صنعت نفت از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی بهره‌مند می‌شود

وزیر نفت در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی، بر توسعه همکاری با این نهاد تأکید کرد و گفت: بدنه مدیریت کنونی صنعت نفت از توانمندی جهاد دانشگاهی در زمینه تأمین تجهیزات و نیازهای فناورانه و خدمات فنی و مهندسی و ساخت ادوات بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از ایسنا، جواد اوجی در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن قدردانی از حضور پرتلاش و جهادی فناوران جهاد دانشگاهی در صنعت نفت کشور، بر توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: برای توسعه کشور چاره‌ای جز حمایت از بومی‌سازی فناوری و ساخت داخل نداریم و برای عبور از تحریم‌های ظالمانه باید به توانمندی فناوران داخلی به‌ویژه جهاد دانشگاهی اعتماد کنیم.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز که در این نشست حضور داشت، به زمینه‌های همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران با جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدی صنعت نفت، بهترین مکان برای استفاده از خدمات فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه باید مشکلات موجود برای استفاده از فناوری‌های بومی‌شده توسط جهاد دانشگاهی احصا و برای رفع آن تمهیدهایی اندیشیده شود، افزود: شرکت ملی نفت ایران نیازهای فناورانه خود را به جهاد دانشگاهی اعلام می‌کند تا همکاری گسترده‌تری بین شرکت ملی نفت و جهاد دانشگاهی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند به‌عنوان بازوی فناوری شرکت ملی نفت ایران در کنار شرکت‌های تابع حضوری پررنگ و تأثیرگذار داشته باشد. باید به شرکت‌های زیرمجموعه و پیمانکاران تأکید کرد از توانمندی داخلی و فناوری‌های موجود کشور استفاده کنند تا بتوانیم ضمن حل مشکلات موجود صنعت نفت، شاهد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شویم.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گزارشی از همکاری‌های فناورانه جهاد دانشگاهی با مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های تابع ارائه کرد و با اشاره به طراحی و ساخت چند مورد از تجهیزات راهبردی صنعت نفت مانند دکل‌ حفاری خشکی، بازوی بارگیری نفت، مته‌های حفاری، دستگاه لوله‌مغزی سیار، موتورهای درون‌چاهی، پمپ‌های ESP، الکتروموتورهای دور متغیر VFD و تولید مواد شیمیایی پرمصرف با فناوری کاملاً بومی‌شده توسط جهاد دانشگاهی، حمایت بیشتر وزارت نفت از استفاده این فناوری‌ها را خواستار شد.

وی با تاکید بر این نکته که مدیران صنعت نفت به ساخت داخل اعتقاد راسخ دارند، از وزیر نفت خواست از جهاد دانشگاهی به‌عنوان بازوی فناورانه صنعت نفت برای حل مشکلات این صنعت استفاده کند.

طیبی برنامه آینده جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری صنعت نفت را در حوزه بالادستی و ازدیاد برداشت از مخازن و فناوری‌های سکان هیدرولیکی تشریح کرد و گفت: طراحی و ساخت واحدهای فرآورش Skid Mounted، تصفیه پساب‌های واحدهای فرآورش، پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربوری، تولید کلاف لوله دستگاه لوله‌مغزی سیار، بازسازی و نوسازی تجهیزات و دکل‌های حفاری کشور از برنامه‌های آینده جهاد دانشگاهی برای صنعت نفت است.

کد خبر 410578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =