رشد منفی سرمایه‌­گذاری­ در سوخت­‌های فسیلی امنیت انرژی را تهدید می‌کند

رئیس هیئت‌عامل اوپک با ابراز نگرانی از رشد منفی سرمایه‌­گذاری­‌ها در سوخت‌های فسیلی گفت: برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم صورت گیرد، به‌گونه‌­ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف‌­کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا در یکصد و پنجاه و نهمین نشست هیئت‌عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که سه­‌شنبه و چهارشنبه ( ۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه) با حضور نمایندگان کشورهای عضو اوپک پس از دو سال به‌صورت حضوری در وین برگزار شد، اظهار کرد: بازار نفت و انرژی جهان در شرایط کنونی با چالش‌­های بی­‌شماری روبه‌روست و با وجود آنکه واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در سطح جهانی در حال افزایش است، نابرابری شرایط واکسیناسیون در کشورهای فقیر و غنی به شکل گسترده­‌ای منجر به تفاوت شرایط مقابله با کرونا در نقاط مختلف جهان شده است.

وی افزود: در حالی که میزان واکسیناسیون در برخی کشورها به بالاتر از ۸۰ درصد رسیده، این رقم در بعضی دیگر از کشورها کمتر از ۱۰ درصد است و این موضوع به طولانی­‌تر شدن روند مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان منجر شده است.

نماینده ایران در هیئت­‌عامل اوپک با بیان اینکه همه­‌گیری کرونا در جهان به افزایش فشارها برای سرعت دادن به تحقق اهداف و برنامه­‌های گذار انرژی و اجرای مقررات زیست­‌محیطی منجر شده است، تصریح کرد: عواملی که نتیجه آن، تحول سریع در سیاست­‌های انرژی علیه منابع انرژی فسیلی به‌ویژه در زمینه سرمایه‌­گذاری برای توسعه برداشت از ذخایر فسیلی شده است.

زمانی‌­نیا با اشاره به نشست تغییر اقلیمی کاپ ۲۶ که در شهر گلاسکو اسکاتلند در حال برگزاری است، بر اهمیت تأثیر و نتایج تصمیم‌های این نشست برای آینده صنعت نفت و انرژی جهان تأکید کرد و گفت:  ما قویاً نگران این هستیم که رشد منفی سرمایه­‌گذاری‌­ها در حوزه سوخت‌­های فسیلی می‌­تواند به از دست رفتن امنیت انرژی در آینده جهان منجر شود و نوسانات اخیر بازارهای گاز، زغال‌سنگ و الکتریسیته نشانگر بخشی از این شرایط است.

وی گفت:  برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم انجام شود، به‌گونه­‌ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف­‌کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

نماینده ایران در هیئت‌عامل اوپک در این نشست از محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل و دبیرخانه اوپک برای تهیه به‌موقع و کامل گزارش‌­های نشست هیئت‌­عامل و همکاری با کشورهای عضو برای برگزاری این جلسه به‌صورت حضوری قدردانی کرد.

تصویب متن دستور نشست گذشته، پیگیری اجرای تصمیم‌های نشست پیشین هیئت عامل و تصمیم‌های نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، گزارش‌­های مالی سال ۲۰۲۱، برنامه کاری و بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲، گزارش دبیرکل از آخرین اقدام‌ها و فعالیت­‌های دبیرخانه در فاصله نشست قبل هیئت عامل (اردیبهشت ۱۴۰۰) تاکنون و دیگر مسائل تحقیقاتی و اداری دبیرخانه، در این نشست مطرح و از دبیرخانه خواسته شد گزارش‌­های مربوطه در هر بخش را ارائه کند. همچنین مقرر شد دبیرخانه اوپک اقدام‌های لازم متناسب با دیدگاه‌ها و ملاحظات ارائه شده از سوی اعضای هیئت‌عامل را در دستور کار قرار دهد و هیئت‌عامل اوپک را از نتایج اقدام‌های خود مطلع کند.

کد خبر 365479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =