برگزاری رزمایش استانی سطح ۳ در پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با عنوان آتش فورانی ناشی از نشت گاز سمی سطح ۳ استانی در این پالایشگاه خبر داد.

به گزارش شانا، روح‌الله نوریان در این باره گفت: پالایشگاه‌های گازی به‌دلیل داشتن شرایط عملیاتی و تجهیزات ویژه و ماهیت عملکردی راهبردی همواره آبستن حوادث پرشمار فنی و عملیاتی مانند خطای انسانی، خوردگی تجهیزات و ... هستند که برگزاری این‌گونه رزمایش‌ها می‌تواند از بروز حوادث احتمالی جلوگیری و آمادگی واحدها را برای پیشگیری چند برابر کند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها، جلوگیری از نشت گاز و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در واحدهای عملیاتی است، تصریح کرد: آمادگی لازم باید برای مقابله و واکنش در شرایط راهبردی وجود داشته باشد تا بتوان به شکل موثری آسیب‌های احتمالی وارده به کارکنان و خسارت‌ها را به تأسیسات به حداقل و تاب‌آوری و تولید پایدار را به مرز حداکثری رساند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه این رزمایش طوری طراحی شده که تنها امکانات و تجهیزات خود پالایشگاه جوابگوی انجام عملیات نباشد، افزود: ۱۵ گروه عملیاتی وظیفه برگزاری رزمایش آتش فورانی را برعهده داشتند که از این تعداد هشت گروه داخل  این واحد صنعتی و هفت گروه خارج از مجموعه بودند و در مجموع بیش از ۱۰۰ نفر در اجرای این رزمایش استانی مشارکت داشتند.

نوریان ارزیابی گروه‌های عملیاتی از جمله مجموعه اچ‌اس‌ئی، ایمنی، حراست، بسیج، بهره‌برداری، آتش‌نشانی و واحدهای پشتیبانی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری رزمایش آتش فورانی دانست و اظهار کرد: انجام رزمایش‌هایی در چنین سطحی سبب می‌شود که همه واحدها در وقوع حوادث آمادگی لازم را داشته باشند.

وی تأکید کرد: آمادگی رویارویی با تهدید در شرایط اضطرار، ارزیابی گروه مدیریت پالایشگاه و ارزیابی هماهنگی میان شرکت پتروشیمی ایلام و دستگاه‌های امدادی استان مانند هلال احمر، فوریت‌های پزشکی، تمرین واکنش در شرایط اضطراری برای کسب آمادگی بیشتر برای رویارویی با شرایط اضطراری واقعی و تصمیم‌گیری بهینه و به‌موقع اعضای کمیته مدیریت شرایط اضطراری در این شرایط از اهداف برگزاری این رزمایش بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: ارزیابی آمادگی و هماهنگی واحدهای عملیاتی با دیگر واحدهای فرآیندی ایمنی و آتش‌نشانی، درمانگاه طب صنعتی، حراست، بسیج، هماهنگی بیشتر میان پالایشگاه با اداره‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های برون‌سازمانی و سنجش تناسب و کفایت برنامه‌های تدوین‌شده همسو با آموزش‌های داده شده برای مقابله با شرایط اضطراری از دیگر اهداف برگزاری این رزمایش بود که خوشبختانه با برگزاری آن به این اهداف دست یافتیم.

نوریان تصریح کرد: چهار گروه ارزیاب داخلی پالایشگاه گاز ایلام و خارج از مجموعه در پایان این رزمایش گزارش نقاط ضعف و قوت مانور آتش فورانی را تحلیل و بررسی کردند.

براساس این گزارش، این رزمایش با حضور استاندار، رئیس پدافند شیمیایی کشور، معاون سیاسی امنیتی، فرماندار چوار، جانشین انتظامی استان، اداره کل اطلاعات استان، سپاه استان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان ایلام در محل پالایشگاه گاز ایلام برگزار شد.

کد خبر 348296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =