بیست‌ودومین نشست اوپک‌پلاس آغاز به‌کار کرد

بیست‌ودومین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس در حالی امروز (پنجشنبه، ۱۳ آبان‌ماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس گرد هم آمده‌اند که قیمت نفت در فاصله دو نشست این ائتلاف به بالاترین رقم طی چند سال اخیر رسید و در سوم آبان‌ماه (۲۵ اکتبر) از ۸۶ دلار برای هر بشکه (برنت) عبور کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌زمان با رشد قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد در گلاسکوی اسکاتلند بیان کرد: نگاهی به قیمت‌های نفت بیندازید؛ به‌دلیل امتناع روسیه و کشورهای عضو اوپک از تولید بیشتر نفت، هزینه‌های سوخت بالاست.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش و به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان دهند.

اعضای کلیدی اوپک و متحدانش با وجود اعتراض‌های بایدن که مورد حمایت هند و ژاپن است، تا پیش از آغاز نشست نشانی از تسلیم بروز نداده‌اند و برخی از وزرای عضو اوپک مانند عراق و کویت اعلام کردند که به برنامه افزایش تدریجی تولید ماهانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز پایبند می‌مانند.

با این حال باید تا پایان نشست اعضای این ائتلاف صبر کرد. آیا اوپک‌پلاس به توافق ماه ژوئیه ادامه خواهد داد؟ اگر اوپک‌پلاس تسلیم خواسته آمریکا شود، معلوم نیست چه میزان نفت بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای رضایت بایدن کفایت خواهد کرد؛ ۶۰۰  هزار بشکه یا ۸۰۰ هزار بشکه برای دسامبر!؟ باید منتظر پایان نشست ماند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹ (کرونا)، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 364243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =