توسعه صنعت پالایش با تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت انتقال و ذخیره فرآورده

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از توقف اقدام‌های توسعه‌ای در صنعت پالایش در طول سال‌های گذشته گفت: تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای و توسعه صنعت انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده از جمله برنامه‌های ما در دوره جدید است.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدام‌های دولت سیزدهم در صنعت پالایش کشور اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم برای افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال کشور از طریق حمل زمینی انجام شده و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان در اولویت برنامه‌های صنعت پالایش و پخش قرار گرفته است.

وی افزایش خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده را از دیگر برنامه‌های پیش روی این صنعت دانست و تأکید کرد: به موازات افزایش خطوط و ظرفیت ذخیره‌سازی در انبارها و مخازن، ساخت یک پالایشگاه جدید در دستور کار این شرکت قرار دارد که پیشنهادهای نحوه تأمین منابع مالی آن نیز ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن انتقاد از بعضی اقدام‌ها در دولت گذشته، گفت: بعضی از ابلاغ‌های دولت قبل، سبب توقف اقدام‌های توسعه‌ای در صنعت پالایش شد و هرگونه اقدام توسعه‌ای در زمینه ذخیره‌سازی فرآورده، ساخت مخازن جدید و نیز توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متوقف شده بود.

سالاری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ۴ هزار نفتکش از چرخه سوخت‌رسانی حذف شده بود، تأکید کرد: در بحث سوخت زمستانی نیز مدیریت لازم انجام نشده و ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی‌ها کاهش یافته بود.

وی با تأکید بر اینکه در مدت ۷۰ روزه مدیریت در این شرکت افزون بر بازگرداندن نفتکش‌ها به زنجیره توزیع سوخت، ۲ هزار و ۳۰۰ مخزن‌دار نیز به چرخه سوخت‌رسانی بازگردانده شد، تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد موجودی نیروگاه‌ها از سوخت دوم پر شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه در احکام بودجه پیش‌بینی لازم برای خروج بخشی از منابع شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از دولت انجام شده است، گفت: درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها به بخش خصوصی باید صرف توسعه خود صنعت پالایش شود.

پیش‌فروش بیش از ۲ میلیارد لیتر سوخت در دولت گذشته

سالاری با تأکید بر حرکت از مسیر سوخت‌محوری به سمت سودمحوری به‌منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر در دوره کنونی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما در این دوره این است که در دولت گذشته بیش از ۲ میلیارد لیتر سوخت پیش فروش شده و ۷۴ میلیون دلار پول بدون جابه‌جایی سوخت برداشت شده است.

وی نبود شفافیت در عرضه فرآورده‌ها در بورس انرژی را از دیگر چالش‌های موجود در صنعت پالایش برشمرد و افزود: تلاش کردیم با ورود به این حوزه، در این زمینه شفاف‌سازی کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: مجوز طرح‌های پالایشی که در گذشته اعطا شده، نیازمند غربالگری و بازنگری است.

سالاری نیمه‌کاره ماندن طرح برندینگ (شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت صاحب نشان) و توسعه جایگاهی را از دیگر چالش‌های پیش‌روی این صنعت در بخش زنجیره پایین‌دستی برشمرد و اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم برای حل و فصل این چالش‌ها در این دولت انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه در مقایسه با نفت خام، امکانات صادرات فرآورده با توجه به شرایط تحریم برای ما بیشتر است، گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های صادراتی بسیار خوبی در منطقه و حتی خاور دور برای صادرات فرآورده از کشور وجود دارد که در صورت افزایش ظرفیت پالایش و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اصلاح الگوی مصرف سوخت با توسعه صنایع خودروسازی و تولید خودروهای با کیفیت، این ظرفیت آزاد شده در مسیر افزایش صادرات فرآورده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر به‌کار گرفته خواهد شد.

مصرف بنزین کشور به روزانه ۹۰ میلیون لیتر رسید

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره مقدار مصرف سوخت در کشور گفت: مصرف بنزین در کشور به‌طور میانگین روزانه ۷۵ میلیون لیتر بود که این رقم پس از لغو محدودیت‌های کرونایی با ۱۵ میلیون لیتر افزایش، به روزانه ۹۰ میلیون لیتر رسیده است.

سالاری مقدار مصرف کنونی نفت‌گاز در کشور را به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هم‌اکنون به‌صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون نفت گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود و فاصله بین تولید و مصرف فرآورده در کشور روز به روز در حال افزایش است.

وی افزود: در بحث قطعی سامانه هوشمند سوخت در ابتدای آبان‌ماه، این لطف خدا بود که توانستیم ظرف مدت یک هفته ۵۴ هزار نازل را دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل کنیم.

تعیین تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اقدام مهمی که قرار بود انجام دهیم، تعیین تکلیف اساسنامه بود تا هویت حقوقی شرکت تعیین تکلیف شود و بتوانیم وارد کارهای توسعه‌ای شویم.

سالاری افزود: در قالب کارگروه‌های تخصصی توانستیم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران را همسو با سیاست‌های ابلاغ شده در بحث پتروپالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی تدوین و نهایی کنیم.

وی تأکید کرد: تعدادی موارد بود که در قانون ۱۴۰۰ تکلیف شد و عملیاتی نشده بود، از جمله همان بحث وکیوم باتوم تهاتری که در بند «ز» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آمده بود و تکلیف شده بود بر اساس آن ۱۵۰ هزار میلیارد ریال معادل آن وکیوم باتوم به شرکت‌ها و کارخانجات قیرساز و دستگاه‌های اجرایی بدهند که در این حوزه ما به‌سرعت تشکیل کارگروه دادیم و غیرتهاتری را فعال کردیم و با مجموعه شرکت‌های پالایشی و دستگاه‌های متولی اقدام‌هایی انجام شد که عرضه اختصاصی در بورس انجام شود تا افزایش قیمت را نداشته باشیم و در حوزه ترمیم راه‌های روستایی به‌کار گرفته شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: تاکنون حدود ۱۹ هزار تن وکیوم باتوم تحویل و مخازن در پالایشگاه‌ها تخصیص داده شده و خوشبختانه وظایف قانونی ما در این بخش اجرایی شد.

سالاری افزود: در نیمه دوم امسال نخستین مشکل ما بحث سوخت زمستانی بود که در این حوزه هم متأسفانه اقدامی انجام نشده است؛ ۲۰ درصد ذخایر ما نسبت به گذشته، کمتر شده است و ضرورت داشت کارگروه تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها را با حضور مجموعه درونی وزارت نفت و دستگاه‌های بیرونی تشکیل دهیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه هم‌اکنون ظرفیت سوخت زمستانی در حوزه نفت‌گاز به حجم قابل قبولی رسیده و نزدیک به ۷۰ درصد ذخیره‌سازی‌های نیروگاه‌ها پر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه مصرف ما در بخش گاز خیلی افزایش یافته است، گفت: در سال ۹۹، ۱۶ میلیارد لیتر مصرف سوخت مایع داشتیم که این حجم زیادی بود که به دوش مجموعه پالایش و پخش گذاشته شد.

افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال فرآورده‌ها

سالاری افزود: در بحث احکام قانون بودجه، احکام خوبی در قانون پیشنهاد دادیم که بتوانیم ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی را از روش الگوی حمل زمینی، ۱۰ درصد افزایش دهیم.

وی با اشاره به اقدام‌های دیگری که انجام شده است، افزود: تفاهم‌نامه‌ای در حوزه ریلی در بخش شرق کشور در حال اجراست تا ظرفیت ریلی توسعه یابد، همچنین مذاکراتی درحال انجام است تا با پیش‌بینی انجام شده به‌ جای استفاده از تانکر انتقال فرآورده‌ها با خط لوله انجام شود.

معاون وزیر نفت از اجرای موضوع سوآپ خبر داد و افزود: در احکام قانون پیشنهاد داده‌ایم که در بحث تبادل انرژی از روش سوآپ هم‌نام و غیرهم نام استفاده کرد، هم‌اکنون نگاهمان به مسیر بازار عرضه و صادرات است و مشتریان راهبردی را در بازار رصد خواهیم کرد.

ساخت یک پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای

سالاری در بخش دیگری از گفته‌های خود تصریح کرد: تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای و توسعه صنعت انتقال و ذخیره‌سازی فرآورده از جمله برنامه‌های ما در دوره جدید است.

وی با اشاره به اینکه در بخش واگذاری‌ها باید درآمد حاصل از این روند صرف توسعه شود، افزود: یکی از چالش‌های که در دولت گذشته در حوزه مجاری عرضه ایجاد شد مربوط به واگذاری ۲۰۰ جایگاه سوخت بود که طی آن ۶۵۰ نفر از نیروی انسانی بلاتکلیف مانده بودند که به آن پرداختیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: طی این روند که عرضه‌ها بدون اینکه تعیین تکلیف شوند عرضه‌های بعدی انجام شده، به دولت هزینه‌هایی تحمیل شده است.

کد خبر 449158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =