لزوم اختصاص ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت به بخش بالادست

دبیرکل اوپک با اشاره به نیاز بیش از ۱۱ تریلیون دلاری سرمایه برای توسعه بخش‌های مختلف صنعت نفت، تأکید کرد که ۸۰ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها باید به بخش بالادست اختصاص یابد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، محمد سانوسی بارکیندو روز دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) اعلام کرد که در دوره ۲۰۴۵-۲۰۲۱، به بیش از ۱۱ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تجمعی مرتبط با نفت نیاز است. از این مقدار باید ۸۰ درصد یا ۹ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار در بالادست و یک تریلیون و ۵۰۰ میلیون دلار در پایین‌دست و یک میلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار در میان‌دست سرمایه‌گذاری شود.

وی تصریح کرد: این مسئله بر اهمیت ایجاد ثبات در بازار نفت تأکید می‌کند تا حدی که برای جذب سرمایه‌گذاری و تضمین امنیت بلندمدت عرضه کافی باشد.

دبیرکل اوپک تأکید کرد: توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بارکیندو در این رویداد همچنین اعلام کرد که نفت و گاز برای نخستین بار هدف نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP-26) قرار گرفته است زیرا نفت و گاز جایی در پدیده انتقال انرژی به سوی انرژی‌های پاک ندارند.

وی افزود: نتیجه این نشست این خواهد بود که تولیدکنندگان نفت کارهای زیادی برای انجام دادن خواهند داشت.

سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت امارات (ادنوک) روز دوشنبه در آیین گشایش نمایشگاه و کنفرانس نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) اعلام کرده بود که جهان نمی‌تواند به‌سادگی از هیدروکربن‌ها جدا شود و صنعت نفت و گاز باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا تقاضای مورد انتظار برآورده شود.

وی درباره نتیجه نشست آب‌وهوایی سازمان ملل متحد گفته بود: اگر بخواهیم با موفقیت دوره گذار انرژی را پشت سر گذاریم نمی‌توانیم به‌سادگی از سیستم امروز انرژی جهان فاصله بگیریم و نمی‌توان تنها با چرخش یک کلید این فرآیند را انجام داد.

کد خبر 448956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =