دستگاه آزمون سایش جرم‌های نسوز در پالایشگاه شازند ساخته شد

دستگاه تست سایش جرم‌های نسوز برای نخستین بار در کشور به همت و توان متخصصان داخلی و طراحی اداره بازرسی فنی پالایشگاه شازند در دانشگاه آزاد واحد دورود ساخته شد.

به گزارش شانا به نقل از پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند، دستگاه تست سایش جرم‌های نسوز در کشور توسط اکبر سالاروند در پالایشگاه شازند با ارائه نقشه راه و الزامات فنی ساخت ارائه‌شده از سوی اداره بازرسی فنی و همکاری اداره پژوهش و فناوری، در واحد پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود ساخته شد.

در بررسی­‌ها مشخص شد سایش و تخریب جرم­‌های نسوز به­‌کاربرده شده در تجهیزات و مسیرهای واحدهای فرآیندی از مهم‌ترین دلایل آسیب به آنها و ایجاد توقف در فرآیند تولید است و یکی از راه‌­های کاهش آن، استفاده از جرم‌های نسوز با خواص استحکامی و سایشی در حد استانداردهای جهانی است.

برای ارزیابی این خواص باید از آزمایشگاه‌­های معتبر و همکار استاندارد با دستگاه‌­های به‌­روز بهره گرفت. با توجه به استعلام‌های صورت‌گرفته از همه آزمایشگاه‌­های معتبر و شرکت­‌های تولیدکننده جرم نسوز در کشور، امکان انجام آزمایش سایش مطابق با استاندارد ASTM C704 در داخل کشور وجود نداشت و پالایشگاه مجبور به دریافت استعلام از آزمایشگاه‌­های خارج از کشور شد که ارسال و انجام هر آزمایش افزون بر اتلاف زمان، هزینه زیادی به شرکت تحمیل می‌کرد.

این موضوعات کارشناسان شرکت را مصمم ساخت فرآیند طراحی و ساخت این دستگاه در دستور کار قرار گیرد. بعد از پیگیری­‌های انجام‌شده، دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه نقشه راه توسط همکاران شرکت موفق به ساخت این دستگاه برای نخستین بار در کشور شد. این دستگاه افزون بر اینکه حدود تعریف‌شده در استاندارد ASTM C704 را به‌طور کامل پوشش می‌دهد، نسبت به نمونه مشابه خارجی برتری دارد.

از جمله این ویژگی­‌ها می‌توان به انجام تست در دمای بالا با ذرات ساینده مشابه­ فرآیند و مطابق با شرایط واقعی واحد و بهره‌گیری از سیستم PLC و مانیتورینگ همه پارامترهای انجام آزمایش اشاره کرد، همچنین مطابق با استاندارد ASTM G76 از این دستگاه می­‌توان برای ارزیابی میزان مقاومت به سایش برای نمونه­‌های فلزی و فولادهای آلیاژی استفاده کرد.

از دستاوردهای این پروژه می­‌توان به ایجاد خودباوری در زمینه تولید دستگاه­‌های آزمایشگاهی در داخل کشور در حد استانداردهای بین‌المللی با استفاده از توان و دانش فنی داخلی و با دریافت گواهینامه­‌های ISO، تبدیل شدن به نخستین مرکز آزمون سایش میان آزمایشگاه‌­های همکار استاندارد و مجموعه صنعت نفت اشاره کرد.

کد خبر 448899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =