گازبهای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف چگونه محاسبه می‌شود؟

سال ۱۳۹۹ هم‌زمان با آغاز فصل سرد و به‌دلیل افزایش بی‌رویه مصرف گاز طبیعی در کشور، نهادهای حاکمیتی از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی بر آن شدند که قوانینی برای اصلاح الگوی مصرف، تشویق مشترکان برای کاهش مصرف گاز طبیعی و اعمال جریمه مشترکان پرمصرف تصویب کنند.

به گزارش شانا، همسو با این موضوع هیئت وزیران مصوبه‌ای را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که براساس آن گازبهای مشترکان خانگی کم‌مصرف و پرمصرف طبق اقلیم و الگوی مصرف کاهش و افزایش می‌یابد که جزئیات آن را می‌توانید اینجا ببینید.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی هم اسفندماه پارسال قانونی را برای اجرایی شدن در سال ۱۴۰۰ تصویب کرد که براساس آن تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم را رایگان کرد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰، با بند الحاقی ۳ از تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که در این بند الحاقی آمده است: «وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف‌اند در سال ۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوارهای محروم (از جمله افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی تعیین شود.»

طبق این مصوبه مقدار افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم‌مصرف را جبران کند و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

گاز طبیعی برای ۳۰ درصد مشترکان رایگان می‌شود

محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا گفت که مصوبه تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده شامل ۳۰ درصد صورت‌حساب‌های صادره می‌شود.

این موضوع اما آن‌قدر اهمیت یافته که جواد اوجی، وزیر نفت به‌تازگی اعلام کرده است قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف بدون شک افزایش می‌یابد، اما برای مشترکانی که در سقف الگو و مطابق جدول‌های شرکت ملی گاز ایران مصرف کنند، همانند گذشته خواهد بود.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم با اشاره به این موضوع تأکید کرده که افزایش گازبها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند اعمال خواهد شد و گازبها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ‌شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه می‌شود.

کد خبر 337796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =