستانی شبکه ملی برق، مجموع  تقاضای گاز انگلستان ۴۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است. این مقدار کمی کمتر از پنج زمستان گذشته است که بین ۵۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب تا ۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب متغیر بود. در این چشم‌انداز حداکثر تقاضا ۵۰ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که اپراتور سیستم برق شبکه ملی که از نظر قانونی بخش جداگانه‌ای در شبکه ملی برق است، در گزارشی مجزا اعلام کرد که بریتانیا در زمستان امسال با افزایش تقاضا و محدودیت ظرفیت روبه‌رو می‌شود.

تفاوت بین اوج عرضه و تقاضای گاز به ۱۰۴ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، این رقم در زمستان گذشته روزانه ۷۹ میلیون مترمکعب بود.

بریتانیا و شمال غرب اروپا در حال رقابت با آسیا برای خرید محموله‌های گاز طبیعی مایع شده (LNG) از دیگر نقاط جهان هستند.

کد خبر 322257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =