۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
  • کد خبر: 386461
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به اتصال جایگاه‌های عرضه سوخت به سامانه هوشمند، اعلام سهمیه جبرانی بنزین، توافق اوپک‌پلاس، قدردانی وزیر نفت از سپاه پاسداران به پاس نجات نفتکش ایرانی و افزایش صد در صدی مصرف گاز را در گزیده‌های نفتی این هفته می‌خوانید.

اتصال همه جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت: کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۱۲ آبان‌ماه از اتصال کل ۴ هزار و ۶۰ جایگاه عرضه سوخت موجود در کشور به سامانه هوشمند سوخت و امکانپذیری عرضه بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در تمام جایگاه‌ها خبر داد. به این ترتیب، پس از هشت روز کار شبانه‌روزیِ حدود ۴۵۰ گروه عملیاتی در گستره ۳۷ منطقه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، همه جایگاه‌های سوخت به حالت عادی بازگشتند.

واریز سهمیه جبرانی در پایان آبان‌ماه: جواد اوجی، وزیر نفت هم از تصویب سهمیه جبرانی بنزین در دولت خبر داد و گفت: در پایان آبان‌ماه سهمیه جبرانی در کارت سوخت وسایل نقلیه شارژ می‌شود.
به گفته وی، این سهمیه ۱۷ مورد کاربردی دارد که در مهمترین این مصارف، سهمیه عادی سواری‌های شخصی که ۶۰ لیتر در ماه است، در پایان آبان‌ماه ۷۰ لیتر در نظر گرفته می‌شود و موتورسیکلت‌ها هم که ۵.۶ میلیون کارت فعال دارند به جای ۲۵ لیتر معمول ماهانه، ۳۰ لیتر در کارت سوخت‌شان شارژ خواهد شد. مجموع سهمیه جبرانی در نظر گرفته شده برای وسائل نقلیه که تخصیص می‌یابد نیز ۲۵۸ میلیون لیتر خواهد بود.

توافق اوپک‌پلاس: اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در بیست و دومین نشست خود توافق کردند که در ماه دسامبر نیز مطابق تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف، مجموع تولید روزانه اعضا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. پیشتر اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کرده بودند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند.

تاکید بر گذار آرام انرژی: این هفته، یکصد و پنجاه و نهمین نشست هیئت‌عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در وین برگزار شد و امیرحسین زمانی‌نیا، رئیس هیئت‌عامل اوپک در این نشست، با ابراز نگرانی از رشد منفی سرمایه‌گذاری‌ها در سوخت‌های فسیلی گفت: برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم صورت گیرد، به‌گونه‌ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

قدردانی از سپاه پاسداران: این هفته و به دنبال اطلاع‌رسانی موفقیت سپاه پاسداران در نجات نفتکش ایرانی در آب‌های دریای عمان، وزیر نفت در پیامی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

نفت نیازمند سرمایه: وزیر نفت این هفته بار دیگر بر ضرورت جذب سرمایه در صنعت نفت تاکید کرد و ضمن اشاره به نیاز سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های صنایع نفت و گاز کشور، گفت: اگر برای توسعه هزینه نشود در آینده به واردکننده تبدیل می‌شویم. وی در عین حال از افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور خبر داد و گفت: گزارش این دستاوردها را در نشستی با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز ارائه داده است.

اعلام وصول طرح نفتی در مجلس: صحبت از مجلس شد. این هفته، طرح رصد لحظه‌ای مقدار برداشت نفت‌خام و میعانات گازی نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. در مقدمه این طرح آمده است: برای رصد لحظه‌ای مقدار برداشت نفت‌خام و میعانات گازی از چاه تا نقطه تحویل به پالایشگاه‌ها و پایانه‌های صادراتی و موجودی مخازن در بنادر و پالایشگاه‌ها، همچنین موجودی فرآورده‌های نفتی در خطوط لوله و مخازن نیازمند سامانه‌ای دقیق برای مبارزه با فساد در این امور هستیم.

آمادگی برای تامین گاز زمستان: شرکت نفت و گاز پارس و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گاز ایران، از آمادگی کامل برای تامین سوخت زمستانی خبر داده‌اند. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس این هفته اعلام کرد عملیات تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی پایان یافته و این شرکت برای تولید روزانه گاز به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان امسال آماده است.

افزایش صد در صدی مصرف گاز: در عین حال، محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز با اشاره به افزایش صد در صدی مصرف گاز در سه هفته اخیر نسبت به مدت مشابه پارسال، اعلام کرد: قرار شده افزایش گازبها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند اعمال شود و گازبها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ‌شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه شود. این هفته پروژه گازرسانی به چهار روستای مرزی شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه نیز کلید خورد.

رسیدگی به مشکلات سرمایه انسانی: این هفته مهدی علی‌مددی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به خوزستان رفت و در نشست‌هایی مشترک با مدیران و روسای شرکت‌های تابعه مستقر در این استان، مشکلات و مسائل مبتلابه سرمایه انسانی صنعت نفت را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. وی در نشست با مدیران و روسای شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت و گاز اروندان، ملی حفاری ایران و گاز خوزستان، مشکلات کارکنان رسمی، قراردادی و ارکان ثالث را شنید و اعلام کرد که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در پی یکسان‌سازی نظام پرداخت حقوق و تسهیلات و همینطور رفع مشکلات کارکنان در کوتاه‌مدت است. علی‌مددی از موافقت وزیر نفت با ارائه فرصت دوباره استخدامی به فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت نیز خبر داد.

پاسخ به یک جنجال رسانه‌ای: شرکت نفت خزر در واکنش به مصاحبه رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با یکی از رسانه‌های داخلی با عنوان «روسیه اجازه برداشت از ۸ چاه گازی خزر را به ایران نمی‌دهد»، توضیحاتی ارائه داد و اعلام کرد: روابط نفتی ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته، همواره روابطی مطلوب و براساس منافع دو طرف بوده و بدیهی است ایران همواره در حوزه خزر، با قدرت و بر اساس منافع ملی به‌نحوی عمل می‌کند که ضمن حفظ استقلال و عزت کشور، روند فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای صنعت نفت بر اساس برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده و سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت ایران ادامه یابد. شرکت نفت خزر در جوابیه خود به خبرگزاری ایلنا به‌عنوان منبع انتشار این خبر، یادآور شد: موضوع اعلام شده در آن خبرگزاری مبنی بر وجود توافقی میان ایران و روسیه برای سلب اختیار روسیه از ایران برای برداشت از چاه‌های گازی در محدوده آبی کشور در خزر، مصداق نشر اکاذیب، کاملاً ‌بی‌پایه و در تضاد با اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. 

تقویت رویکرد مسئولیت اجتماعی در پتروشیمی: بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته از برنامه صنعت پتروشیمی برای تخصیص بیش از یک هزار میلیارد تومان بودجه به فعالیت‌های مسئولیت‌های اجتماعی در سال آینده خبر داد.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید به اجمال در جریان آغاز تا پایان بحران اخیر سوخت که به دنبال ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت رخ داد قرار بگیرید و بدانید این بحران چگونه در کوتاه‌ترین مدت مدیریت شد، خواندن گزارش «پایان! جایگاه‌های سوخت عملیاتی است» توصیه می‌شود.

کد خبر 386461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =