تأمین حداکثری گاز، اولویت تولیدی شرکت ملی نفت در آستانه زمستان است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اولویت‌های این شرکت در بخش تولید و توسعه را برشمرد و تأکید کرد که در شرایط کنونی، تولید حداکثری گاز به‌منظور تأمین سوخت زمستانی باید در اولویت کاری معاونت تولید و مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز این شرکت باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر دیروز (شنبه، ۱۵ آبان‌ماه) در آیین معارفه هرمز قلاوند به‌عنوان مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، گفت: این مدیریت باید با همکاری معاونت تولید شرکت ملی نفت ایران، همه تلاش خود را به‌کار گیرد تا برنامه تعهدشده نفت در بخش تولید نفت و گاز به‌ویژه تولید و تأمین گاز در فصل سرد سال محقق شود.

افزایش آمادگی تولید نفت

وی بر ضرورت افزایش آمادگی تولید نفت کشور به مقدار پیش از تحریم‌ها نیز تاکید کرد و افزود: اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در زمینه تولید و توسعه نفت و گاز در سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری می‌شود که در مرحله کوتاه‌مدت، همکاری تنگاتنگ مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت تولید و مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز و معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ضروری است.

پشتیبانی ویژه از تأسیسات فرسوده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همواره فعالیت‌ها باید به نحوی پیش رود که پیشرفت برنامه‌های نگهداشت و توسعه با وضع تولید همخوانی داشته باشد، بر ضرورت همکاری با شرکت‌های تابع برای تحقق برنامه‌های تولیدی نیز تأکید کرد و افزود: در مرحله میان‌مدت، باید به پشتیبانی لازم از تأسیسات توجه شود، به‌ویژه که بسیاری از تأسیسات ما در مناطق نفت‌خیز جنوب مستهلک و فرسوده شده‌اند و نیازمند مراقبت ویژه هستند.

الزام‌های تولید و توسعه

خجسته‌مهر حرکت همگام توسعه و تولید را برای به ثمر نشستن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت الزامی خواند و بر اجرای پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب بازیافت (IOR)، پیشبرد طرح‌های نمک‌زدایی، تکمیل توسعه بخش‌های باقیمانده میدان‌های توسعه‌یافته و توسعه میدان‌های توسعه‌نیافته تأکید کرد و گفت: مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات شبیه‌سازی و آزمایشگاهی نیز باید به‌عنوان فعالیت‌های پشتیبان دنبال شوند.

توجه به مؤلفه‌های اقتصاد کلان

وی الزام بعدی را پیش‌بینی محل تأمین سرمایه‌های لازم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: لازم است بدانیم سرمایه‌های مورد نیاز قرار است به چه شکل تأمین شود، همچنین رویکردهای اقتصاد کلان نیز باید مدنظر قرار گیرد. برای نمونه معتقدیم توان تولید نفت و گاز کشور فراتر از اعدادی است که اکنون از آن صحبت می‌کنیم، اما این مؤلفه‌های اقتصاد کلان است که مشخص می‌کند آیا لازم است به همان مقدار که ظرفیت تولید وجود دارد تولید کنیم؟ یا شاید کمتر یا بیشتر از آن؟

ضریب بازیافت کنونی قابل قبول نیست

معاون وزیر نفت با ابراز تأسف از پایین بودن ضریب بازیافت در برخی میدان‌های نفتی، در تبیین اهمیت ازدیاد برداشت اظهار کرد: بخشی از دلایل پایین بودن میانگین ضریب بازیافت نفت در کشور به نداشتن فناوری‌های روزآمد مربوط است، اما بخشی نیز مرتبط با استفاده غیربهینه از ظرفیت‌های کنونی است و معتقدیم در صورت بهره‌مندی درست از ظرفیت‌های موجود، می‌توان ضریب بازیافت را تا حدودی افزایش داد.

بهره‌مندی از توان بخش خصوصی

خجسته‌مهر با اشاره به‌وجود حدود ۳ هزار چاه نفتی در کشور گفت: برای افزایش تولید، به انجام فعالیت‌های بهبود ضریب بازیافت نیاز داریم و این نشان می‌دهد حجم قابل‌توجهی از کار و فعالیت پیش روی صنعت نفت است.

وی در این زمینه بر ضرورت به‌کارگیری توان بخش خصوصی در توسعه ناوگان سبک حفاری تأکید کرد و افزود: در مجموع برای پیشبرد اهداف تولیدی و توسعه‌ای، بیش از هر موضوعی نیازمند سرمایه انسانی توانمند و ماهر هستیم.

توانمندسازی سرمایه انسانی صنعت نفت

معاون وزیر نفت گفت: لازم است آموزشکده‌ها و مراکز آموزشی که پیش از این در صنعت نفت فعال بوده‌اند بار دیگر احیا شوند تا از طریق آموزش، به توسعه مهارت‌های کارکنان فعال در صنعت کمک شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه انتصاب فردی برای راهبری مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساختار کنونی موجود انجام شده است، برای قلاوند در این مسئولیت آرزوی توفیق کرد.

۲ اولویت مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز

هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز با قدردانی از اعتمادی که برای واگذاری این سمت به وی شده است، اولویت‌های کاری خود را برشمرد و گفت: در شرایط کنونی، برنامه‌ریزی برای تأمین گاز در زمستان مهم‌ترین اولویت است و تلاش برای تولید حداکثری نفت نیز در اولویت بعدی این مدیریت قرار دارد.

تأمین حداکثری گاز، اولویت تولیدی شرکت ملی نفت در آستانه زمستان است

کد خبر 397493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =