۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
  • کد خبر: 322993
جلوگیری از افت تولید گاز در تنگ‌بیجار

با تعمیر چاه شماره ۳ میدان گازی تنگ‌بیجار، از افت روزانه بیش از یک‌ میلیون مترمکعب گاز در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب جلوگیری شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، علی رضایی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با اعلام اینکه عملیات تعویض تاج چاه شماره ۳ تنگ‌بیجار بدون حضور دکل تعمیراتی با موفقیت انجام شده، گفت: عملیات تعمیراتی تاج چاه یادشده در حداقل زمان ممکن و با صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای به انجام رسیده است.

وی افزود: متخصصان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با رعایت کامل الزامات ایمنی و به حداقل رساندن مخاطره‌ها بالا در انجام این عملیات که نیاز به استقرار دکل حفاری دارد، موفق به تعویض تاج چاه شدند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب  با بیان اینکه در صورت استقرار دکل حفاری، نیاز به خارج کردن چاه از مدار تولید به‌مدت دست‌کم سه ماه و از دسترس خارج شدن حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در آستانه فصل زمستان بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه در این عملیات با تأمین کالا از منابع داخلی شرکت و عدم آماده‌سازی محوطه برای استقرار و برپایی دکل که مستلزم صرف هزینه‌های چند میلیارد تومانی بود، اقدام شایسته‌ای انجام شد.

رضایی با تقدیر از گروه‌های ستادی و عملیاتی در انجام این تعمیرات گفت: این عملیات با برنامه‌ریزی و اجرای مدیریت امور فنی و خدمات فنی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب با هماهنگی امور فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و همکاری گروه‌های فنی بخش خصوصی، شرکت حفاری شمال، شرکت نفت و گاز شرق و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب انجام شد.

مرکز بهره‌برداری تنگ‌بیجار و کمانکوه با تأمین بخشی از گاز غرب کشور در فصل سرما در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. فاز اول این مرکز در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این مرکز فرآورش روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز است که پس از جمع‌آوری، به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و میعانات گازی نیز با یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می‌شود.

کد خبر 322993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =