۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
  • کد خبر: 322507
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به استان فارس، اعلام خبرهای خوب از تهاتر نفت در آینده نزدیک، پیگیری وعده‌های اوجی در جم، تداوم انتصاب‌ها در نفت، افزایش مصرف گاز در کشور، تازه‌ترین گزارش اوپک و افزایش ۲۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

فارس، هفتمین مقصد: جواد اوجی، وزیر نفت پنجشنبه این هفته (۲۲ مهرماه) و در جریان سفر به استان فارس از این استان به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی کشور نام برد و اعلام کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم در بخش فشارافزایی و توسعه میدان‌های گازی استان فارس ۴ میلیارد و ۵۰۰ ملیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. اوجی در  بازدید از پالایشگاه گازی فراشبند بیان کرد: این قول را می‌دهیم که در سه تا چهار سال آینده، ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی میدان آغار در مرحله دوم ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و ظرفیت تولید روزانه گاز پالایشگاه فراشبند از رقم کنونی ۴۲ میلیون مترمکعب به ۶۵ میلیون مترمکعب می‌رسد. وزیر نفت همچنین از تخصیص ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای طرح‌های مسئولیت اجتماعی، اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح جاده عسلویه - جم، اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۵۰ پروژه رفاهی، تضمین تأمین خوراک پتروشیمی‌های فیروزآباد، داراب، جهرم و فسا و گازرسانی به همه روستاهای استان فارس تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ خبر داد. اوجی این را هم گفت که تا نیمه نخست سال آینده، استان فارس جزو استان‌های سبز گازرسانی کشور می‌شود و هیچ روستایی در این استان از نعمت گاز بی‌بهره نمی‌ماند. فارس هفتمین مقصد وزیر نفت در چهل‌ونهمین روز کاری بود.

تهاتر، فروش نفت و بانک‌مرکزی: وزیر نفت که یکشنبه این هفته (۱۸ مهرماه) مهمان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود پس از پایان این نشست بیان کرد: به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفت خام و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود. وی همچنین برای چندمین بار پس از برعهده گرفتن مقاوم وزارت اعلام کرد: آماده پذیرایی و استقبال گرم از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز هستیم. حالا که بحث تهاتر مطرح شد این را هم بگوییم که سیدمحسن قمصری، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت موفقیت  فروش نفت به روش تهاتر را در گرو همکاری وزارت نفت و بانک مرکزی دانست و گفت: بانک مرکزی باید مجاب و متقاعد شود که این روش به نفع کشور و منافع ملی است و با تمام قدرت وارد میدان شود.

پیگیری وعده‌های اوجی در جم: هیئتی ۱۲ نفره به ریاست مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت پیرو وعده وزیر نفت در شهرستان جم دوشنبه این هفته (۱۹ مهرماه) عازم عسلویه شد. سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همسو با این موضوع از حل بعضی مشکلات کارکنان شهرستان جم در ظرف مدت کوتاهی از دستور وزیر نفت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که نتیجه نشست‌ کارکنان با هیئتی ۱۲ نفره دستاورد خوبی برای کارکنان به همراه داشته باشد. حالا که بحث منابع انسانی مطرح است این خبر را هم به نقل از مهدی علی‌مددی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت اعلام کنیم که وضع پرداخت فوق‌العاده‌های کارکنان قراردادی مدت‌موقت وزارت نفت با ابلاغ اداره‌ کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی و پیگیری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، ساماندهی شد.

تداوم انتصاب‌ها: انتصاب‌ها در صنعت نفت این هفته هم ادامه داشت. وزیر نفت در حکمی وحیدرضا زیدی‌فرد را به‌عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری، عبدالحسین بیات، رئیس ‌هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت در حکمی عباس حاجی‌صادق را به‌عنوان رئیس صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در حکمی رضا نوشادی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در احکامی وحید عبیری را به‌عنوان مشاور و رئیس دفتر معاون وزیر و مدیرعامل و دبیر هیئت مدیره در شرکت ملی پالایش و پخش، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلی تهرانی را به‌عنوان مسئول شورای اقامه نماز و امور روحانیون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و محمودرضا افشاریان را به‌عنوان سرپرست بازرسی و پاسخگویی به شکایات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منصوب کردند.

واقعیت تازه از بخش اکتشاف: عملیات اجرایی پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی دشت‌کوه این هفته آغاز و قرار است با بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مدت زمان ۲۴ ماه اجرا شود. سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در آیین آغاز به‌کار این عملیات اجرایی عنوان کرد: واقعیت این است که به نظر می‌رسد دیگر میدان بزرگی برای کشف نداریم و هرچه جلوتر می‌رویم کشف منابع سخت‌تر می شود؛ در این مسیر داده‌های ژئوفیزیکی می‌تواند در تسریع پیشبرد اهداف اکتشافی بسیار مؤثر باشد.

افزایش مصرف و هشدارهای گازی: محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این هفته اعلام کرد موفق شدیم ۴ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی را در مناطق شمال و شمال‌ شرق کشور در مخازن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه با موفقیت انجام دهیم که این موضوع می‌تواند ما را در فصل زمستان بسیار یاری‌ دهد وی این را هم گفت که مصرف روزانه گاز طبیعی در نیمه نخست مهرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.  هم‌زمان با کاهش دمای هوا غلامرضا بهمن‌نیا، رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران نسبت به کنترل سلامت دودکش بخاری‌ها به‌منظور جلوگیری از گازگرفتگی هشدار داد. این هفته همچنین مجید چگنی، معاون وزیر نفت  در امور گاز بر هوشمندسازی کنتورهای گاز تأکید کرد.

گزارش تازه اوپک و قیمت نفت: گزارش ماه اکتبر اوپک این هفته منتشر شد که بر اساس آن تولید روزانه اعضای این سازمان در ماه سپتامبر ۴۸۶ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۷ میلیون و ۳۲۸ هزار بشکه رسید، بر اساس این گزارش تولید نفت ایران نیز در این ماه ۲۲ هزار بشکه افزایش یافت و از ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه در روز گذشت.  قیمت سبد نفتی اوپک هم پایان این هفته از ۸۲ دلار برای هر بشکه گذشت و قیمت وست تگزاس اینترمدیت هم دوشنبه این هفته از ۸۰ دلار گذشت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ بوده است. صندوق بین‌المللی پول هم‌زمان با این افزایش قیمت اعلام کرد که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ نسبت به پارسال ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و به ۶۵ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه می‌رسد. کاخ سفید هم دوشنبه (۱۹ مهرماه) با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت اعلام کرد که کاخ سفید از درخواست‌های خود از کشورهای تولیدکننده نفت برای حمایت بیشتر از بهبود اقتصاد جهانی حمایت می‌کند. تغییر نام قطر پترولیوم به «قطر انرژی» و افزایش ۵۰۰ درصدی گازبها در انگلیس از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته منتهی به ۲۳ مهرماه بوده است.

سایر اخبار: برگزاری نشست پیگیری تأمین سوخت زمستانی با حضور وزیر نفت، افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در سبد سوخت نیروگاهی، ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس‌جمهوری و موافقت اوجی با استخدام محمدرضا گرایی در وزارت نفت از دیگر اخبار در هفته جاری بوده است.

کد خبر 322507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =