بحران کمبود گاز اروپا در نبود توافق بلندمدت با روسیه ریشه دارد

رئیس‌جمهوری صربستان اعلام کرد که دلیل اصلی بحران گازی اروپا بازماندن کشورهای اروپایی از دستیابی به توافقی بلندمدت با روسیه است.

به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر ووچیچ روز شنبه (۱۷ مهرماه) اعلام کرد که دلیل اصلی بحران گاز این است که کشورهای اروپایی در زمانی که باید قراردادی بلندمدت برای تأمین گاز از روسیه امضا نکرده‌اند.

وی گفت: آنچه سبب افزایش قیمت‌ها شده، ابتدا عوارض جدید کربن، سپس کمبود گاز (زیرا چینی‌ها همه محموله‌های ال‌ان‌جی را می‌خرند) و در آخر این است که بیشتر کشورها هم‌زمان با رهایی از بحران ویروس عالم‌گیر کرونا، سعی می‌کنند برای بهبود رشد اقتصادی، گاز را با کمترین قیمت ممکن برای صنایع خود تهیه کنند.

رئیس‌جمهوری صربستان افزود: چینی‌ها در آن زمان گاز وارد می‌کردند، اما با روس‌ها قرارداد بلندمدت امضا نمی‌کردند، زیرا عرضه کننده دیگری وجود نداشت و تنها گزینه روسیه بود. ۱۰ سال است که این حرف‌ها را می‌شنوم، اما خوشبختانه هرگز به آنها گوش نداده‌ام.

ووچیچ گفت: اروپایی‌ها نتوانستند قراردادهای بلندمدت با روس‌ها امضا کنند و در حالی که قیمت گاز از ۴۰۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار رسید، بدون گاز ماندند، سپس ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بیانیه‌ای صادر کرد و قیمت به ۸۰۰ دلار رسید، اما یک روز بعد دوباره افزایش یافت و به ۱۲۰۰ دلار به ازای هزار مترمکعب رسید.

وی افزود: این قیمت‌ها معمول نیستند، صربستان در حال مذاکره با روسیه برای خرید گاز با قیمت پایین‌تر است.

یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه (۱۵ مهرماه) در صربستان گفته بود مسکو امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۱ به توافقی بلندمدت در زمینه تأمین گاز با صربستان برسد.

کد خبر 322372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =